Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1750 ggr
kattöga
2017-12-23 13:22

Vänja katter vid ny sorts sand - tips?

För att komma bort ifrån bentonitsanden har jag köpt Cat's Best Öko Plus. 
Våra två innekatter har två lådor, bredvid varandra.

Först blandade jag i Cat's Best med Bentonitsanden  båda lådorna, för att vänja dem vid det nya ströet, Nu har jag endast strö i ena lådan och  i den andra lådan finns fortfarande en blandning.

Den ena katten har använt "Cat's Best-lådan" ca 3 gånger på ca 2 månader. Den andra undviker den helt. 

Har ni några tips på hur man kan vänja katter vid nytt strö?
Vågar inte riskera att helt ta bort bentonitsanden…. med risk för "felkissande". 
Ska jag bara fortsätta att blanda i det nya ströet med bentonitsanden och gradvis öka på mängden Cat's Best-ströet?

Jag hoppas verkligen att slippa bentonitsanden! Vet bara inte hur länge jag ska försöka innan det är dags att ge upp…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Uppkatten
2017-12-23 14:00
#1

Mina katter totalvägrade att använda Öko Plus, den lådan fick står orörd i många, många månader… Sedan gav jag upp, och så snart jag hällt i oparfymerad Everclean i lådan så var katterna där och använde den igen…. Jag var dock inte fullt lika omsorgsfull som du verkar ha varit, även om jag också försökte blanda upp under en period. Jag skulle också vilja få över katterna på ett mer miljövänligt alternativ, men vad göra när de vägrar….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2017-12-23 15:05
#2

#1 Vad trist att de totalvägrade.! Det finns nog risk att våra katter också totalvägrar… Men jag  fortsätter väl att spä ut sanden med ströet, gradvis, i några/många månader till! Få se vem som är envisast! 😉 (Jag misstsänker att jag redan vet svaret….)

Näe, det känns inte alls bra att använda bentoniten!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-23 15:06
#3

Jag satte en med exakt samma öko strö och andra hade gamla sandet. Sen började jag hälla i lite nytt i den "gamla" och hällde i mera lite här o där. Men redan efter dag ett gick dom på båda toaletterna. Så när det är dags för att rensa/städa hela lådan ska jag lägga i bara det nya öko

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-23 15:16
#4

#3 Vad skönt att dina katter accepterat Öko plus! 
Jag hoppas våra kommer att göra det så småningom också. Så jag fortsätter att fylla på med ströet i bentoniten. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-23 15:28
#5

Jag försökte ocksp bara inte göra en stor grej av det. Men! Jag lekte med katterna så att dom faktisk sprang in i kattlådan, för att visa det ej va ngt problem lixom. Sen tog jag av taket igen under första dagen så att dom hade mer frihet o lättare kunde gå o nosa.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-23 16:16
#6

Våra kattlådor står i ett hörn, under en väggfast bänk, bakom ett skynke som hänger för halva bänken, allt bakom en dörr som alltid står öppen. 
Lådan med  Öko plus måste de gå genom för att nå lådan med "blandningen". Det verkar inte vara några större problem att göra det. Däremot att göra ifrån sig i den lådan tycks inte vara uppskattat… 😕

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
CayKantos
2017-12-23 16:24
#7

Och det wtod så även innan?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-23 16:25
#8

#7 Japp, ända sen de flyttade hit för drygt ett år sen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-23 16:27
#9

Har du testat ha öko i slutet ist? Dom använder väl den som är blandat?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-23 16:32
#10

#9 Ja, de använder bara den med bentonitsand i också. 

Jag har inte testat att byta plats på lådorna. Men tidigare när vi bara hade sand, så använde de båda lådorna, båda två.

Men vem vet, kanske släpper "spärren" om jag byter plats på lådorna!? 😃 Värt att prova!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-23 16:42
#11

Varför inte lixom. Awn säger jag testa köra mindre o mindre bentonito. Ev strö på lite på toppen till en början så den luktar starkast i början. Sen nör dom väl börjat göra ifrån sig där och geäver runt böe lukterna mixas typ

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-23 17:09
#12

# 11 Ja det är så jag tänkt fortsätta att göra - gradvis öka på ströet och minska på sanden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Splatter
2017-12-23 19:22
#13

Mina grabbar gillade inte Ökö eftersom kornen var så stora och lätta, de sjönk ner i sanden och tyckte det var jättejobbigt.

Efter en massa testande så gick SoftCat hem hos dem, små korn med samma storlek som Everclean men helt växtbaserat. De kan stå på sanden utan att sjunka ned i botten på lådan. Finns tyvärr endast hos zoo.se. 
Bytte långsamt, hade en hel låda med Everclean som dagligen tömdes på kiss och bajs, där jag fyllde på långsamt med annat strö. Det gick utan problem när vi väl hittade SoftCat.

Annons:
kattöga
2017-12-23 19:29
#14

#13 Tack för tipset! Ska titta på SoftCat o se vad det är! Kanske är det ett bättre alternativ för våra ynglingar också! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2017-12-23 20:37
#15

#13 Intressant, ska kolla in det!

burmamys
2017-12-24 11:27
#16

Jag tror också att SoftCat är ett bra alternativ till Cats best öko plus, och förmodligen lättare att acceptera för mer kräsna katter, eftersom kornen är lika små som i vanlig Kattsand. Ju fler som kan växla över till miljövänligt material i lådan ju bättre! 👍 Du kan köpa den på Zoo.se:

https://www.zoo.se/soft-cat-natural-the-lightweight.html

kattöga
2017-12-24 13:41
#17

#15 Ja, jag ska nog beställa hem en påse Soft Cat efter julhelgen!
Synd bara att Soft Cat är mycket dyrare än Öko Plus, dubbla priset i princip. Men om katterna gillar ströt, så är det värt bara att komma ifrån bentonitsanden! 

Då kan jag  "slänga"/gräva ner ströet i naturen här hemma - extra hjälp till gammelkatten för att markera revir gentemot grannarnas katter. 😉
Och slipper hundbajspåsar gör jag också.

Tack alla & God jul allihop! 

Bild: Pixabay.com

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-24 14:19
#18

Kom på en sak jag gjorde! När jag städade lådorna la jag över kissey i lådan med cats öko plus. Vet ej om det va det som hjälpte dock

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Uppkatten
2017-12-24 17:58
#19

#17 Berätta gärna hur det går med Soft Cat om du väljer att prova den!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CayKantos
2017-12-24 18:01
#20

#17 öko kan man också bara slänga i komposten och ut i naturen om man vill.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
kattöga
2017-12-24 18:17
#21

#19 Det ska jag göra! Och jag har bestämt mig för att prova det ströet.

Jag hittade en gammal tråd där Soft Cat rekommenderades också, och någon skrev att deras katt/katter inte tyckte om ÖkoPlus eftersom de sjönk ner så djupt i ströet, men när de bytt till Soft Cat så gick det bra.

#17 Jo, jag vet. Det är bl a därför jag helst vill använda något ekologiskt strö istället för bentoniten. (Men ÖkoPlus blev ju ingen hit….)

Det som verkar bra med Soft Cat är att enligt många så dammar det inte alls. Och det är ju ett extra plus om det stämmer!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-24 20:24
#22

#21 ja det fick mig också att kolla på softcat, eft öko dammar asmycket när man fyller p0. Men tycker som tur inte det dammar så farligt när det har lagt sig i kattlådan o katterna gräver runt(vilket mina gör skitmycket…)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-26 12:56
#23

Nu blir det spännande. Om några dar har vi Soft Cat hemma också… Om det ströt accepteras kan jag nog spä ut det med lite Öko Plus i taget, tills Öko Plus-påsen är tömd. 
Och i så fall blir det ingen mer bentonitsand när den tagit slut i kattlådan.

Jag håller alla tummar! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2017-12-26 16:19
#24

Uppdatera gärna! Speciellt på ang det med om det dammar :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

kattöga
2017-12-31 12:41
#25

Har provat SoftCat i några dagar nu.

Resultat så här långt:

  • En av innekatterna använder lådan med SoftCat i, men även den andra lådan (med både bentonit o ÖkoPlus), Jag är glad för det!
    Den andra innekatten går fortfarande endast i lådan med bentoniten. 

  • Beträffande om den dammar eller inte, jag upplever inte att det nya ströet dammar alls! Hurra!!!
    En liten svag, svag doft av trä  när man "gräver" i ströet, men inget som stör (mig och åtminstone den ena katten.)
    Trots att bentonitsanden (Arken Zoo's Compact care) sägs damma väldigt lite, besväras jag ändå av dammet, och jag kan bara tänka mig hur besvärande det måste vara för katternas luftrör o lungor… 

När bentonitsanden tar slut i lådan, ska jag testa att endast ha SoftCat i båda lådorna, för att se om båda katterna accepterar den då.

  • Jag köpte endast en säck, 17 liter. (Dyrt, särskilt med tanke på att fraktkostnad tillkommer vid köp för under 1000 kr. Men får köpa fler säckar åt gången framöver.)
    Zoo.se skickade säcken i en (deras egen) plastpåse. Det var inte lyckat! Den tunna sömmen i strö-påsen (av papper) hade spruckit och en del av sanden hade runnit ur. Men eftersom plastpåsen var hel, fanns ju all strö kvar och kan användas.

    Jag har ganska stora lådor, så hela säcken strö gick till en låda.

Nu hoppas jag bara att den andra katten så småningom kommer att vänja sig vid nya ströet också!

Stort tack för tipset! Ströet är inte billigt men det är värt  pengarna för att komma ifrån bentonit och hundbajspåsar!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-12-31 12:46
#26

Betr den spruckna påsen (#25 ): Jag kontaktade Zoo.se och berättade vad som hänt och föreslog dem att förpacka påsarna i kartong istället. Undrade om jag annars kan be dem göra det när jag beställer i alla fall.
Fick svaret att leverantören har ändrat på påsarna så att sömmen ska hålla bättre, men hon (fr zoo.se) förstod att de ändå kan spricka om de skickas i plastpåse.
Hon föreslog att jag nästa gång ska skriva i kommentarsrutan att jag vill att ströet ska levereras i kartong.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2017-12-31 13:22
#27

Fortsätt gärna berätta hur det går!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
burmamys
2018-01-04 19:19
#28

#25 Vad bra att iallafall ena katten är nöjd, håller tummarna för att även den andra ska acceptera Soft Cat när du har det i båda lådorna!👍 Jo jag håller med om att det är dyrt. Med tanke på hur miljöovänlig bentonitsand är så hoppas jag att priset på Soft Cat och andra miljövänliga alternativ ska sjunka när fler börjar efterfråga dem.

kattöga
2018-01-05 10:27
#29

En liten uppdatering: Nu använder båda katterna båda lådorna sen 2 dagar! Både lådan med ren SoftCat och den med bentonit- & ÖkoPlus-blandningen! Så det går framåt! Och det har ju gått förhållandevis fort ändå, jämfört med ÖkoPlus som de vägrade använda alls.

Jag "grävde ner" en liten kissklump från bentonitblandningen i SoftCat-ströt och lät den ligga där över dan. Det hjälpte tydligen, så, att den andra katten också vågade använda nya ströet..  Så jag gissar att båda katterna kommer att acceptera SoftCat när de inte har nåt annat att välja! 🙂👍

#9 Provade tidigare att byta plats på lådorna, men det gjorde ingen skillnad. 😉
Men som sagt, nu har båda använt nya ströet i alla fall.

#28 Ja, precis som du hoppas jag verkligen att fler övergår till mer miljö-"vänliga" alternativ - och att det sänker priserna på sikt! 
Jag hoppas också att SoftCat kommer att säljas på fler ställen, som det är nu verkar det som att zoo.se har monopol på ströt…. 😮

Igen: Tack ni som tipsat om SoftCat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-01-05 10:31
#30

#27 Jag tror att det kanske kan vara värt att prova SoftCat… Om man blundar för priset. Om du provar, berätta du också hur det går?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2018-01-05 10:36
#31

#30 Har rätt mycket Everclean hemma just nu (typ 10 förpackningar), men SoftCat låter som ett spännande alternativ. Jag ska kolla upp det och självklart berättar jag hur det går om/när jag provar! 🙂Synd att det inte går att köpa på vanlig zoohandel, men det kanske kommer (om vi efterfrågar det!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2018-01-05 12:16
#32

#31 👍

Om du bor i eller i närheten av Stockholm, så har de en butik i Bromma /Ulvsunda. Man kan nog ringa för att kolla om de har SoftCat hemma. (Det har jag inte tänkt på själv, men om jag inte vill köpa många påsar på en gång, så kan jag ju också ringa dem i Bromma.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CayKantos
2018-01-05 13:46
#33

Kolla ev på bitiba, billigt o gratis frakt öer 500 eller 600 kr

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Uppkatten
2018-01-05 16:55
#34

#32 Lite långt för mig, men jag har säkert vänner och släktingar som passerar åt det hållet ibland, så det skulle kunna vara ett alternativ (i alla fall för att prova på)! Tack för tipset!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
burmamys
2018-01-06 13:31
#35

#29 Toppen!👍😃

Jessicahagstrom94
2018-01-06 16:56
#36

Testade också öko plus för att jag har en katt med astma (vilket blev värre med denna sand så vi gav upp) Men han gillade inte att gå på det så jag blandade och hade i början extremt lite öko plus i hans favoritsand. Till slut gick det väl ganska bra trots ganska mycket öko i lådorna men jag var ju tvungen att sluta pga att hans astma förvärrades.

kattöga
2018-01-12 15:30
#37

Det blir ingen påfyllning av bentonitsand i detta hus längre! SoftCat-ströt är perfekt o båda katterna använder den dagligen. 

Compact Care (som vi använt hittills) tycker jag dammar jättemycket numera (vet inte om jag blivit känsligare eller om den dammar mer) och varje gång jag gör ren lådan  är det som att andas grus… 
SoftCat verkar inte damma alls!  Och det ser ut som ljus sand (inte stora "flisor" som ÖkoPlus), så katternas tassar gillar den och de slipper få "stenlunga" när de gräver i "sanden".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-01-17 21:56
#38

#25 P.S./ tillägg om Zoo.se:s fraktfrigränser:
De tycks ha ändrat på gränserna för fraktkostnad, för nu är det fraktfritt vid köp för 500 kr eller mer. Så kan/vill man bara köpa 2 st påsar à 17 liter levererar de fraktfritt. Till ombud eller hemleverans utan kvittens.

Jag är supernöjd med denna sand! Vi kan andas allihop! Jag upplever inte heller att det luktar om kiss- o bajs-klumparna.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: