Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 851 ggr
[Smulan94]
1/6/18, 1:28 PM

Dricker inte vatten

Hej! Vi har en katt på snart 8 år, vi bor i en stor villa och har kattlucka så hon kan gå ut när hon vill. Problemet är att hon aldrig dricker vatten, vattenskålen är alltid full. Jag har sätt henne dricka vatten en gång på flera år. Tror ni att hon dricker vatten ur bäcken som är här i närheten eller hittar hon vatten på något annat sätt? Vi har funderat på att ta vatten i en "spruta" och spruta in vatten i munnen några gånger om dagen. Hon får blötmat morgon och kväll, så hon kanske får i sig vatten av maten ?( hon har fri tillgång till torrfoder ) Hon har blivit väldigt slö de senaste månaderna. Hon ligger i trappan hela dagarna och går ut ibland. Hon kommer hem med möss/sorkar några gånger i månaden, så jaga är hon duktig på :D Hon har även varit sjuk flera gånger sen vi skaffade innekanin ( 2 månader sedan ). Sen kaninen kom hit så har katten kräkts flera gånger och mått riktigt dåligt ibland, men mina föräldrar vill aldrig åka in till veterinären. Varför ska ett djur behöva lida i onödan? Jag tjatar på mina föräldrar att vi måste åka in till veterinär när ett djur mår dåligt, men dom säger att djur också kan må dåligt ibland som vi människor. Jag har läst att det är "olagligt" att inte åka in med sitt djur till veterinären när man ser att djuret mår dåligt, men mina föräldrar säger bara att det går över. Jag blir så frustrerad så jag börjar gråta när dom inte åker till veterinären. Kaninen mådde jätte dåligt för någon dag sedan, han låg ihopkurad i ett hörn hela dagen och låg utomhus på altanen i minusgrader i 6 timmar, annars vill han bara vara ute i ca 5 minuter. (Han mådde bra igen dagen efter) Tror ni kaninen kan ha någon smitta? Kan katten vara inne i en depression eller mår hon dåligt? Hur ska vi göra för att katten ska dricka vatten? Jag tänkte köpa en vattenfontän då vissa katter inte vill dricka vatten som är stilla. Hur ska jag göra för att mina föräldrar ska åka in till veterinären när ett djur mår dåligt? Det här inlägget slutade med många problem, men det bara blev så :D

Annons:
Jessicahagstrom94
1/6/18, 5:00 PM
#1

Låter som att hon får gott om vatten via maten hon fångar och via mjukmaten ni ger. :) vattenfontän har annars hjälpt för andra.

Jessicahagstrom94
1/6/18, 5:01 PM
#2

Har du varit noga med att berätta för dina föräldrar att det är olagligt att inte åka in med sitt djur när det mår dåligt?

Spectabile
1/6/18, 5:31 PM
#3

#0 Hon har även varit sjuk flera gånger sen vi skaffade innekanin ( 2 månader sedan ). Sen kaninen kom hit så har katten kräkts flera gånger och mått riktigt dåligt ibland, men mina föräldrar vill aldrig åka in till veterinären.

På vilket sätt har katten mått dåligt, utöver att den kräkts?

Uppkatten
1/6/18, 6:50 PM
#4

Katter som äter mycket blötmat och som fångar mat själva ute får ofta i sig den vätska de behöver på det sättet, och då behöver man inte hålla på att tvinga i dem mer vätska (vilken naturligtvis är besvärligt för katten).

"Depression" är en förklaring som djurägare ofta drar till med, men min erfarenhet är att det ofta finns annan sjukdom hos katten i dessa lägen. En 8 årig katt som kräks ofta kan t ex ha njursvikt och då behöver man kolla detta hos veterinären och ev. sätta katten på ett specialfoder.

Och ja, som djurägare är man skyldig att ta sjuka djur till veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Smulan94]
1/6/18, 8:46 PM
#5

Hon kräks inte längre, men innan så kräktes hon i 4 dagar. Hon åt fortfarande mat när hon mådde dåligt. Senast hon kräktes var igår direkt efter on ätit, men det var för att hon fick för mycket mat av mina storebrorsa. Min brorsa ger alltid djuren för mycket mat, jag blir såå irreterad ( han skiter i vad vi säger ). Katten låg bara i trappan hela dagarna och satt i kräkställning nästan hela tiden. Hon verkar inte må så dåligt längre, men hon ligger fortfarande i trappan större delar av dagen. Hon går ut några gånger om dagen, men hon verkar inte må så dåligt nu. Hon ligger säkert i trappan hela dagarna för det är kallt ute, så gör hon varje vinter. Men nu kopplar jag detta till att hon inte mår toppen bra eftersom hon aldrig varit såhär slö andra år + att hon mått skit dåligt för ca 2 månader sedan. Hon leker nästan varje dag. Jag har sagt till mina föräldrar att det är olagligt att inte åka in till veterinären med ett djur som mår dåligt, men dom skiter i vad jag säger. Ibland säger dom " människor mår dåligt vissa dagar, djur kan också göra det ". Jag blir så arg. Jag vill inte åka in med katten/kaninen med buss då jag själv helst inte åker buss, och det tar lång tid att åka in till den stora veterinären.

Lena
1/7/18, 3:32 PM
#6

Att katter kräks då och då är naturligt. Ofta rör det sig om hårbollar eller rester av bytesdjur om de går fritt ute. Eller att de ätit gräs vilket har den funktionen att katten kräks och får upp hår och annat som behöver komma upp. Vissa katter hetsäter och då brukar de kräkas upp överflödet av det de stoppat i sig.  Här kan man försöka få dem att äta i små portioner på en lugn plats. 

Det man ska se upp med är om katten helt plötsligt börjar kräkas allt den får i sig. Då kan det vara tarmstopp vilket är ett allvarligt tillstånd. 

När det gäller vatten så dricker inte katter så där väldigt mycket. Särskilt inte om de äter mjukfoder och går ute fritt.  En katt som bara äter torrfoder behöver dock dricka mera. För att få en katt att dricka mera är det bra med flera vattenskålar lite överallt i bostaden. Och dricksvattenfontän som #1 skriver är alltid en tillgång. 

Att tvångsmata katter gör man bara i yttersta nödfall om de matvägrar, är svårt sjuka och/eller behöver få i sig medicin. 

Att din katt ändrat beteende sedan ni skaffat kanin kan nog bero på stress. Det är alltid stressande för en katt med nya familjemedlemmar. Olika katter tar det olika hårt.  Viktigt att ge katten mycket mera uppmärksamhet i form av gos och kel än innan och gärna belöningar i form av godsaker. Då kommer kissen att uppleva det som något positivt med kaninen. 

Men uppfattar du att djuren är sjuka så ska ni givetvis åka till veterinären. det är ett ansvar man har enligt djurskyddslagen som djurägare.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Elsa2017
1/9/18, 12:07 AM
#7

Jag fick min katt att dricka mer genom att ställa ut flera olika vattenskålar på olika ställen. Två har alltid samma plats, resten varierar. Nu har jag upptäckt att hon dricker ur mitt vattenglas om nätterna ;) Hoppas din katt mår bra nu!

Lena
1/10/18, 1:52 PM
#8

#7 Just vattenglas kan vara poppis bland många katter. Brukar ha ett sådant stående och det minskar snabbt i vattenmängd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: