Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 785 ggr
Uppkatten
12/16/17, 6:53 PM

Lämna inte katten i en kall bil

Att man inte ska lämna hundar och katter i varma bilar på sommaren har nog de flesta koll på. Men man ska inte heller lämna sin fyrbenta vän i bilen på vintern… https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vetrinaren-varnar-lamna-inte-hunden-i-bilen-pa-vintern

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
[AnimeV4]
12/17/17, 2:04 AM
#1

Så det är alltså rakt av olagligt vid -5 eller kallare? Även om man skulle ha värmedynor, filtar, varm bädd.. Det är ju motsatsen till att ha fläkt och kyldynor, tänker jag.

Då utgår jag givetvis ifrån att det inte handlar om flera timmar.

Och hur gör man om det skulle vara något jaktrelaterat? Det finns väl särskilda regler om just jakthundar och bil (möjligtvis transport?) vill jag minnas.

Uppkatten
12/17/17, 9:12 AM
#2

Jordbruksverket skriver så här gällande hund: "Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C."

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimeV4]
12/17/17, 5:15 PM
#3

Då låter det ju verkligen som att det gäller rakt av, för det är nog svårare att lita på att folk skulle anstränga sig med det som krävs för att hålla svalt/varmt. Fast det känns verkligen som att lagen inte följs på sommaren..

Upp till toppen
Annons: