Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1995 ggr
Lena
12/29/17, 4:17 PM

Lagen måste skydda katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Viktig och mycket välskriven artikel om vårt stora djurskyddsproblem - hemlösa katter! Till artikeln i GP.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[[eskils_]]
10/18/18, 10:33 AM
#1

#0 Jättebra artikel! 🌺

Ett intressant 10-minuters TV-inslag visades i tisdags om problemet med hemlösa katter, som ofta har dumpats av sina ägare:  Go'kväll.

Här finns ett besök i Norrtälje katthem, och dessutom berättar kattexperten Susanne Hellman Holmström om den nya djurskyddslagen som träder i kraft i vår. Det ska äntligen bli förbjudet att dumpa sina katter!

Kan ses till 15 november.

Här är informationen om ID-märkning och registrering som omnämns i programmet:
https://www.svt.se/gokvall/sa-registrerar-du-din-katt

taxarärbäst
10/19/18, 9:20 AM
#2

i finland har kattungar varit gratis (katter som man inte vet vad det är för ras) så det finns många vildkatter här där jag bor när folk med sommarstugor kastat ut katterna när villa säsongen är slut. Alla katter jag har haft var gratis

Maria
10/19/18, 12:28 PM
#3

Även om en katt är gratis så här man ju ansvar för sitt djur. Jag har också haft en "gratiskatt".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

taxarärbäst
10/19/18, 1:13 PM
#4

#3 folk med sommarstugor tänker inte så ibland

Maria
10/19/18, 2:31 PM
#5

#4 Det här med sommarkatter har blivit något av en myt och stämmer inte riktigt.

Här kommer en bra text som belyser problemet.

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/sommarkatter-en-myt-som-inte-alls-stammer/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Siggebus
10/24/18, 5:18 AM
#6

#5
Exakt vad jag också har tänkt i många år!

Annons:
Alex&company
10/26/18, 4:28 PM
#7

Något jag tycker är enormt viktigt är ju dels kastreringen men också ett förbud mot utekatter i tätbyggda områden. I min kommundel har vi en facebookgrupp och minst varje vecka är det en katt som är bortsprungen, skadad eller har hittats påkörd. Katter har inte bilvett och att ägarna sen har MAGE att bli arg på de som kört på katten de själva släppte ut trots att de själva valt att ta risken? Makalöst.

Upp till toppen
Annons: