Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1325 ggr
Loka03
2018-01-09 05:05

En fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om katter får ett annat saliv om dom tvättar sig. Har märkt om min katt tvättar sig och börjar tvätta t, ex min hand så luktar det inget. Men i vanliga fall luktar det sjöbotten om hans mun, haha! Så skulle det kunna vara så att katter byter saliv när dom tvättar sig?

Are humans real?👽👽👽

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-09 05:45
#1

Hur är hans munhälsa?

Uppkatten
2018-01-09 07:21
#2

Det låter som att det är dags för ett besök hos veterinären om katten luktar så illa ur munnen…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-01-09 08:13
#3

Oftast så är det ju inte själva saliven som luktar när munhälsan är dålig så att det inte känns när han slickat ex. din hand är kanske inte så konstigt.

Jag håller med om att ett veterinärbesök är helt nödvändigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loka03
2018-01-09 13:35
#4

Tack för svaren. Men det jag undrade var om katten byter saliv om han tvättar sig. Som jag skrev så luktar det på handen i vanliga fall om han slickar på den. Men det är bara när han tvättar sig som han luktar ingenting. Vi var hos veterinären för inte alls länge sedan och dom sa att han mådde bra och var fin i munnen och har sagt det i alla år. För att det har alltid varit så här med honom. Det har inte kommit på bara ett år eller så. Min tanke kom ifrån att om han tvättar sig så kanske han får lite neutralare saliv så att pälsen inte blir smutsig, men jag kanske är helt ute och cyklar nu, men det var bara en tanke. Eftersom som sagt har han alltid varit såhär. Men tack iallafall!:)

Are humans real?👽👽👽

Dimocarpus
2018-01-09 17:04
#5

Är din katt försäkrad med tillgång till firstvet.se? Skriv där istället…

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Loka03
2018-01-09 17:51
#6

Sjöbotten kanske var en överdrift. Men han luktar illa i munnen och det är väl normalt att katter gör det. Det var inte det som var ”centret” i min fråga.

Are humans real?👽👽👽

Annons:
Uppkatten
2018-01-09 17:56
#7

Min erfarenhet är inte att det är normalt att katter luktar illa ur munnen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Loka03
2018-01-09 18:22
#8

Jaja alla katter är väl olika. Jag avslutar denna tråd nu. Men tack för svaren ändå och att ni tog er tid att skriva här! Hej hej!:)

Are humans real?👽👽👽

[Sandi92]
2018-01-09 18:26
#9

Överdriver ni inte lite nu? Har aldrig stött på en katt som luktar fräscht ur munnen. Luktar det extremt illa så är det säkert nåt fel, men de luktar ju inte gott annars heller precis.

Loka03
2018-01-09 18:30
#10

#9 Tack! Bra skrivet:)

Are humans real?👽👽👽

[AnimeV4]
2018-01-10 00:41
#11

Det är ju bara att öppna mun på katten och kolla. Svårare än så är det inte.

Loka03
2018-01-10 08:11
#12

Egentligen handlade inte den här tråden om min katts munhälsa. Det handlade om om katter ändrar sitt saliv när dom tvättar sig så att pälsen inte blir smutsig, en lite rolig och intressant tanke som jag ville dela med mig. Jag är bara 14 år och har inte så mycket vetskap så det var därför jag ville fråga den frågan här, för att få bra svar. Det var inte meningen att det skulle bli en så stor diskussion om min katts munhälsa. Som jag sa tidigare så var sjöbotten en liten för stark och skämtsam benämning, eftersom att det egentligen inte hörde hit. Men missförstånd händer ju såklart! Och det gör inget att det blev som det blev. Får uttrycka mig annorlunda i fortsättningen!:)

Are humans real?👽👽👽

oh-la
2018-01-10 10:11
#13

Nej, katter ändrar inte saliv :) det är samma saliv oavsett om den tvättar dig eller sig själv.

Annons:
Loka03
2018-01-10 10:30
#14

#13 Okej tack, det var en ganska underlig tanke, haha!:)

Are humans real?👽👽👽

[AnimeV4]
2018-01-10 15:50
#15

Jag menade inte att hacka på dig, utan bryr mig om katten. Det är en intressant fråga!

Min katt luktar satan i munnen men om han slickar på en eller dreglar luktar det inget. Han har så mycket tandsten och tandköttsinflammation att han ska bli sövd och få det fixat hos veterinären. Dålig munhälsa är väldigt vanligt på katt.

Det är aldrig dumt att ha koll på kattens tandstatus. Och det är dina föräldrar som har ansvaret för det, så de måste iallafall ta en titt för annars kan det gå illa.

Den här artikeln är väldigt bra och jag får själv mycket hjälp i tråden🙂

https://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt

Loka03
2018-01-10 16:29
#16

#15 okej tack så mycket för länken, ska kolla den! Det var egentligen inte menat till dig! Det var mer ett sett att göra så att vissa personer i den här tråden skulle förstå vad jag menade från början. Har kollat i hans mun och det ser helt friskt och rent ut, brukar borsta tänderna på honom. Det är mer en svag doft av fisk som osar och luktar inte alls så illa som jag beskrev i inlägget, det i inlägget var mer som ett skämt. Det är normalt för honom att lukta lite fisk i munnen eftersom att han äter sån mat. Så han mår bra och har gjort det under hela den här tråden. Men ska kolla med mina föräldrar i säkerhetskull! Tack så mycket för omtanken!:) ( och ja som sagt så var sjöbotten en rejäl överdrift haha!:) ) och vill bara tillägga att vi använder den tandkräm som är i länken:) Tack för informationen!

Are humans real?👽👽👽

[AnimeV4]
2018-01-11 01:15
#17

#16 Jättekul att ni borstar hans tänder och att han ser så fin ut i munnen!👍Jag själv ska skärpa mig och bli bättre på det när han har fått bort tandstenen hos veterinären.

Och det kan lätt uppstå missförstånd när man skriver på internet🤗

Loka03
2018-01-11 15:36
#18

#17 ja det är lätt hänt, haha! Men bara man löser det så blir det bra till slut!:) hoppas det går bra för din katt:)

Are humans real?👽👽👽

[AnimeV4]
2018-01-11 23:50
#19

#18 Tack tack!

Belzebubble
2018-01-12 07:55
#20

Hm, kan det ha med kattens tunga att göra? För det blir inte mycket saliv när katten slickar på mig och han luktar ju inte rosor ur munnen direkt… Men han lämnar inte någon lukt efter sig och inte heller i pälsen. Däremot hade vi en liten kattunge för ett tag sen och hon snuttade på filtar som blev väldigt blöta. Det luktade inte gott heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: