Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 641 ggr
VildaVega
2018-01-11 11:22

Okasterad hankatt slutar inte äta

Hej! 

Ska försöka vara kortfattad, saken är den jag har en kompis som har en okastrerad hankatt på 8 månader som inte kan/vill sluta äta. Som jag har förstått det hela har han fått fri tillgång till torrfoder och blötfoder två gånger om dagen (två påsar om dagen).  De fyller på torffodret morgon och kväll, som han äter upp på direkten. När torrfodret är slut ger han sig på hundens mat och när de själva äter vill han hoppa upp på bordet och äta av deras mat också. Enligt min kompis har han alltid varit såhär, dock har det blivit värre ju äldre han har blivit. Och som det ser ut idag måste de stänga dörren när de ska äta middag för att han inte ska vara ivägen. 

Han är frisk i allmänt, avmaskad, kontrollerad av veterinär och vaccinerad. Dock okastrerad som sagt. (Ps. har påpekat detta, men enligt vet. ska detta inte ha någon större påverkan av hans beteende, speciellt med tanke på att han alltid har haft det).

Annons:
VildaVega
2018-01-11 12:01
#1

Glömde skriva min fråga kring det hela. Är det någon av er som ev vet om/hur man kan bryta det här beteendet, då det börjar bli för mycket för dem.

[[eskils_]]
2018-01-11 13:05
#2

Har veterinären undersökt om katten har något problem med ämnesomsättningen?

Är han överviktig?

Varför är han okastrerad?

Dimocarpus
2018-01-11 15:15
#3

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

VildaVega
2018-01-11 16:23
#4

#2 Det jag har fått förklarat är att en veterinär har tittat på honom och sagt att han är frisk och pigg. Vet dock inte hur ingående hon menade med det, alltså om de tog blodprover eller andra tester.

Med vikten vet jag inte heller då jag inte har träffat katten själv, dock säger hon (min kompis) att han har börjat kännas lite mulligare med tiden. 

Jag har själv försökt trycka på varför han är okastrerad (har tre katter själv, som alla är kastrerade, och är väldigt insatt i just den frågan). Men som jag har fått till svar så är relationerna i familjen skiftade kring just den frågan. Så jag kan tyvärr inte påverka familjens beslut om det, mer än vad jag redan gör. Personligen tycker jag att veterinären borde ha sagt något, men det är lite flummigt som sagt.

#3 Tack för länken! Ska be be henne titta på den :D

Upp till toppen
Annons: