Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1611 ggr
OberonsMatte
2018-01-14 14:23

KEDI-Kattfilmen på SVT

Såg nyss att den underbara dokumentären Kedi om gatukatter i Istanbul nu finns att se på SVTplay. Missa inte!

https://www.svtplay.se/video/16631590/kattfilmen/dox-kattfilmen-avsnitt-1

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
burmamys
2018-01-14 19:01
#1

Håller med, den är verkligen fin! ❤👍 Tack för tipset!

Pia-69
2018-01-14 19:28
#2

Har velat se den länge men hade glömt av den tills jag läste inlägget här! Såg den nyss och den är verkligen bra, vilka otroliga människor i Istanbul som tar hand om katterna med sådan kärlek och empati❤! Många kloka ord från människorna som är med i filmen. 😻 Tack för tipset TS!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2018-01-14 21:18
#3

Samtidigt kan man inte blunda för att även Istanbuls katter har det tufft, och att man även där skulle behöva införa obligatorisk kastrering av katter som vistas ute…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2018-01-14 23:15
#4

#3 Ja, att de flesta katter i filmen ges möjlighet att föröka sig fritt och att de lever och föder upp sina kullar utomhus i stadsmiljö är förstås helt galet egentligen med våra ögon sett.

Det är ändå fascinerande att se hur katterna där ses som ett helt naturligt och självklart inslag,  både av invånarna och (inte minst) av katterna själva.

Det som gör filmen så bra (tycker jag) är framför allt det fantastiska fotot och filmtekniken som tillsammans med musiken skapar en alldeles speciell stämning.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2018-01-15 08:00
#5

Jag gillade också filmen, men förstår att det är tufft för hemlösa katter även där, vilket också skymtar fram i filmen mer och mer, ju närmare slutet av filmen man kommer. Självklart är det inte hållbart med mängder av katter som förökar sig fritt samtidigt som bebyggelsen blir allt tätare o trafiken blir allt mer intensiv, och frågan är i vilken utsträckning katterna får tillräcklig veterinärvård o s v… Jag hade velat att filmen betonat problemen ännu tydligare (mot slutet), för vi människor behöver få lära oss mer om hemlösa katters situation och att katter inte klarar sig ute på egen hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jessicahagstrom94
2018-01-16 14:44
#6

Tack för tipset! Måste titta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: