Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 791 ggr
JoannaLi
1/4/18, 3:55 PM

Ny på katt

Så många frågor, så lite tid! Nu börjar saker falla på plats, och det kaaaan tänkas bli möjligt med en liten kisse redan till våren :O 

Därför är jag här med lite mer konkreta frågor! 

  1. Bästa utrustningen, enligt er (sele, koppel, kattlåda, klösträd… Eller tips om hur man tänker när man letar)?

  2. Bästa kattsanden?

  3. Vilket försäkringsbelopp har ni på era innekatter? 

  4. Ensam katt med enbart hund som sällskap? Min flatmate vill ta med sin katt, men hen vill kanske flytta före mig, och det är inte säkert att missen vill bo inne, och då kan man ju riskera att hamna där med ensamkatt…

  5. Ta två systrar/bröder ur samma kull? 

  6. Är tidig kastrering att föredra? 

  7. Hur mycket går ni per dag eller vecka med era katter? Ta med på hundpromenad om möjlighet finns att få åka på axel/ryggsäck? 

  8. Föredrar du honor eller hanar? 

  9. Edit: Ungefärligen vad kostar en raskattunge? Har koll inom hund, men ej katt. 

Fyll på med mer information som en relativ nybörjare kan missa! (Blir renrasig misse, och Mush)

Annons:
OberonsMatte
1/4/18, 4:53 PM
#1

Många bra frågor, men först och främst är det viktigt att tänka igenom ifall det verkligen är läge att skaffa katt inom den närmaste framtiden.

Jag läser på din profilsida om heltidsstudier, internatboende, stort ridintresse och  en egen hund, och då är mitt spontana råd att vänta några år med katt. Att ta på sig för mycket ansvar och begränsningar är aldrig bra, särskilt inte när man är ung.

Sajtvärd Katter iFokus

JoannaLi
1/4/18, 5:57 PM
#2

#1 Ah, ja, den profilen är lite gammal… 😊

Det nya som blir är 100% distansstudier på heltid på universitet, egen lägenhet med balkong som ska kunna trixas till så att man ska kunna ha katt där ute, en ekonomi som tål lite extra belastning (men det ska givetvis räknas på mer ingående), och hästarna har tyvärr lagts åt sidan på grund av min ridrädsla efter en olycka. 

Hunden är kvar, och jag lägger fortfarande mycket tid och energi på honom, men det inte lika mycket som t.ex. ett heltidsjobb utanför hemmet, och oftast pysslar jag med sådant på kvällstid när min rumskompis är hemma och kan hålla en eventuell kisse/-ar sällskap :) (Jag lägger mellan 1-8h/dag på aktivering, träning och motion, beroende på vilken dag det är, och vilka förutsättningar vi har.)

Men jag förstår helt vad du menar, utifrån profilen, och det är såklart sunt att ifrågasätta! ❤️

Edit: Nu vid påminnelse så har jag uppdaterat profilen! Ifall det inte verkar gå ihop helt.

Björksätter
1/4/18, 7:02 PM
#3

Zooplus har bra priser och saker tycker jag. Där finns både saker och sand osv. Jag har selar från Gustaf och Evita de tycker jag är bra, hundvarianten inte katt så de är för smala i halsen för mina katter. Flera klösträd och ett högt är bra tycker mina katter. Sand har vi cats best ökoplus som är gjord av majs. Mina är försäkrade till 8 och 9000 kr vilket var deras inköpspris, det är burmakatter. Beroende på vilken ras du väljer kan det räcka bra med hundsällskap men väljer du en mer social ras ska du köpa två. Mina är från olika kullar och det skiljer 3 månader mellan dem i ålder, en hona och en hane. Två ur samma kull eller olika går bra vilket som. Det kan och vara så att nån uppfödare har äldre katter som inte ska gå i avel mer eller inte hållit måttet eller liknande att placera om. De är lite billigare då eftersom de är äldre. En omplacering och kattunge ur kull hos samma uppfödare kan vara ett alternativ och tex. Tidig kastrering är bra tycker jag så slipper man att löp kommer igång eller att de börjar kissa inne. Min hane var kastrerad innan jag fick hem honom. Vi går promenader några gånger i veckan, i perioder varje dag. Sen har jag en aktiv ras så vi leker inne varje dag med. Hona eller hane spelar mig ingen roll. I min ras är hanarna något lugnare än honorna. Pris på raskatter från 8000 och uppåt. 9-10 är normalpris tror jag.

ApanAnn
1/4/18, 7:05 PM
#4

Bästa utrustningen, enligt er (sele, koppel, kattlåda, klösträd… Eller tips om hur man tänker när man letar)? Trixies koppel/sele var i alla fall inte så bra tycker jag. Kattlåda: stor plastback från typ IKEA eller Claes Ohlsson. 1,5 katt lång, minst (vuxen katts längd) Funkar även för grävare och ståkissare. Om du köper med huv ska du ta bort luckan så katten slipper vara instängd i sina egna ångor… kolfilter är ganska meningslöst och bara till för människan. Luktar det för dig så stinker det för kissen och det är dags att städa. Klös: köp många klös till katten om du inte vill att den klöser på egna ställen. Klösträd måste vara stabila och inte riskera välta. Katten behöver kunna sträcka ut sig i sin hela längd när den klöser. Komplettera allt eftersom du ser var och hur katten gillar att klösa. Tänk på att katten växer. Gulliga kattungesaker blir snabbt för smål. Bästa kattsanden? Börja med det uppfödaren har så att lillkissen inte får för mycket som ändras på en gång. Här hos oss fungerar finkornig, oparfymerad bentonitsand bäst. Det är mest kattvänligt men inte mest miljövänligt eller ”kånka hem”-vänligt. Vilket försäkringsbelopp har ni på era innekatter? Agria eftersom de var försäkrade där när vi adopterade dem. 60 000 veterinärvård och 6000 läkemedel tror jag det är nu. I dagsläget hade jag nog övervägt ICAs eftersom jag har mycket annat där, men det är inte värt att byta över eftersom det blir en massa undantag om de nyförsäkras/byter över efter 2 års ålder. Ta över uppfödarens försäkring om den verkar ok så det inte blir något glapp. Ensam katt med enbart hund som sällskap? Vet inte hur stort utbyte de har så kan inte svara. Ta två systrar/bröder ur samma kull? Varför inte? Då kan de härja och leka kattlekar med varandra. De kommer också *antagligen* att komma bra överens, men det finns aldrig några totala garantier. Jag har en honkatt och en hankatt som växt upp tillsammans och kanske är syskon. Är tidig kastrering att föredra? Det är ingen nackdel om du ändå ska kastrera, men jag är ingen expert. Hur mycket går ni per dag eller vecka med era katter? Ta med på hundpromenad om möjlighet finns att få åka på axel/ryggsäck? Inte mer än att de springer framför fötterna på mig inomhus. De går bara ut på nätad balkong. Motionering sker när de får kattfnatt och springer, jagas, brottas eller när vi tar ett pass med vippa. Föredrar du honor eller hanar? Ingen preferens. Hankatten är gosigare och plåstrigare på mig, men jag har ingen aning om det beror på kön eller personlighet. Edit: Ungefärligen vad kostar en raskattunge? Har koll inom hund, men ej katt. Ingen koll jag heller.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

JoannaLi
1/4/18, 9:13 PM
#5

#3 och #4, Tack för superbra svar!

#3 Kan det vara aktuellt att köpa en billig kattsele från djuraffären för att vänja in med, och sedan uppgradera till en Gustaf och Evita, eller annan "bättre" sele när katten börjar vara mer fullvuxen? (Kikat på en Puppia. Åsikt?)

För som sagt så i alla fall det första året så kommer vi ha kattsällskap av min rumskompis, till allra största säkerhet. Sen är bara frågan hur länge hen vill bo kvar i vår lilla lägenhet. Men visst borde det duga att bara ha en, och låta den ha sällskap av den andra katten, tills den katten eventuellt flyttar och då se sig om efter tillökning? Jag hade gillat att få lära känna den första ordentligt, och se hur våran vardag blir innan jag tar in nästa, helst. 

Ungefär hur långt går ni på en promenad, i sträcka eller tid? Är det för att katten inte vill mer som ni går in? 

Okej, det lät ju som ett trevligt pris :)

#4 Bra tips om IKEA-låda! Det har jag några över till och med, så passar super. 

Resten låter bra :D

Björksätter
1/4/18, 9:22 PM
#6

5# Du kan vänja in med en billig sele, det har vi gjort. Puppia vet jag många som har och är jättenöjda med så den är ett bra alternativ med. Viktigast tycker jag är att selen går mellan benen och inte bara över hals och rygg. Jag tycker det är bra om trycket vid halsen fördelas över bogen på katten så de inte skadar nacken om de far iväg. Vi brukar vara ute 20 min ungefär, sen brukar mina katter tröttna. Min förra katt gillade långpromenader så honom kunde jag vara ute en timme med. Beror nog väldigt mycket på vad katten gillar och vänjer sig vid hur länge den vill vara ute. Om din katt får sällskap första året av kompisens katt så är det ju perfekt. Du kan absolut vänta med sällskap tills den flyttar. Kan ju tom vara så att din katt föredrar att vara ensam med, en del katter är ju ensam hellre än har sällskap. Det har du isf gott om tid att ta reda på.

Annons:
OberonsMatte
1/4/18, 10:56 PM
#7

Får jag bara fråga varför du vill ha katt? Kanske lite konstig fråga från mig som själv har fyra, men för mig framstår du framför allt som en aktiv och engagerad hundmänniska. På hundsidan har du även berättat om planer på valpköp under detta år eller nästa.

Jag tror att du är en väldigt bra djurägare, men kanske ändå lite för ivrig nu i dina planer. Ta en sak i taget  och är det så att du känner starkt för ytterligare en hund, så satsa i första hand på det (om det är realistiskt och genomförbart).

Prova sedan i några månader hur det känns med en vuxen hund, en valp och din inneboendes katt. Finns det fortfarande ork, tid och ekonomi för en egen katt, så kan du börja planera för det då.

Sajtvärd Katter iFokus

JoannaLi
1/5/18, 9:37 AM
#8

#7 Därför att jag är uppvuxen med katt, och saknar att ha just en katt hemma. Det är så svårt att beskriva just vad det är med kattägandet som jag saknar, men jag antar att ni vet känslan 😊

Naturligtvis blir det bara en ny individ i taget, och det jag känner just nu är att den valpindividen inte passar perfekt (och jag har inte hittat någon annan kull som passar mig för tillfället). Jag kommer därför att vänta med valp, åtminstone till 2019 eller senare. Men blir det valp så blir det kattunge först när valpen känns trygg och redo för det, och vice versa om det blir kattunge först 🙂

Som sagt, jag ville bara ha lite svar på frågor jag är nyfiken på för att kunna bygga ett eventuellt beslut på. Jag har inte prompt bestämt att det blir någon ny individ än. Jag är intresserad och funderar på om det skulle kunna fungera, och det är enklare med en större helhetsbild, för mig 🙂

Rafflan
1/6/18, 1:23 AM
#9

prioriterar man sitt tid rätt ser jag inga problem med att studera, ha hund och 2 katter ^_^
Dock är det viktigt att tänka igenom sitt beslut noga, det är ett ansvar för 15-20 år framåt, man ska ha råd, dem ska inte behöva omplaceras för att man behöver flytta, för att man börjar jobba, för att man skaffar partner, eller barn. Katterna är ett ansvar och viktigt att tänka igenom noga.

Känner du att du har tänkt igenom allt ser jag inga problem med att skaffa katt, men har du inte katt sen innan skaffa 2 så dem har sällskap av varandra :)

Bästa utrustningen, enligt er (sele, koppel, kattlåda, klösträd… Eller tips om hur man tänker när man letar)?
Ingen aning faktiskt, har ingen sele till mina katter, men viktigt att tänka säkerhet, läser om katter som kryper ur selen eller att spännet öppnar sig och katten rymmer.

Bästa kattsanden?
till en början samma Kattsand som uppfödaren har, vet att många även gillar Ever Clean, men finns massor med andra bra sorter

_Vilket försäkringsbelopp har ni på era innekatter?
_Veterinärvårdsförsäkring: 60,000 kr + Medicin tillägg

_Ensam katt med enbart hund som sällskap? Min flatmate vill ta med sin katt, men hen vill kanske flytta före mig, och det är inte säkert att missen vill bo inne, och då kan man ju riskera att hamna där med ensamkatt…
_Om man tar en vuxen katt för omplacering kan dem ibland trivas ensamma, ska man ha kattunge behöver den sällskap av en vuxen katt eller annan kattunge.

_Ta två systrar/bröder ur samma kull? 
_inga problem, beror på vad du själv vill, uppfödaren kanske har en vuxen för omplacering + en kattunge. Men 2 kattungar har ju mest roligt ihop.

_Är tidig kastrering att föredra? 
_Jag tycker tidigast 6 månader, men går att kastrera tidigare om man vill.

_Hur mycket går ni per dag eller vecka med era katter? Ta med på hundpromenad om möjlighet finns att få åka på axel/ryggsäck? 
_Min katter gillar inte att gå ut och gå, så går aldrig ut med dem.

_Föredrar du honor eller hanar? 
_för mig spelar det ingen roll, hanar är dock lite billigare att kastrera men är vanligare med urinproblem på hankatter än honkatter.

_Edit: Ungefärligen vad kostar en raskattunge? Har koll inom hund, men ej katt. 
_8.000-10.000 kr

Belzebubble
1/6/18, 9:46 AM
#10

Ett måste för innekatter är låda, katträd (kolla zooplus), matskålar och någon leksak. Sen kan man definitivt bygga på förrådet. Tipset är att inte köpa saker för kattungar då de växer. Det enda jag köpte för kattunge var en mindre låda som jag sen bytte ut till en större, men tror inte det hade behövts faktiskt… Jag gillar sanden EverClean, eller gillade iallafall. Nu känns det som att de ändrar på produkten då den håller inte samma kvalité som den gjorde för 2 år sen, men den är fortfarande bra. :) Min katt har enbart hund som sällskap och det går så bra! Jag har aldrig sett en katt ha så stor glädje av en hund - mest tolererat hunden eller någon gång sprungit förbi. Men mina? De är ungefär samma storlek (hunden är lite större) och älskar att leka på samma sätt. Både katten och hunden kan dra igång den andre. Nackdelen är att de ofta missförstår varandra när det kommer till lekens slut. Den ena har fått nog men kan inte säga till den andre då de har lite annorlunda kroppsspråk… Vi provade att ha flera katter. Min katt har väldigt lätt att komma överens med andra och sammanlagt har han bott med 3 olika katter. Det var inga bråk dem emellan men de hade inte ett gemensamt språk. Min katt som gillar att brottas sen han var liten fick inte igång de andra katterna alls (äldre hona, äldre hane och yngre kattunge). Sen vi skaffade vår hund har han verkligen fått sällskap som passar honom också. Han kastrerade så fort han nådde bra vikt (veterinären tyckte 2 kg). Vi skulle resa iväg på sommaren och ville få det gjort innan det i och med att han skulle få vara hos kattvakt. Tror han var runt 5 månader då. Min katt gillar inte att vara ute, han blir rädd under "transporten" ut ur trapphuset. Sen kan han tycka det är kul när han väl är ute men det har inte blivit av så ofta då han rivs och bits så fort vi vill gå ut. Men han har följt med oss på tågresor och så, då sitter han lös i sele när vi sitter stilla men bärs runt i en väska. :) Men balkong däremot! Det är hans favoritplats!

ApanAnn
1/6/18, 10:54 AM
#11

Kom på en sak med hane vs hona: hanar är lite dyrare att försäkra. Inte alls mycket dyrare, men det kan ju ha betydelse. Det kan även skilja mellan raser vad det kostar att försäkra och vad som täcks av försäkring.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: