Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2644 ggr
Vogue
1/13/18, 9:21 PM

Aggressiv katt

För ungefär två månader sedan väcktes vi mitt i natten av att min hund helt plötsligt började skrika helt panikartat. Jag har aldrig hört honom skrika så hjärtskärande förut. Jag slängde mig upp ur sängen för att se vad som hände och det visade sig att vår katt attackerade hunden och rev honom. De var på golvet precis bredvid sängen och hon hade ett ordentligt grepp om honom så han kunde liksom inte fly. Jag lyfte snabbt upp hunden och vi löste det tillfälligt så att vi stängde ut katten ur sovrummet. Hunden hade rivmärken över hela kroppen.  Vi har ingen aning vad som hände den natten, men nu verkar det som att katten är så rädd för hunden att hon ser honom som ett hot.

På morgonen så reste katten ragg på en gång när hon fick syn på hunden och försökte attackera honom (alltså att hon rusade fram mot honom) så vi bar honom i famnen hela tiden eller höll de i separata rum. Vi gick hemifrån och var borta i stort sett hela dagen (med hunden) och när vi kom tillbaka försökte vi se om det var lugnare. Det gick en stund att de båda satt i mitt knä men efter ett tag blev hunden för livlig och då fräste katten mot honom igen och vi separerade dem. Samma kväll tog jag katten till min pappa där hon har varit sedan dess tills idag. Jag hämtade hem henne idag. Hon fräste lite mot hunden men det gick relativt bra så länge hon kunde hålla sig uppe på höjder. Hon satt högt uppe och hunden satt nere vid bordet i mitt knä och katten var väldigt lugn.  Men jag har inte låtit hunden gå fritt och har haft de i olika rum mycket. För en stund sedan skulle jag flytta katten till ett annat rum från sovrummet för att ta in hunden i sovrummet. Dum som jag var lyfte jag upp katten och gick ut ur rummet utan att tänka mig för. Där stod hunden och katten fick panik och försökte slita sig loss från mitt grepp. Dum som jag var tänkte jag bara på att hålla fast henne för att inte låta henne attackera hunden. Självklart lyckades hon slita sig loss från mitt grepp och hon anföll mig och sedan sprang hon efter hunden. Som tur var hann min sambo kasta sig mellan och knuffa bort henne innan hon han göra någon skada och jag lyfte snabbt upp hunden. Hunden är för övrigt i sovrummet.

Hon sprang in i ett annat rum och vi stängde dörren. Efter ett tag öppnade vi dörren men hon vågade inte först komma ut. Efter ett tag vågade hon sig ut en stund och gick runt lite. Men jag tror att hon fräste åt mig och sen gick hon in i rummet igen. Hon verkar gå in och ut lite då och då.

Innan hon attackerade mig så var det inga problem. Hon är en väldigt tillgiven och sällskaplig katt och hon har liksom under kvällen, innan allt detta hände, strukit sig mot mig, suttit på mina axlar o.s.v. Och den första händelsen för två månader sedan var första gången hon har varit aggressiv. Hon och hunden har alltid kommit bra överens och t.o.m. lekt med varandra.

Är det någon som känner igen sig i detta och vet hur jag ska göra för att fixa det?

MVH

Uppgiven djurägare

Annons:
Pia-69
1/13/18, 9:27 PM
#1

Hur gammal är katten? Kön? Kastrerad? Vem kom först in i familjen, katten eller hunden? Hur länge har respektive funnits i familjen? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vallhund
1/13/18, 9:32 PM
#2

Ålder på kissen o hunden? Är dom intakta eller kastrerade? Har ni haft dom sedan de var små? Några förändringar i samband med att det började?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[eskils_]]
1/13/18, 9:54 PM
#3

Vilken ras har hunden?

Vogue
1/13/18, 10:02 PM
#4

Katten är 3,5 år. Hon kom till oss först, när hon var fyra månader. Hunden kom bara några månader efter vid 12 veckors ålder och han är idag 3 år.  Så de är uppvuxna tillsammans. Hunden är italiensk vinthund. Ingen av dem är kastrerade. Den enda förändringen jag kan tänka på är att en nära anhörig bodde hos oss under en månad och efter ungefär två veckor skedde den första incidenten. Sen vet jag inte om det har något med saken att göra, men de senaste två månaderna så måste jag nog ändå erkänna att jag inte har lekt och umgåtts lika mycket med katten som jag brukar p.g.a. personliga omständigheter

Vogue
1/13/18, 10:03 PM
#5

P.S. nu verkar jag ändå kunna röra mig fritt i lägenheten utan att katten gör något. Hon fräser inte åt mig men än så länge håller jag ändå lite avstånd. Hunden däremot får stanna i sovrummet där hon inte kan komma åt honom

vallhund
1/13/18, 10:07 PM
#6

Något samband med kattens löpcykel? Har du möjlighet att återuppta kvalitetstiden med fröken katt?

Funderat på att kastrera fröken katt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Vogue
1/13/18, 10:11 PM
#7

Nej, det har inget samband med löp vad jag kan se. Hon har inte löpt på väldigt länge och när hon löper så brukar hon bli extra tillgiven, t.o.m. mot hunden.

Ja, absolut måste jag återuppta kvalitetstiden med henne, att det ens blev så är helt oacceptabelt.

Jag har aldrig funderat på att kastrera henne, kan det fixa problemet?

Vogue
1/13/18, 10:12 PM
#8

Jag kanske borde ta henne till veterinären för en hälsokontroll? Men grejen är att jag gjorde det bara någon vecka innan det skedde för att hon hade spytt väldigt många gånger under en vecka

vallhund
1/13/18, 10:17 PM
#9

Prata med veterinären, hen kanske har andra infallsvinklar o tankar kring fröken katts beteende.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vogue
1/13/18, 10:20 PM
#10

Ok, jag ska göra det, tack!

Pia-69
1/14/18, 10:36 AM
#11

Är det en ute eller innekatt? Oavsett så tycker jag att du ska kastrera katten! Kastration kan även hjälpa i detta fallet, katter brukar bli lugnare och mindre revir benägna efter kastration. ☝️☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lena
1/14/18, 12:18 PM
#12

Något måste ha hänt mellan hunden och katter som orsakat den här förändringen i deras relation. Det du beskriver är ju tydligt kopplat till rädsla för just hunden. När det händer så där plötsligt så måste någon särskild händelse ha inträffat som gör att katten förknippar hunden med något farligt/obehagligt. Det du måste lägga all krut på nu är att få deras relation att bli bra igen. 

Kastrera är A & O när man har katt. Det ska du absolut göra om det nu inte är en raskatt som ingår i seriös avel.  (Även i det fallet borde det vara idé om katten inte mår bra). Kastrering gör katten lugnare och mera harmonisk. Du slipper få oönskade kattungar (vilket vi inte heller behöver i ett land med så många hemlösa katter).  Kastrering är även bra ur hälsosynpunkt då fertila honkatter riskerar att få livmoderinflammationer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Dimocarpus
1/15/18, 8:41 AM
#13

Ibland kan det räcka att hunden fått med sig något utifrån så får katten att reagera. Men håller absolut med om kastrering om man inte vill bedriva avel. Kolla kattens munhygien, ja, en hälsokontroll är klokt att göra. Lukter utifrån som hunden fått med som skrämmer katten. Om det är en fertil katt så är de känsliga för andra katters doft och kan bli ”arga” eller skrämd för det. En fertil katt är väldigt revirtänkt. Det räcker med lite doft för att trigga igång hormonerna. Sen tror jag att det blir taskigt om du ”prioriterar” hunden och stänger ute katten. De måste få lika mycket uppmärksamhet, balanserad! De ser och märker! Jobba på! Först gos med katten sen hunden dagligen. Blir lite jobbigt men det är nog värt det i längden.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Vogue
1/15/18, 10:41 AM
#14

Tack för alla svar! Det är nog precis som #12 säger, att något hände just den där natten. Jag hade ingen aning att lukter utifrån som hunden får med sig kan ha en sådan påverkan. Men båda för lika mycket uppmärksamhet nu. Vi har delat upp oss på ett bra sätt så att katten också får uppmärksamhet, stimulans och får vara med.

Det är som sagt en okastrerad katt och innekatt. När det gäller kastrering så finns det ju också många risker vad jag förstår. Det är därför vi inte har kastrerat henne. Men vi ska väl kontakta veterinär och absolut överväga det.

Tack för alla svar!

Honestyisdead
1/15/18, 11:05 AM
#15

Säger som övriga. Kastrera katten.

Vogue
1/15/18, 11:08 AM
#16

Jag ringde precis veterinären. Hon sa att kastrering kanske inte alls hjälper med tanke på att katten ändå har varit könsmogen så länge, och om det vore relaterat till att hon inte är kastrerad så borde problemet ha dykt upp tidigare?

Hur ska jag tolka det?

Honestyisdead
1/15/18, 11:12 AM
#17

En katt som inte är i är avel bör kastreras oavsett. Trodde faktiskt alla visste detta i dagens informationssamhälle.

Och jag undrar lite över en veterinär som inte rekommenderat detta under dessa år!

Vogue
1/15/18, 11:18 AM
#18

Veterinären har inte rekommenderat bu eller bä. Hon sade bara att kastrering kanske inte hjälper mot detta problem.

Jag vet inte vad jag ska svara på din spydiga kommentar, så jag låter det bara vara och tackar för din hjälp och input.

Honestyisdead
1/15/18, 11:25 AM
#19

Jag var inte spydig, det får stå för dig.

En bra veterinär rekommenderar kastrering på alla katter som inte ska gå i avel. Det är det jag menar.

Och var man än läser på nätet är det detta som rekommenderas.

[[eskils_]]
1/15/18, 11:39 AM
#20

#18 Kastrering kanske inte hjälper just mot problemet med aggressivitet, men kanske hjälper det…

Men det har i alla fall definitivt andra stora fördelar, som Lena skrev i #12.

Annons:
Vogue
1/15/18, 1:41 PM
#21

#20 Ja, det får nog bli kastrering.

Är det vanligt med negativa biverkningar av kastrering? Har t.ex. hört att det kan leda till inkontinens

vallhund
1/15/18, 2:05 PM
#22

#21 Hos hundar är det ganska vanligt, speciellt tikar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[eskils_]]
1/15/18, 3:37 PM
#23

#21 Har aldrig hört talas om inkontinens hos katter efter kastrering, och då har jag varit i "kattbranschen" i flera år.

Här kan du läsa mer. http://kattstatus.se/kastrering.html

Vogue
1/26/18, 10:14 PM
#24

#22 och #21, då antar jag att jag helt enkelt har fått fel info om det eller missuppfattat. Tack för förtydligandet. Kastrering är hursomhelst bokad för nästa vecka.

Men nu tillbaka till problemet. De senaste två veckorna så har vi försökt jobba med positiva associationer, dvs. gett katten mycket godis när hon har varit i samma rum som hunden. Hon har bara anfallit hunden en gång till under denna period. Denna gång satt hon på en pall i hallen och hunden skulle gå förbi henne, vilket han hade gjort flera gånger innan. Men hennes beteende är för oss så konstigt. Vid flera tillfällen så har vi haft hunden i knät (olika ställen/rum hemma), han är helt lugn. Då kommer katten och verkar lite försiktigt närma sig hunden (hunden gör fortfarande ingenting, utan är helt lugn) och när hon kommer väldigt nära så börjar hon fräsa och eventuellt resa ragg. Vad betyder detta? Hon gör bara så här när hon kommer riktigt nära hunden. Annars kan hon ligga på soffan och hunden stå på golvet 5 meter bort utan att hon ens verkar bry sig. Vad vi kan se gör hunden ingenting som provocerar fram en sådan reaktion. Vid andra tillfällen så har hon gått förbi hunden (alltså precis bredvid typ 20 cm) utan att bry sig om hunden. Men då har alltid någon av oss varit precis bredvid, redo att lyfta upp hunden.

Någon som kan analysera detta beteende och förklara det för oss?

Lena
1/28/18, 1:45 PM
#25

#24 Bra att du bokat tid för kastrering! Det har alltid en gynnsam verkan på kattens temperament. Att katter drabbas av inkontinens efter kastrering har jag aldrig hört talas om under alla år inom kattforum världen och alla erfarenheter som jag har från kontakter med tusentals kattägare och även med många katthem.  

När det gäller din katts reaktion på hunden i vissa situationer så är det troligen något i hundens rörelsemönster som utlöser reaktionen.  Försök att komma på i exakt vilka situationer det händer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Forest]
1/30/18, 10:41 AM
#26

Kastrera katten är även mitt tips det är i regel betydligt mer jämna i sitt humör samt att man slipper gapande honkatt som desperat försöker smita ut.  När ni ändå åker in för kastrera henne så be dom kolla av henne så hon verkar frisk. 

Jag tror att detta kan ha något med o göra att ni har haft besökare hos er. Är djuren hemma själva något om dagarna? Tänker hur gör ni det säkert denna tid? Att ha katten och hunden en tid övervakade skulle vara att föredra. Är ni inte hemma så skulle jag stänga in hunden i sovrummet. 

Det finns en del annat man även kan tänka på, hur aktiveras katten ?  Kanske börjar hon få lite tråkigt där med flyger på hunden. Flera klösträd kan föredras hyllor att vara på kan man sätta upp, att skaffa lite nya leksaker uppskattar våra katter :)

Kedi99
1/30/18, 1:03 PM
#27

Det mest troliga är nog att de har bråkat under den natten och nu så litar inte katten på hunden längre. Det skulle också kunna vara så att hon försöker att skydda sitt "revir/territorium", men det är konstigt att hon gör det nu efter att ha levt med hunden i så många år.

Det kan vara bra att kastrera sina husdjur om man har många av de, då kastrering oftast gör katter mindre aggressiva, men dock så borde du även vara beredd på att (precis som veterinären sa) att kastreringen kanske inte löser problemet alls, speciellt om de nu hade bråkat den natten och om bråket hade inget att göra med revir. Du skulle kunna fråga efter en second opinion hos en annan veterinär eller en kattpsykolog om problemet kvarstår.

#24 Det kan vara så att katten har plötsligt blivit väldigt avundsjuk av en anledning. Har ni provat att ha henne i knät och hunden på golvet? Och är pallen en plats hon tycker om eller brukar vara på väldigt mycket? Bra att ni har börjat med positiva associationer dock :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: