Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1729 ggr
Jessicahagstrom94
1/6/18, 8:16 PM

Favoritras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*Vilken kattras är din favorit? Har ni någon av denna ras hemma? Bild? 

 - Min favorit är siames/balines då jag har en siames och snart en balines. Rasen tilltalar mig för sin otroligt goa och sociala personlighet, sedan tycker jag verkligen om deras utseende. Den långa nosen och de stora öronen är oerhört charmiga! Vacker mörkblå ögonfärg, dessutom.

Annons:
Sarafiaklara
1/6/18, 8:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag gillar exotic och perser. Har själv en exotic här hemma och hon har så mycket personlighet; är vår lilla pratiga clown ❤️ Plus att hon enligt mig är söt som socker, med världens fluffigaste mage. Jag har svårt för scottish fold.

tiger tok
1/6/18, 9:04 PM
#2

Russian blue är min favorit utseende mässigt (och vissa Manx). Annars gillar jag bengaler och Maine coon samt ragdoll. Vet inte om jag har någon katt ras som jag inte gillar? Sphynx då kanske, men bara för att jag inte lockas till dem utseende mässigt.

Kirnzy
1/6/18, 9:40 PM
#3

Har väldigt många favoriter, men den senaste tiden har det varit speciellt sphynx som jag fastnat för. Har tyvärr ingen och har aldrig haft någon liknande katt. Tidigare i livet hatade jag liknande raser (speciellt nakna!) men för många år sedan var jag hemma hos en uppfödare och blev förälskad i både personligheten och utseendet :) Om jag ska välja någon ras jag inte gillar så är det perser och exotic. Har svårt för utseendet men det är nog mest för att jag aldrig har riktigt träffat någon, ett möte kan ändra mycket.. :)

Uppkatten
1/6/18, 9:54 PM
#4

En katt är en katt är en katt är en katt….

Jag tycker om katten som individ. Inte kattens ras.

Jag tycker inte illa om katter/kattraser. Jag tycker illa om människor som avlar på ett sätt som inte gynnar katten.

Tycker det är viktigast att ta hand om alla de 100 000 - 150 000 katter som idag saknar det allra nödvändigaste: mat, skydd, omtanke, omsorg mm….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
1/6/18, 9:57 PM
#5

#4 Tusen tummar upp!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
1/7/18, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Hade mina katter kommit från ett katthem hade de nog kunnat se ut precis hur som helst, för då hade jag bara utgått ifrån förväntad aktivitetsnivå och temperament. Jag är övertygad om att de katterna skulle vara mig lika kära ändå, för det är ju alltid personligheten man faller för i längden!

Eftersom jag valt att stödja registrerad raskattavel vid mina kattköp valde jag först och främst bland de sk. "lagomraserna" när det gäller temperament/aktivitetsnivå och sedan med utseendet inräknat föll valet på Norsk skogkatt, Helig Birma och Ragdoll. Skulle kunna tänka mig en Maine coon och en Britt också…

Motsatsen till mina katter är de korthåriga och ofta slanka raser som kan beskrivas som, aktiva, livliga, sällskapliga, intelligenta och  pratsamma. Ingen nämnd, ingen glömd… Jag kan tycka att de är jättevackra och "häftiga", men jag tror helt enkelt inte att jag är  rätt kattägare för den typen av katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Belimas
1/7/18, 3:56 AM
#7

Jag gillar många raser men mitt hjärta klappar lite extra för ragdollen, jag äger ingen för närvarande men jag har ägt en ragdoll tidigare. När nuvarande katt samt hund inte finns längre så kommer det nog bli 2 ragdolls igen.

Jag har lite svårt för extremtypade perser/exotic där nosen är i stort sett obefintlig samt sphynx (har svårt för nakenhundar med, jag gillar päls helt enkelt).

tiger tok
1/7/18, 8:17 AM
#8

Glömde säga att jag enbart haft/har bondkatter, alla har behövt ett nytt hem akut.

Mangochanti
1/7/18, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har haft flera underbara huskatter, nu har jag sen några år valt raskatter för att inte stödja huskatt avel. Jag har två Balines honor, min hane dog tyvärr juni 16 ( saknat honom fortfarande, ett sår i själen) Men har även en Neva Masquerad ( sibirisk katt) En underbar hanne på 9 månader. Jag är förtjust i både den slanka vackra, härliga Balinesen och den långhåriga, kraftiga, underbara Nevan. Jag tycker om alla katter, oavsett ras. Jag är bara helt såld på katt. Har dock inte träffat alla raser, typer så än har jag ingen som jag inte gillar.

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mangochanti
1/7/18, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Mangochanti
1/7/18, 10:40 AM
#11
Mangochanti
1/7/18, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
burmamys
1/7/18, 12:31 PM
#13

Jag har förälskat mig i burmarasen. Jag älskar framförallt att de är så oerhört sociala, kontaktsökande, nyfikna och påhittiga. Men tycker också väldigt mycket om den kraftfulla och atletiska kroppen, den silkeslena, korta, blanka pälsen och de vackra ögonen som ofta ger ett intelligent och busigt intryck. Med det sagt är jag förtjust i alla sociala och påhittiga katter, oavsett ras. Och en atletisk kropp med blank kort päls är vacker för mig oavsett vilken ras katten har, eller om det är en huskatt. Jag tycker inte om extremtypade djur, och anser att all avel ska bedrivas med kattens hälsa och välmående i fokus. Relevanta hälsotester, god omvårdnad och en genomtänkt plan utifrån önskan att avla friska glada katter med låg inavelsgrad och moderat typ, bör styra all raskattavel. Mår illa av tanken att djur ska lida för att en "häftigare", mer extrem typ ska visas upp på utställning. Utställning bör fungera som en kontroll av typ och temperament, inte som en ursäkt för osund tävlan och jakt på en mer extrem typ. För mig är det oerhört viktigt att vi tar hand om alla de katter som finns, alla de hemlösa måste få ett kärleksfullt hem innan vi tillåter avel av fler huskatter. Jag anser att alla huskatter bör kastreras. Det finns en ras som bevarar den klassiska bondkattens typ, och det är rasen Europé. Alla katter är individer och förtjänar kärlek och omvårdnad, men vi bör inte avla på huskatter, och inte heller på katter som utsätts för lidande genom sitt utseende, eller har allvarliga problem med rädslor, nervositet eller aggression. En sak som sällan nämns är att en alltför lång, alltför mjuk päls som lätt tovat sig också innebär lidande för katten, den får svårt att busa då den lätt snavar på sin egen päls, och tovor är smärtsamma. En alltför kort nos, alltför stora, runda ögon, men även alltför slank, lång och tubformad kropp, alltför smala och sköra ben, broskdeformiteter, avsaknad av päls och morrhår, m. m. är sådant som orsakar varierande grad av obehag eller lidande, helt i onödan. Varför avlat vi fram djur som kräver daglig omvårdnad bara för att leva? Om vi kunde styra aveln bort från det extrema och mot mer moderat typ, skulle katterna slippa lida av vår fåfänga. Välj den trevligaste, mest välmående kattungen för avel istället för den som har mest extrem typ. En glad, social och nyfiken katt, i en frisk, stark och smidig kropp utan överdrifter är det vackraste som finns!

Annons:
Jessicahagstrom94
1/7/18, 1:26 PM
#14

Kan vi snälla hålla oss till favoritras/icke någon favorit tack. Inget prat om annat.

Uppkatten
1/7/18, 1:27 PM
#15

#14 ???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
1/7/18, 1:32 PM
#16

Korthårig huskatt är nog min favorit. Men det är ju främst individerna jag gillar. Har en korthårig huskatt och en norsk skogkatt. Älskar skogkattens mentalitet men är inte så förtjust i lång päls.
Är mindre förtjust i katter som "inte ser ut som katter", tex perser/exotic med den korta nosen, scottish fold med öronen, manx utan svans…

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Uppkatten
1/7/18, 1:42 PM
#17

#16 Men då är det ju fortfarande (extrem-)aveln man inte gillar, inte katten som individ (för den kan ju inte rå för hur den ser ut)… En katt är en katt är en katt….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1/7/18, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Själv har jag alltid haft huskatter och det kommer så att förbli. Detta då det alltid finns någon hemlös kisse som knackar på dörren när det blir en plats ledig här hemma.  Alla vi har och har haft har kommit från hemlöshet. Och alla har varit underbara på sitt eget sätt. Det är ju det som är så fantastiskt med katter att var och en har så stor personlighet och är sådana stora individer.  Älskar dem alla för att de är den de är. De ger så mycket tillbaka. Har tidigare även tagit hand om katter som sedan adopterats ut. 

#9 Du kan ha huskatt utan att stödja huskattsuppfödning. Genom att adoptera en hemlös katt via katthem eller någon annan som tar hand om hemlösa katter gör du en stor insats för ett av Sveriges största djurskyddsproblem. 

När det gäller seriös raskatt uppfödning har jag inte något emot det så länge det är just seriöst. Har själv lärt mig mycket av uppfödare. Många är ju dessutom engagerade i hemlösa katter och i att höja huskattens status. Delar samma värderinger som jag själv gör.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
1/7/18, 2:25 PM
#19

Om jag någon gång skulle satsa på uppfödning (hypotetiskt då det aldrig kommer att ske) är det av rasen Europé som är rödlistad och påväg att försvinna. Det skulle vara en insats att bevara denna ras.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[[eskils_]]
1/7/18, 4:36 PM
#20

Jag tycker om korthåriga huskatter och européer för de är både söta och trevliga och lagom aktiva. ❤️ Burma verkar också söta och trevliga, finns säkert fler.

Skulle aldrig någonsin köpa en katt som är framavlad för sitt extrema utseendes skull, t ex perser, manx, scottish fold, siames, nakenkatt, munchkin, skeppskatt. Tycker så synd om dessa katter som får sin livskvalitet förminskad för att människor vill skratta åt dem och visa upp dem på utställningar… 😕 (Däremot är katterna självklart lika mycket värda som individer!) Skulle alltså aldrig stödja aveln av sådana katter genom att köpa en.

En seriös avel har bara katternas hälsa i fokus.

Annons:
Jessicahagstrom94
1/7/18, 6:27 PM
#21

Seriös avel på raskatt finns det inget fel i. En del raser kan man absolut fråga sig varför den ser ut så men siames tillhör inte skaran som mår dåligt av sitt utseende.

jollycox
1/7/18, 7:10 PM
#22

#17 Skulle väl ha förtydligat att när det gäller vad jag inte gillar så är det enbart efter utseendet. Men jag skulle nog inte köpa en katt jag inte gillar utseendet på även om jag gillar individen. Det samma som att jag nog inte kommer köpa en skogkatt till(eller någon annan långhårig katt) för att jag inte är så förtjust i den långa pälsen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lena
1/7/18, 8:23 PM
#23

Som tur är har Sverige numera ganska hårda krav när det gäller avel - att det ska vara seriöst med målet att få fram friska djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

burmamys
1/7/18, 8:45 PM
#24

#21 tyvärr har jag läst på flera ställen att siameser/orientaler på grund av sin långa, slanka buk löper större risk för olika magåkommor, som känslig mage, IBS, och blockerad tarm. En annan typ av problem som förekommer med högre frekvens hos siames, oriental m. fl. är tandrelaterade såsom tandsten, gingivit, parodontit och FORL/TR. Det förekommer även siameser som saknar de små framtänderna (de som sitter mellan hörntänderna längst fram i munnen).

OberonsMatte
1/7/18, 9:02 PM
#25

#24 Var har du hittad den informationen?

Sajtvärd Katter iFokus

Loka03
1/7/18, 10:07 PM
#26

Jag tycker om Maine Coons, turkisk van och orientaler. Raser spelar egentligen ingen roll för mig. Det är mer vad som finns under skalet, personligheten. Men favoriter har man ju!:)❤️

Are humans real?👽👽👽

Dimocarpus
1/8/18, 8:21 AM
#27

Alla raser har sina problem att jobba på. Det är därför generellt uppfödare och kattklubbar samarbetar för att lokalisera sjukdomar och defekter. Förebygga och avla bort dem. Det finns oftast ett etiskt tänk bakom om man är påläst och utgår från kattens bästa. Huskatter är det svåra, då man inte har en aning om hur tidigare linjer, generationer är/varit, vilka genetiska sjukdomar och defekter funnits i kattens förfäder. Och sen avlar hur som utan en genomtänk plan är läskigt tycker jag. Tänk om kattungar bär en massa recessiva sjukdomar. Tänk om nästa köpare också avla på de med också individer med dessa okända sjukdomar. Det blir så fel med okunskap och utan omtanke? Det säger sig själv när man ser så många hemlösa för folk bryr sig inte. De ”testar” hur som. När det blir jobbigt, vi kastar ut huskatten. Utseendemässigt föredrar jag också raskatter och huskatter med ”naturligt-kattlook”. Har två olika kattraser hemma och de är helt underbara och snart flyttar en huskatt från Kattstallet hem till mig. Jag är inte så mycket för grooming och underull och mer för aktiva katter. Vad jag har förstått så skulle perser och exotic inte passar mig på så sätt att de kräver regelbunden grooming, har underull och inte så aktiva som t.ex. mina sydostasiatiska kattraser. De är individer också så skulle jag ”få” en sådan så skulle jag säkert gilla den. Precis som många av er säger, i slutändan är det ändå individen man fastnar för och inte rasen eller huskatten. Jag har svurit för mig själv att jag aldrig skaffar katt med underull och rätt som det är har jag fast för en huskatt (flera också men har ej plats för så många) från Kattstallet.se. Vad gör man? Han har lite underull och kräver lite grooming då och då. Dock aktiv så som jag vill ha det. Som sagt i slutändan individen :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
1/8/18, 12:30 PM
#28

#25 Nu har min router pajat, så jag kan inte länka, men jag har bl a läst på www.petmd.com (om IBD hos katter), www.cat-world.com (om gastrointestinal obstruktion hos katter), och så den finska studien om hälsa hos 8000 katter, som finns länkad på Burma iFokus. I deras extramaterial kan man se frekvens av olika hälsoproblem hos alla raser som förekommer i studien. Har läst annat också, men inte så att jag minns exakta källor.

Björksätter
1/8/18, 12:49 PM
#29

Jag har fastnat för Burma efter att ha haft huskatt i alla år. Orsaken var en huskatt jag hade med ett mycket socialt temperament. Jag ville ha en katt som var som hon igen. En vän hade Burma och de var ju som min gamla kisse så sådana blev det. Jag gillar att de inte har nån underull så de inte fäller så mycket och deras vackra silkeslena päls samt underbara temperament. Jag tycker egentligen om alla katter men är för lat för en långhårig päls så en långhårig ras kommet det inte att bli.

Björksätter
1/8/18, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Min bild kom inte med så gör ett nytt försök.

Jessicahagstrom94
1/8/18, 10:03 PM
#31

#24 alla katter löper stor risk för tandproblem. Att siameser skulle ha högre risk för magproblem tycker jag inte heller att man kan säga direkt. Har aldrig hört talas om det och då pratar jag med olika siamesägare och uppfödare varje dag. Ingen har såna problem på sina katter. Däremot är det väldigt många huskatter som har såna problem.

Uppkatten
1/8/18, 10:17 PM
#32

#31 Det finns statistik/undersökningar gjorda om vilka raser som är mer drabbade av vissa sjukdomar o s v. Det är rätt intressant läsning. Vill minnas att även huskatter finns med som en grupp i vissa undersökningar.

Magproblem är rätt vanliga bland de katterna vi får in på katthemmen (men går vanligtvis att får ordning på redan på katthemmen!), men det beror ju på att många av dessa katter har farit ordentligt illa på olika sätt. Katthemsmiljön i sig kan också bidra till "dåliga magar" eftersom den innebär stress för katterna med ny miljö, många katter, nytt foder o s v.

Minns inte vad studierna kom fram till gällande huskatters magar i stort…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jessicahagstrom94
1/8/18, 10:31 PM
#33

Den här tråden har börjat handla mer om helt andra saker än vilken favoritras man har vilket jag tycker är lite väl ot.. 😐

[[eskils_]]
1/8/18, 10:43 PM
#34

#32 I min kattbok står följande om huskatter/blandraskatter:
"De är friska, starka och långlivade. De har färre nedärvda sjukdomsanlag än raskatter." "Huskatten har blandrasdjurets livskraft och genom det naturliga urvalet ett minimum av defekta gener (vilket är ett av problemen inom aveln, se s. 140-141). Tas katten väl om hand, kommer den att leva länge."

Annons:
OberonsMatte
1/8/18, 10:54 PM
#35

#34 Man kan hitta alla möjliga tokigheter i kattböcker. Bara för att det står i en bok behöver det inte vara sant. En huskatt är en katt utan stamtavla, det är det enda de har gemensamt och att påstå att okontrollerad avel är en garanti för god hälsa och lång livslängd hos avkomman är helt enkelt strunt.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
1/8/18, 11:03 PM
#36

Detta är bara en tanke jag har och ingenting jag har belägg för men kan det inte vara så att anledningen till att huskatter anses vara friskare och leva längre helt enkelt beror på att det finns otroligt mycket fler huskatter än raskatter? Jag tänker också att seriösa uppfödare kanske har lite koll eller kanske statistik på hur gamla deras katter blir och vilka sjukdomar de får, och den uppmärksamheten får ju inte huskatter.

Det är jättekonstigt att säga att huskatter skulle vara friskare eftersom alla katter utan stamtavla är huskatter. Även om båda föräldrarna är renrasiga ragdolls exempelvis, om ungen inte har en stamtavla så är det en huskatt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Blixtie
1/9/18, 1:47 AM
#37

Brittiskt korthår är min favorit. Jag har en brittiskt korthår hane på snart 9 år 🙂

Dimocarpus
1/9/18, 5:41 AM
#38

Just det, jag glömde nämna vad jag har för raser. Precis som Björksätter och burmamys, älskar jag burma. Har en hane hemma (han på min bild) och den andra är rasen Thai (traditionell siames, pratsam och otroligt vacker sådan om jag får vara lite partisk) Jag har också fastnat för Turkisk van och Turkisk Angora. 

Sokoke, bengal, Russian blue, khao manee, brittisk korthår, ocicat och röda katter överlag… hahaha…. 

Rent utseendemässigt och pälsmässigt är dessa mer för mig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Nettis!
1/9/18, 9:56 AM
#39

Mina favoriter i första hand är Brittisk korthår, Maine coon och Ragdoll .

Lena
1/10/18, 1:50 PM
#40

#31 Eftersom huskatt är samlingsnamnet för alla katter utan stamtavla går det nog inte att säga att huskatter har mera problem generellt än raskatter.  Beror på vilken bakgrund katten har.  När det gäller katthemmen kommer ju merparten av katterna från hemlöshet och där är det som #32 skriver vanligt att magen är i olag på grund av situationen. 

Problem runt mage och tarm är generellt de vanligaste diagnoserna över lag på katter och den vanligaste orsaken till att man söker veterinärvård.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattisssen78
1/10/18, 3:57 PM
#41

Äkta Norsk Skogkatt är min ras! Men skulle någon gång vilja ha en Perser och då en Chinchilla eller en creme!

Annons:
[JollyDolly]
1/18/18, 9:03 AM
#42

Lite sent svar kanske, men Abessinier 😍. Älskar deras utseende och temperament. Kan även tänka mig Sokoke i framtiden.

Upp till toppen
Annons: