Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3017 ggr
nightingale
12/16/17, 11:46 PM

39,4 grader, temp?

Hej, Egentligen är det en dum fråga men jag tycker jag ränner hos veterinären stup i kvarten med min katt. Han kommer i princip alltid o möter mig när jag kommer hem (till o med den gång när hamstern hade rymt o han hade full koll o vakta henne…) men inte idag.. o han känns lite.. passiv.. så tog jag tempen (2 ggr för att vara säker på att jag prickade rätt typ) o han har 39,4 grader. Av vad jag kan läsa på nätet är normaltemp upp till 39,3… innebär det då att han har feber eller är det för nära normaltemp? Han känns ju allmänpåverkad förvisso.. Sen har jag två gånger idag hittat salivpölar i vardagsrummet.. utan något särskilt i.. Vad hade ni gjort?

Annons:
Scorpio97
12/16/17, 11:50 PM
#1

Jag hade kontaktat veterinär, eftersom du upplever katten som allmänpåverkan. Bättre att höra med veterinären en gång för mycket än en gång för lite tycker jag :)


//Jessie

lizton
12/17/17, 12:13 AM
#2

Jag tycker inte att det låter som något allvarligt. Tempen är normal. Katter spyr upp hårbollar regelbundet. Om det inte kommer upp någon hårboll så kan det komma bara saliv. 

Om du har en innekatt och du misstänker att han behöver spy, men inte får upp hårbollar,  så kan katten behöva speciellt foder som hjälper mot hårbollar. Royal Canin har ett sånt. 

Om det är barmark där du bor, kan du plocka in lite gräs så han får äta och då hjälper det honom att spy. 

Det finns också speciellt kattgräs man kan köpa och odla hemma på fönsterbänken så katten kan äta när den vill, men det tar några dagar att odla gräset, så det hjälper inte om det är akut att han måste spy. 

Om det är akut stopp så är det veterinär som gäller. Man kan efter att först ha rådfrågat veterinär, köpa paraffinolja och ge mot förstoppning. Jag gav det till min katt en gång. Han ville inte äta det, så jag kletade in lite i hans tassar så han slickade upp det. Det hjälpte.

Finns på apotek eller tex här:

/www.apotea.se/paraffin-flytande-vet-apl-oral-lösning-300-ml?gclid=CjwKCAiApdPRBRAdEiwA84bo3zXKArroewF9HtqjZ97n4jhdHnYEFWDSauSns3JNTckC0hHJASAxgxoCAWcQAvD_BwE

OberonsMatte
12/17/17, 12:20 AM
#3

Att 39,3 är normaltemperatur för en katt är nog väldigt ovanligt. De av mina jag har tagit tempen på har alla 38 när de är friska och ostressade. Håll koll på matintag och lådbesök, ge gärna extra vatten.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
12/17/17, 12:33 AM
#4

#2 En varning för paraffinolja är på sin plats! Paraffinolja smakar inget och kan därför hamna i kattens lungor och ge upphov till svåra besvär. Paraffinolja ska ges i mat eller utblandad med t ex tonfiskspad (för att få smak så katten sväljer ordentligt). Ge aldrig paraffinolja som den är direkt i kattens mun.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nightingale
12/17/17, 12:39 AM
#5

#1 #2 #3 tack för era svar! Jag har två rexar o denna som nu verkar hängig har inte så tjock päls o den andra har tjock päls men har ändå faktiskt aldrig sett honom kräka upp någon hårboll. Kanske är pälsen så tunn så den kommer ut i avföringen istället, vet faktiskt inte Det låg en liten bajsing i lådan nu som det var lite blod på, men det kanske är att något kärl som brustit när jag tempade, det var ljust iaf.. sen gick han in o gömde sig under sängen.. Ja på de flesta sidorna jag fick upp var det 38-39,3 .. önskar att jag tempat honom som frisk och noterat vad han hade..! Ska hålla koll på honom o se hur han är imorgonbitti

nightingale
12/17/17, 12:40 AM
#6

… och #4 :)

Annons:
[AnimeV4]
12/17/17, 2:01 AM
#7

Dreglar han mycket? Då kan han ha fått i sig något olämpligt. Min katt fick nyligen i sig diskmedel och dreglade floder!

annzoo
12/17/17, 2:30 AM
#8

#5 är katten allmännpåverkad och låg/trött och nu gömt sig under sängen så låter det i mina öron att du bör kontakta en veterinär i morrn. En katt som drar sig undan är inte frisk. Äter han som han ska? Om du nyper i nackskinnet stannar de kvar eller far de tillbaka snabbt? Stannar de kvar eller planar ut sakta är det tecken oå kraftig uttorkning och behöver vätskas upp av veterinären

nightingale
12/17/17, 9:00 AM
#9

Han gömmer sig inte längre men sitter mest o tittar.. han har legat hos mig hela natten. Nu tempade jag honom på morgonen (och jag litar verkligen inte på min förmåga!) först visade tempen 39,4 och sen gjorde jag det igen, 39,6. Jag ska prova igen om en stund, han kanske blev stressad.. Han dreglar inte, och har bara hittat de två salivpölarna.. han har i dagarna börjat klökas åt sin blötmat, som han tidigare älskat, men har kopplat det till att han dagligen får tre tabletter mot atopisk dermatit (hudproblem) som han så klart hatar.. o att det äcklar honom.. Har provat att nypa nackskinnet o det går inte tillbaka direkt, men det vet jag att det inte gör på honom alltid annars heller.. Får nog bli veterinären trots allt.. det känns ibland som att deras standardsvar är att man ska komma in oavsett vad… och diagnosen blir ”åk hem o håll koll..”

OberonsMatte
12/17/17, 11:30 AM
#10

#9 Äter han något? Dricker han? Har han kissat?

Kollade gamla inlägg (för att få lite bakgrund) och såg att när du tog tempen på en av dina katter i juni var den 38 grader. Är det samma katt som nu har 39,4-39,6?

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
12/17/17, 12:58 PM
#11

#9 om du nyper i nackskinnet och det inte går tillbaka är den uttorkad och då är det bäst att åka in speciellt när katten är allmännpåverkad. Jag tycker inte standardsvaren hos veterinären är att åka in oavsett. Hade jag inte åkt in fast veterinären avfärdat att de inte var nödvändigt så hade katten inte överlevt och då hade de gått fort.

nightingale
12/17/17, 1:10 PM
#12

#10 så smart! Det kunde jag ju med gjort.. har grämt mig att jag inte har koll på hans normaltemp. Och ja det är samma katt. :) Tog precis tempen igen o fortfarande 39,4.. han åt precis för första gången idag men har inte druckit vatten.. han smakade dock när jag hällt upp mjölk till mig själv.. han vill helst bara ligga, men kanske är hans ätande ett tecken på att han börjar må lite lite bättre?

OberonsMatte
12/17/17, 1:18 PM
#13

#12 En jättesjuk katt äter inte, så att han gör det är väldigt positivt! Det är också jätteviktigt att han får i sig tillräckligt med vätska, för blir han uttorkad blir han dålig bara av den anledningen, så ge vatten i munspruta.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
nightingale
12/17/17, 6:56 PM
#14

Jag pratade med en veterinär online.. Memphis har 39,6, har inte gått på lådan och dricker inte.. men äter. Veterinären tyckte iaf att jag skulle avvakta, och försöka blanda i lite socker i vattnet för att få honom att vilja dricka.. och boka in ett besök till veterinär imorgon.. Inte alls vad jag väntat!

annzoo
12/17/17, 7:10 PM
#15

#14 oavsett vad veterinären säger så gå efter magkänsla. Du känner din katt bäst.

nightingale
12/17/17, 7:37 PM
#16

#15 ja du har rätt.. Lite svårt också att ha koll på honom om han äter o dricker imorgon när jag jobbar :/

[AnimeV4]
12/17/17, 7:38 PM
#17

#16 Väg skålarna innan du åker?🙂

nightingale
12/17/17, 7:40 PM
#18

#17 där sa du något! ;) Dock har jag en katt till som äter som en häst.. Kan övervaka dem med kamera kanske :)

[AnimeV4]
12/17/17, 7:45 PM
#19

#18 Ja då blir det ju lite svårare. Funkar kamera så kör! Det finns appar som bara spelar in när något i synfältet rör sig.

OberonsMatte
12/17/17, 9:09 PM
#20

#16 Bor du så att du kan ha katterna i olika rum med egen matskål och låda?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
nightingale
12/17/17, 9:30 PM
#21

Nu kräktes han precis upp det han ätit :( detta känns inte bra.. :( Ja jag skulle faktiskt kunna ha dem i varsitt rum, det hade kanske varit det smidigaste

annzoo
12/17/17, 10:15 PM
#22

#21 då hade jag ringt veterinären och ev åkt in. Om du har is i magen och ringa i morgon bör du ta första tiden de kan ge. Är katten dålig ska du inte lämna den ensam då den kan bli sämre.

nightingale
12/17/17, 11:59 PM
#23

#22 jag åkte in med honom. Veterinären tryckte på hans mage o han skrek direkt. Så de röntgade honom med misstanke om att han antingen var förstoppad eller något satt i vägen, och enligt röntgen var han inte förstoppad i alla fall.. men han fick stanna kvar o så blir det ultraljud imorgon.. Det är som du skrev tidigare.. man ska gå på magkänslan..! Jag var på viktkontroll med katterna i slutet av november o tyckte att Memphis såg smalare ut än han brukade.. men han vägde exakt samma som han alltid gjort, kring 4kg.. 3,97 för att va exakt. Jag bad dem kolla vikten nu med o han vägde 3,29 :( Ber att han snart är hemma igen o helt som vanligt.. min lille kise

[AnimeV4]
12/18/17, 12:30 AM
#24

Han är säkert i goda händer! Det var ett bra val att åka till veterinären. Håller tummarna för er🌺

nightingale
12/18/17, 9:50 AM
#25

#24 Tack för din omtanke

De ringde precis från djursjukhuset.. de har gjort ultraljud, o de ser något som de misstänker kan vara en tumör… eller en kraftig inflammation.

jag är helt utom mig av olycka. min älskade fina kise..

annzoo
12/18/17, 11:04 AM
#26

#24 borde inte en tumör ha visat sig på rötgen de tog då du åkte in? Har de tagit blodprov?

nightingale
12/18/17, 11:23 AM
#27

#26 de sa bara att de kunde se något som var i vägen.. på röntgen..

de skulle ta något prov på det som "var ivägen".. tror inte de tagit något blodprov.. inte igår när vi kom in i alla fall..

Annons:
OberonsMatte
12/18/17, 6:00 PM
#28

#27 Hur går det? Har du fått mer information nu?

Tumör och Cancer är sådant som nästan aldrig kan uteslutas i ett tidigt utredningsskede (och veterinärer brukar vara noga med att förvarna om att det kan vara allvarligt innan de vet säkert, men det betyder inte att det måste vara det).

Hoppas att du fått lugnande besked under dagen!

Sajtvärd Katter iFokus

nightingale
12/18/17, 6:05 PM
#29

#28 har inte fått någon mer info.. De skulle ringa under eftermiddagen.. men vid 17 ringde jag dem o frågade hur det gick.. De kollade med de som skulle ringt mig o svaret blev att de inte glömt mig men att de hade många hemgångar så de skulle ringa senare.. jag är utom mig av oro :( Tänker att hade det varit något bra besked kunde de ringt o sagt det lite snabbt.. Jag hoppas så att det är som du säger..

OberonsMatte
12/18/17, 6:09 PM
#30

#29 Jag tänker tvärtom, eller att de kanske inte vet ännu. Är det dåliga besked ringer de så snabbt de kan (iallafall är det min erfarenhet). När  misstänkt tumör upptäcktes under tungan vid tandborttagning på en av mina katter ringde veterinären medan hon fortfarande var sövd.

Sajtvärd Katter iFokus

nightingale
12/18/17, 7:03 PM
#31

#30 det var dåliga besked. Cancer i tarmen

OberonsMatte
12/18/17, 7:18 PM
#32

#31 Nä fy vad tråkigt… 😕

Är det något som går att behandla?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
12/18/17, 7:20 PM
#33

Så ledsamt…. men ändå bra att ni kom iväg till veterinären så fort och att du fått veta…. Så ledsen för er skull. Styrkekramar ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nightingale
12/18/17, 7:32 PM
#34

#32 man kan ge cellgifter, men vad jag förstod på hon som ringde ger man inte cellgift för att bota cancer som hos människor, utan för att bromsa eller något. Ska till dem imorgon o hämta hem honom och se vad de säger. De sa att han verkade pigg o att det var värt att behandla symptomen om inget annat, så länge han mår bra. ska göra allt i min makt

Annons:
Pia-69
12/18/17, 7:35 PM
#35

#31 Stor kram till dig! ❤Hoppas att det finns nåt att göra för din katt så han kan leva. 😢😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[AnimeV4]
12/18/17, 8:29 PM
#36

Fy vad tråkigt😕

Jag har väldigt lite kunskap om cancer hos djur, men jag skulle ha utgått ifrån ålder, livsglädje och allmän hälsa på djuret, prognos, kostnader och hur djuret mår efter eventuell behandling. Man måste vara realistisk, tycker jag.

Därmed inte sagt att det är kört, absolut inte. Känner du att det finns hopp utan att överdriva, kör på! Veterinären verkar ju ha hopp om detta också, så det är ju jättebra!🙂

nightingale
2/24/18, 8:45 AM
#37

Tack för allt stöd här. Nu har tiden gått lite o jag känner mig redo att berätta vad som hände med min älskade lille kille. Efter mitt sista inlägg här i tråden fick jag beskedet att de ville öppna Memphis för att ta ett vävnadsprov, för med tanke på att han var så ung (2,5 år) så fanns det en chans att det var en inflammation fastän att det såg ut som en tumör, de hade varit med om det vid ett par tillfällen tidigare så de ville ta prov och sen påbörja kortisonbehandling för det skulle tydligen göra nytta vad det än var. Jag skulle få hälsa på honom på eftermiddagen o få hem honom dagen därpå, en liten hopp-fjäril vaknade i kroppen. Vid 15-16 tiden på eftermiddagen ringer de o säger att de har Memphis på operationsbordet, allting var mycket värre än de först trott. Buken var inflammerad, tarmen hade brustit mellan tunn- och tjocktarm, det var ett hål på tjocktarmen och tarmväggen hade små blodproppar. Jag fick välja på om de skulle operera, med ett väldigt osäkert resultat och med stor risk att tarmen skulle brista mer vid ett senare tillfälle, och andra komplikationer, eller höja hans narkos o låta honom somna in. Det var det mest fruktansvärda beslut jag tvingats ta. Bröt ihop fullständigt, pappa fick köra hem till mig i ilfart för att höra vad veterinären sa, jag kände inte att jag var människa nog att ta beslutet helt själv. Från att ha sett fram emot att få träffa honom på eftermiddagen, till att besluta om han skulle leva vidare eller ej. Obeskrivlig förtvivlan. Beslutet blev att han fick somna in, och med det en del av mitt hjärta. Älskade kise, han var min räddare ur så mycket o lärde mig allt om att ha katt… o jag hade räknat med att få sova kind mot kind med honom flera år till. Veterinären berättade att han hade varit på bra humör under dagen o sa att han var en kämpe för med den tarmen måste han ha haft fruktansvärt ont. Jag tog med min andra katt till djursjukhuset där vi tog farväl av vår lille prins, och han fick med sig sina två favoritleksaker och en bit av filten han fick med sig som kattunge från uppfödaren. Saknaden är obeskrivlig. Min enda tröst är att han nu vinglar på min pojkväns axel istället för min, så han är i goda händer… eller vingar <3

nightingale
2/24/18, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

♥️

MonicaLagerquist
2/24/18, 8:55 AM
#39

Beklagar sorgen.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2/24/18, 9:22 AM
#40

Beklagar sorgen😢❤. Kramar.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[AnimeV4]
2/24/18, 11:53 AM
#41

Nej fy så tråkigt :( Beklagar🌺

Annons:
vallhund
2/24/18, 3:27 PM
#42

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nightingale
2/24/18, 11:01 PM
#43

Tack för omtanken ♥️

CalippoTwisterTulo
2/24/18, 11:14 PM
#44

Åh, så hemskt. Läste hela tråden och började gråta. Vilken fin katt han var! Men du gjorde allt du kunde och det var nog ändå det bästa valet för den lilla kissen. Jag beklagar så jättemycket, och skickar en massa styrkekramar!<3 <3

kattöga
2/25/18, 8:56 AM
#45

Jag beklagar din förlust av din fina vän, som nu är fri från plågor och besvär! 🌺🌈🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: