Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1551 ggr
JohnnyBonny
1/7/18, 10:11 PM

Sanering av katt

Hej! Jag och min sambo bor i en lägenhet, vi bestämde oss för att skaffa katt - då vi räddade den lilla sötnosen från döden. Dumma som vi är tog vi föregivet att husdjur var tillåtet, då personen på ovanvåningen har (hade) en hund som skällde. MEN vi hittade hyreskontraktet nyss och där så klart och tydligen "husdjur förbjudet". Vad gör vi? Låtsas som vi inte läst det och allt är som vanligt tills hyresvärden kommer på oss när katten väl lärt sig sitta i fönsterkarmen? Berätta för hyresvärden hur det ligger till då denne kan säga till oss att flytta och sanera, göra oss av med katten eller vad som? Vad gör man? Det är svårt att göra sig med sin vardag som kattägare, kissen är ju som en i familjen. Hur sanerar man från kattallergin? Tips eller erfarenheter?

Annons:
OberonsMatte
1/7/18, 10:15 PM
#1

Men är det ett allergihus ni bor i eller är det bara så att husdjur inte är önskvärda?

Sajtvärd Katter iFokus

vallhund
1/7/18, 10:21 PM
#2

Husdjur kan bara förbjudas i allergihus eller av hyresvärd med enstaka hyresobjekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stallmima
1/7/18, 10:22 PM
#3

Bekanta dig med grannen som skulle ha hund och fråga om dennes kontrakt, annars är det väl bara städa ur lägenheten som vanligt men lite grundligare. Lycka till och hoppas allt går bra!      🐱

[[eskils_]]
1/7/18, 10:33 PM
#4

Om kissen är som en familjemedlem är väl det enda raka att byta till en normal lägenhet, där husdjur är tillåtna. Fint av er att ha räddat den lilla! 🌺

Prata också med hundägaren ovanför, de kanske har ett annat kontrakt. Det kanske går att byta lägenhet inom huset i så fall, dvs ställa sig i kö.

Stinastygg
1/7/18, 10:43 PM
#6

Ni kan vara lugna. Det går inte att förbjuda husdjur i lägenhet - nej, inte ens i kontraktet - så länge det inte är ett s.k. särskilt boende (dvs typ äldreboende, gruppbostad etc).

Det finns flertalet prejudicerande domar på just det här ämnet till djurägares fördel. Blir värden jobbig så snacka med hyresgästföreningen, de hjälper er. 

Mvh Been there. Värden fick snällt ge sig och låta oss ha våra 3 hundar och 2 katter 😎

Annons:
[AnimeV4]
1/7/18, 11:35 PM
#7

Intressant att läsa om att det är svårt att ha djurförbud.

Jag tittade på en jättefin lägenhet och han sa att jag inte fick bo där pga min hund och katt, eftersom grannen hade hund och han hade dåliga erfarenheter.

Han berättade att hans tjejs hund hade förstört en vägg och sa att han inte ville att min och grannens hund skulle bråka.

Ja, för de måste ju ses? Öh, nej.

Kajsas matte
1/10/18, 12:31 AM
#8

Tala med grannen som har hund och fråga hur denne gått tillväga, därefter kan du nog själv avgöra hur du ska handla. Men jag kan inte tänka mig att du ska få problem om inte katten är till olägenhet för grannarna. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: