Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 667 ggr
Mariaohr
1/11/18, 9:22 PM

Nyligen kastrerade katter blir ovänner

Hej! Har två katter hemma som blir 6 månader i veckan. Idag kastrerades dom (en hona & en hane). Sedan vi kom hem har de inte kunnat vara nära varandra utan att fräsa och morra mot varandra. Är det här vanligt? Har ni varit med om något liknande? Tips?

Annons:
Maria
1/11/18, 9:24 PM
#1

Jag tror kanske inte det handlar om själva kastreringen utan snarare stressen över vad som hänt och att de kanske inte doftar likadant som vanligt.

Jag hade två hanar som inte tålde varandra så fort någon varit hos veterinären. Det tog några dagar så var allt som vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
1/11/18, 9:30 PM
#2

Ja, det är ganska vanligt att katter inte tycks känna igen varandra efter veterinärbesök. Det beror på att de luktar annorlunda och konstigt.

När de luktar "hemma" och som vanligt igen kommer de sluta morra och fräsa.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/11/18, 9:32 PM
#3

Har honan tratt så kan det hjälpa att byta den till en body/kroppsstrumpa istället.

Sajtvärd Katter iFokus

Kirnzy
1/11/18, 9:34 PM
#4

Min hona accepterade verkligen inte att någon annan katt kom i närheten den första dagen efter hon kastrerades. Antagligen för att hon var lite stressad, hade lite ont och var väldigt trött. Någon dag efter var hon som vanligt igen. Det vi gjorde var helt enkelt att hålla de andra katterna borta och låta henne vila. Som de andra säger är det säkert pga dofter med. Har dock ingen aning om hur vanligt det är..

Mariaohr
1/11/18, 9:47 PM
#5

Tack för svar! Då avvaktar jag & räknar med att det blir som vanligt sen.

[AnimeV4]
1/11/18, 11:50 PM
#6

Kan de inte ha ont också?

Annons:
Maria
1/12/18, 6:07 AM
#7

#6 Säkert kan de ha ont men då skulle inte den katten som inte har varit hos veterinären fräsa vilket alltid var fallet hemma hos oss.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
1/12/18, 7:38 AM
#8

#7 Men det är ju bara en reaktion på den andra kattens fräseri? Så då kan ju fortfarande katt 1 fräsa pga smärta tillsammans med annat? Och i TS fall är ju båda kastrerade nu.

Maria
1/12/18, 7:53 AM
#9

#8 Fast i vårt fall så har katten som varit hos veterinären aldrig fräst utan har mest blivit utsatt från den katten som varit kvar hemma.

Så jag ser det som att det handlar om okända dofter.

Katten som varit hos veterinären verkar mest vara glad över att vara hemma och möts då av en fräsande kompis vilket kan vara förvirrande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
1/12/18, 8:34 AM
#10

#9 Intressant! Ja, så kan det ju absolut vara!☝️ Dock så tror jag att det kan finnas flera saker som spelar in tillsammans med huvudorsaken, vad den nu är. Det kan ju vara helt olika med din och TS situation.

Min katt var kastrerad när jag tog över honom och han är ju ensam, så jag har själv ingen erfarenhet🙂

Maria
1/12/18, 10:35 AM
#11

#10 Visst kan det vara olika men det lustigaste är att våra katter reagerade likadant när den andre katten var hos veterinär. Då var situationen så att säga omvänd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: