Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 794 ggr
GeBePe
2017-12-16 14:27

Byta hem direkt efter operation

Jag kommer troligen att ta över en katt från en familj där den inte trivs.

Det är en okastrerad hane och jag vill att han kastreras innan jag tar hem honom.

Han är ca 8 månader idag. Familjen vill kattens bästa och han fungerar inte med barnen som är små och livliga. Han är stressad hemma och har rivit barnen.

Hos mig finns inga barn och han får ett lugnt hem med tillsyn 24/7. Jag har haft katt förr så är inte ovan som ägare.

Men han har aldrig varit hemma hos mig så han är ovan här i huset och med mig.

Min fråga är om ni med erfarenhet tror att det är bäst för katten om han lämnas in för kastrering av nuvarande ägare och hämtas upp av mig och jag tar hem honom direkt.? Det är väl det som jag hade tänkt att göra. 

Eller om det är bättre att han åker tillbaka där han är van men stressad och får läka innan jag tar hem honom?

Ett annat alternativ är att jag tar hem honom okastrerad och låter honom vänja sig ett par veckor och sedan kastrerar honom. Men jag är lite orolig att han ska börja spraya inne om han kommer till ett nytt hem okastrerad. Han är vaktig med mat och revir.

Jag vill förstås göra det han mår bäst av men jag vill verkligen inte att han lär sig att spraya eller pinka inne pga att han är okastrerad. Tänker att det beteendet kanske inte går över även om han kastreras senare så det vill jag förhindra. Så det sista alternativet är jag inte så pigg på.

Annons:
Uppkatten
2017-12-16 15:22
#1

Kastrering av hankatt är ett litet ingrepp där de flesta katter mår "som vanligt" igen inom några timmar. Det låter väl utmärkt att ta en sväng förbi veterinären innan katten flyttar hem till dig, tycker jag. Det är viktigare att du inte ändrar kattens kost eller byter Kattsand i samband med flytten (utan avvaktar med detta några veckor om ett byte alls är aktuellt) och att kissen får lugn och ro t ex i ett enda rum tills den har vaknat till ordentligt och börjat "landa" lite där hemma hos dig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2017-12-16 16:20
#2

Hade det handlat om en annan operation hade jag sagt vänta eller låt katten återhämta sig i sin invanda miljö. En hankattskastrering är dock ett så litet ingrepp att det bara är återhämtningen efter sövningen som kan vara lite påfrestande, men då gäller det bara att försöka få katten att ta det lite lugnt och det kan han göra hos dig likaväl som på djursjukhuset där han vaknar upp.

Får du ta över kattens invanda och bäddade transportbur är det bra om  du låter den stå öppen i det rum som katten får vara i och utforska under första dygnet eller åtminstone till nästa dag. En del katter blir väldigt trötta medan andra kan bli konstigt speedade efter sövning och då är det bra att begränsa utrymmet särskilt om bostaden är stor.

Sajtvärd Katter iFokus

GeBePe
2017-12-16 21:49
#3

Tack båda för era svar! Då lutar det nog mot att jag hämtar kissen efter operationen och försöker begränsa utrymmet för honom första tiden. 

Huset är två våningar med ganska öppen planlösning men vi kan nog fixa det på något sätt. Jag hoppas att han blir trött då istället för speedad 😃

Tack för tipset om reseburen, jag ska absolut se till att få med den hem åtminstone tillfälligt och ändra så lite som möjligt för honom i början med kost och sand. 

På tal om sand är det bäst att låta honom kissa på rivet tidningspapper efter han är kastrerad så det inte kommer sand i såret eller är det onödigt och kanske lite dumt med tanke på att man inte bör ändra sanden? Har blivit rekommenderad riven tidning förr men det är gamla råd, saker och ting ändras ju.

OberonsMatte
2017-12-16 22:14
#4

#3 Det behövs inga särskilda låd-arrangemang p.g.a. kastreringssnitten. Har aldrig märkt att det fastnar sand i såret. Han kommer inte heller behöva någon tratt utan kan tvätta rent själv om det behövs, men det brukar bara vara några slick i början för att tvätta bort blod efter operationen.

Sajtvärd Katter iFokus

GeBePe
2017-12-16 22:46
#5

Så bra, tack 🙂

Upp till toppen
Annons: