Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1000 ggr
Loka03
1/12/18, 4:33 PM

Ett problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om någon vet hur jag ska göra för att få bort min katt ifrån min skivspelare? Han har kommit på ett sett under jullovet att få mat. Det han gör är att han jamar högt kl 6 på morgonen hoppar upp vid skivspelaren, det är ömtåliga grejer och sladdar som han inte ska ha tag i, det är också på en ganska hög höjd. Jag tror att det kan ha blivit ett slags belöningssystem, tyvärr. Alltså att han vet att han får mat om han hoppar upp där. För att det råkade ske en gång. Och om han inte får mat efter man har tagit ner honom så gör han om det eller hittar något annat att provocera med. Men nu när jag har börjat skolan igen är det jobbigt att behöva bli uppväckt och behöva gå upp vid en tid när jag inte ska, har redan sömnproblem så det blir extra jobbigt. Det går inte att flytta skivspelaren, för att den får inte plats någon annan stans. Så det jag undrar är om det finns en lösning på detta och om ni har några förslag? Tack på förhand!

Are humans real?👽👽👽

Annons:
Sjuttan
1/12/18, 4:36 PM
#1

Det kanske skulle funka om du hänger över ett skynke eller en filt? Lycka till!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[[eskils_]]
1/12/18, 4:39 PM
#2

Skaffa ett klösträd eller annan minst lika hög möbel och ställ bredvid, så hoppar han upp där istället.

Loka03
1/12/18, 4:39 PM
#3

#1Det kanske skulle funka om han inte river ner det. Men tack för förslaget!:)

Are humans real?👽👽👽

Loka03
1/12/18, 4:42 PM
#4

#2Vi har redan provat men han tycker dom är astråkiga, tyvärr. Han går bara förbi sådana ”träd”, luktar lite på dom och går vidare. Inget mer. Så han klöser på soffan istället. Men skulle man inte kunna ha en slags doftspridare med citrus bredvid skivspelaren, eftersom att min katt hatar citrus?

Are humans real?👽👽👽

Sjuttan
1/12/18, 5:06 PM
#5

Mina katter har alltid skytt aluminiumfolie. Att lägga en lång bit sådant över, skulle han hoppa upp då? Det gäller ju att inte glömma lägga på det här när man går till sängs på kvällen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Elsa2017
1/12/18, 5:28 PM
#6

Haha ja svårt det där. Min katt älskar både klösträd och aluminiumfolie, så det förstnämda skulle hjälpa men inte det sistnämnda. Men lägga en filt över en period för att avleda låter smart samt samla sladdar i en behållare. Finns också ett trick att dra en citronskiva över sladdarna fall din katt inte gillar citrus. Jag testade en gång, men min katt slickade ist längst hela sladden ;) Min katt har lärt sig var hon inte får vara (matbord och diskbänk), men det finns inga garantier när man inte ser på….

Annons:
Sjuttan
1/12/18, 5:57 PM
#7

Jo jag har hört det förut att folie inte funkar på alla.. Men att kolla vore väl inte fel?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Loka03
1/12/18, 9:35 PM
#8

#6 #5 Tack för förslagen! Ska testa dom!:)

Are humans real?👽👽👽

Lena
1/14/18, 12:21 PM
#9

Ja din katt har lärt sig att förknippa "hopp upp på skivspelaren" med belöning. Det kallas betingad reflex.  Bästa sättet vore att ta bort skivspelaren helt och hållet. Och att bara belöna med mat när han gör önskade beteenden. Hoppar upp på platser som är ok.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Loka03
1/14/18, 1:12 PM
#10

#9 Tack för omtanken! Men tyvärr går det inte att ta bort skivspelaren, eftersom det var den ända platsen som fanns. Men det måste väl finnas andra sett att träna bort eller göra så att han ”avskräckas” från platsen?:)

Are humans real?👽👽👽

micki78
1/14/18, 1:31 PM
#11

#10

Jag skulle delat en citron eller apelsin och lagt halvorna på skivspelaren under en period. Jag lovar att katten håller sig borta från skivspelaren då dom allra flesta katter inte gillar citrondoft. Jag brukar göra så och det fungerar varje gång.

Loka03
1/14/18, 1:47 PM
#12

#11 åh tack! Han hatar citron!:)

Are humans real?👽👽👽

Upp till toppen
Annons: