Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2011 ggr
vendelay
1/5/18, 7:55 PM

Upptäcka hjärtfel tidigt

Jag vet att det finns ett par uppfödare här på sajten och det är främst er jag vänder mig till - men även ni som har erfarenhet och kunskap av raskatter.

1. När veterinärbesiktningen (tror det heter så) görs, så kollas det väl efter blåsljud i hjärtat? Även om blåsljud inte hörs, kollar ni hjärtat extra noga ändå, med typ röntgen? Varför / varför inte?

2. Hur vanligt är det med medfödda hjärtfel bland "seriösa" (alltså, stamtavlor och hela baletten) uppfödare? Brukar det oftast vara en kattunge per kull eller är det vanligare att det är flera kattungar i samma kull?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Silvestris
1/6/18, 11:19 AM
#1

1. Vid veterinärbesiktningen lyssnar veterinären på hjärtat och då upptäcks eventuella blåsljud. Om något sådant hörs går man vidare med ultraljud. Skulle jag ultraljuda hjärtat på alla kattungar skulle priset gå upp med minst 1500 kr/kattunge, det är nämligen vad ett hjärtultraljud kostar (minst). Det är en stor kostnad till förhållandevis liten nytta eftersom långt ifrån alla hjärtfel syns vid så ung ålder. De vanligaste hjärtsjukdomarna tex. HCM tar flera är på sig att utvecklad. Man gör därför störst nytta genom att ultraljuda föräldrar, mor- och farföräldrar osv. längre upp i åldrarna än att ultraljuda alla kattungar. 2. Jag har ingen siffra på hur vanligt det är med medfödda hjärtfel. Jag fött upp 10 kullar och haft en kattunge med blåsljud, som växte bort och hjärtat var normalt i vuxen ålder. Jag tror det är ovanligt att flera kattungar i samma kull föds med hjärtfel. Kollar man på HCM som är ärftligt (men inte medfött eftersom det tar lång tid att utvecklas) drabbas i genomsnitt 5% av katterna (oavsett ursprung). Eftersom det är ärftligt är det naturligt att vissa linjer kommer drabbas hårdare än andra och flera katter ur samma kull kan utveckla sjukdomen.

vendelay
1/6/18, 6:41 PM
#2

#1 Tusen tack för dina svar!

Om det står "u.a." på veterinärbesiktningen under rubriken med blåsljud, innebär det att de har kollat men inte upptäckt något eller innebär det att de inte har kollat alls?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Uppkatten
1/6/18, 6:58 PM
#3

ua brukar betyda "utan anmärkning" i alla fall på människor 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
1/6/18, 9:37 PM
#4

#2 UA betyder utan anmärkning så veterinären har lyssnat och har inte hört något konstigt. Om de inte har kollat ska det anges tydligt tex. "ej bedömt".

vendelay
1/6/18, 9:53 PM
#5

Tack!

Förlåt om jag skriver många följdfrågor hehe men ja.

Det är en kattunge som kommer från en "uppfödare". Vet ej pris eller om de sagt att ungen är någon blandras eller whatever men det står huskatt i pappren. Det finns en veterinärbesiktning och det står inte "ej bedömt" någonstans. Vad tänker ni om detta? Skulle det KUNNA vara så att det är en ~ bra ~ uppfödare (som föder upp huskatter)?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Silvestris
1/6/18, 10:05 PM
#6

#5 Sannolikheten för att det är en seriös uppfödare när det är huskatter är minimal. Fråga vad föräldradjuren är testade för.

Annons:
vendelay
1/6/18, 10:51 PM
#7

#6 Alltså, jag är emot all avel så det är inte så att jag ska köpa en kattunge, ifall det låter som det… Hehe. 

Grejen är att det är en person som jag känner irl som verkligen är duktig med katter osv men häromdagen sa hen några grejer som gjorde mig väldigt kluven för jag tror inte på det. En grej var att "huskatter är oftare friskare och lever längre" - men det är ju bara för att det finns otroligt många fler huskatter och de flesta huskatter registreras ju inte på något vis (för avel eller whatever). 

En annan grej var att hen har en katt som är "hälften det och hälften det", jag minns inte raserna men jag tycker inte att en bör stödja sån avel :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
1/6/18, 11:52 PM
#8

Vissa sjukdomar blir ju vanligare av en grundare genpool. T.ex att sättai system att para släktingar i raskattsavel eller låta några huskatter föröka sig okontrollerat kan båda leda till att reccessiva sjukdomar poppar upp. Sjuk raskatt, sjuk huskatt - samma orsak. Andra sjukdomar struntar i kattens stamtavla. Vissa sjukdomar går ju att försöka avla bort, och där har raskattsaveln fördelen med stamböcker och mer noga koll. Plus diverse tester och screening som seriösa rasklubbar pysslar med för att göra sin ras friskare. Söt och snäll huskatt plus söt och snäll huskatt säger ju inget om ev. sjukdomsanlag. Jag har bara stött på en uppfödare som pratade procent som verkat seriös, men hen var väldigt tydlig med att det räknas som huskatter ändå och väldigt tydlig med vad hens avelsmål var. Normalt sett drar jag öronen åt mig när nån ska börja skryta om hur många procen si eller så det är i deras långhåriga huskatt. Mycket mindre bullshittande om procent på korthåriga huskatter verkar det som…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

OberonsMatte
1/7/18, 12:00 AM
#9

#5 Det går inte att bedriva huskattavel och samtidigt försöka framstå som seriös, för det finns inget som heter seriös huskattavel. En grundförutsättning för seriös uppfödning är att aveln  registreras i ett kattförbunds stambok och för det krävs det att föräldradjuren har registrerade stamtavlor som visar att de är av samma ras.

Om en registrerad raskattuppfödare samtidigt bedriver huskattavel  riskerar  han/hon t.o.m. att bli avstängd från sitt förbund och därmed förlora möjligheten att registrera raskattavel, så pass allvarligt är det.

Det är naturligtvis bra att även huskattungar blir veterinärbesiktigade, id-märkta, och vaccinerade före försäljning, men själva huskattaveln och uppfödaren bakom den kan aldrig räknas som seriös.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1/7/18, 12:17 AM
#10

#8 Ja, det är lustigt hur huskattuppfödare (som tycker stamtavlor är så onödiga) ändå är så noga med att framhålla de där procenten…😉

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
1/7/18, 10:16 AM
#11

#5 står det huskatt i papprena så är det en huskatt =) vilka papper är det som du sett/läst?

köper man en katt så ska heller inte besiktningen vara äldre än 7 dagar, den ska vara id-märkt och vaccinerad 2ggr innan köpet. Sedan finns det "uppfödare" som föder upp olika påstådda blandningar för priset av vad du kan få en renrasig katt för och dessa katten har inte ens blivit vaccinerad.

Ett hjärta tycker jag att man bör ultraljuda  vid vuxen ålder och innan man tar kull på katten oavsett renras, blandras eller huskatt. Bla HCM finns hos alla katter

vendelay
1/8/18, 9:09 AM
#12

Jag vet att huskattavel aldrig är seriös, jag blev bara så paff när den här personen sa att den här uppfödaren var bra. Hen säger att personen har renrasiga katter med stamtavlor och parar dem, t.ex. en Ragdoll och en Maine Coon. Skulle det vara möjligt att ha koll på sjukdomshistorian då, om det är renrasiga katter fast kattungen blir huskatt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
1/8/18, 9:33 AM
#13

#12 Ja, det skulle vara möjligt, men precis som i registrerad avel krävs det i så fall att de individuella avelskatterna är ordentligt testade, inte bara att de råkar vara en viss ras. Tvivlar starkt på att en huskattuppfödare skulle lägga tid och pengar på sånt. Den som sätter sig in i avel/uppfödning och vill göra allt rätt både när det gäller ansvar, omsorger och utgifter ser till att planerade kullar går att registrera.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
annzoo
1/8/18, 5:30 PM
#14

#12 tyvärr är de inte många sk uppfödare som testar sina katter. Oftast uppfyller inte föräldrarna de lilla som krävs för avel. Det kan nog vara svårt att hålla koll på sjukdomshistorian på dessa.

Silvestris
1/8/18, 8:41 PM
#15

#12

Om kattungens föräldrar är registrerade så har man ju koll. Problemet är att man inte har någon kontroll om något bestämmer sig för att avla vidare på huskattavkommorna när de växt upp. Eftersom huskatterna inte registreras förs det ingen stambok över den och helt plötsligt har du ingen koll på ursprunget. Du är helt utelämnad till uppfödarens goda vilja. Uppfödaren kan i sin tur vara ärlig eller inte.

vendelay
1/8/18, 10:50 PM
#16

Så sammanfattningsvis: en bör aldrig under några omständigheter stödja avel med katter utan stamtavla eller katter med stamtavla fast av olika raser?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lena
1/10/18, 1:59 PM
#17

#12 Menar du att uppfödaren parar olika raskatter hej vilt och sedan uppfattas som seriös? Det det med blandrasuppfödning är extremt oseriöst och inte tillåtet enligt SVERAK och andra raskattsklubbarna. 

#5 Finns inga bra uppfödare av huskatter eftersom alla sådan uppfödning är av ondo med tanken på hur det ser ut i landet med hemlösa huskatter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
1/10/18, 5:03 PM
#18

#16

Precis, eftersom du på sikt inte kan föra en kontrollerad på det viset. Visst kan uppfödaren föra sin egen lilla stambok, men även om den är korrekt dör den med uppfödaren så det blir väldigt kortsiktig avel.

vendelay
1/11/18, 12:35 AM
#19

#17 Jag vet inte, för mig låter det helt galet men det var en person som jag vet kan mycket om katter osv som tycker mycket om den uppfödaren och hen snackade om att den uppfödaren var mycket seriös. Det handlade om två specifika raser som blandades men jag minns inte vilka, men det var inte "hejvilt" utan enligt den här person, renrasiga katter (alltså med stamtavla) fast av olika raser som parades med varandra.

Håller med om att all huskattuppfödning är av ondo!

#18 Tack för svaret!

Jag måste ta upp det här med den här personen alltså. Jag blev så chockad när hen sa att den här uppfödaren var seriös (jag vet ingenting om uppfödaren förutom att det ska vara raskatter av två olika raser som paras) att jag blev osäker på om jag kanske hade fel. Ni har verkligen visat mig att jag inte hade fel angående detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

annzoo
1/11/18, 1:31 AM
#20

#19 om en person medvetet parar 2 katter med stamtavla så brukar de ofta bero på: - pengar. Dvs man gör den exklusivare genom inblandning av raskatter och kan sälja dem dyrare. Tyvärr köper folk dessa katter ibland pga okunskap. - för att katterna inte uppfyller kraven för renras aveln. Har tyvärr sett exempel där nya ägaren hade lovat att kastrera pga att mamman hade flatchest men istället tagit en kull kattungar. - skyller på de ena eller de andra och lurar i sin tur köparna. Jag vet köpare som skrivit på forumet och köpt en renrasig katt utan stamtavla där den sk uppfödaren sa att vill du ta kull så kan du ansöka om stamtavla. Vissa "bojkottar" de som föder upp katter med stamtavlor då de tycker att uppfödarna sätter allt i egen ficka. Men de som tjänar pengar är de som föder upp katter utan stamtavla men använder raskatt eller påstådda raskatter i sin avel. Många katter saknar både id-märkning, vaccinering ggr2 och veterinärbesiktning mm dvs inga kastnader och ämdå säljer sina rasblandningar i priser som de renrasiga med stamtavla kostar.

Annons:
OberonsMatte
1/11/18, 6:19 AM
#21

#16 Undantaget är när en uppfödare gör en planerad och godkänd utparning med annan ras för att bredda genpoolen hos en liten (och ofta ny) ras. Sådana utparningar sker enligt strikta regler och registreras alltid, så då är det absolut inte någon oseriös avel det handlar om utan bara långsiktigt och lite mer avancerat avelsarbete.

Sajtvärd Katter iFokus

Belzebubble
1/11/18, 10:17 AM
#22

Ja, alltså, min katt fick "u.a." på allt på sin besiktning. Och han kommer från en kass uppfödare som släppte ut sin hona och fick kattungar, that's it. 

Så att besiktningen går bra säger ingenting om uppfödaren. Och själv tycker jag att veterinärbesiktningen är inte så grundlig, man kollar mest om katten rör sig som den ska och inte har ont någonstans. Eventuella sjukdomar som kattungen har ärvt kan visa sig mycket senare.

vendelay
1/11/18, 11:31 PM
#23

#20 Tusen tack!

#21 Det hade jag inte tänkt på, tack! I just detta fall är det inte så men då vet jag att det möjligen skulle kunna komma upp som motargument.

#22 Nej, jag förstår. Håller tummarna för att inget händer din kisse :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: