Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 911 ggr
bob.ce
12/14/17, 5:15 PM

Akut förstoppad (muskelinflammation, parasiter?)

Långt inlägg! Äldre katt med förstoppning, fram och tillbaka till veterinären, nu har vi fått diagnosen "dåligt muskelvärde + inflammation, eventuellt parasiter eller dåligt immunförsvar, kan vara trikiner eller toxoplasma"? 

Bakgrund:

Min katt är 13-14 år, kastrerad hankatt. Han har varit utekatt hela sitt liv men blev innekatt pga flytt för ett år sedan. I våras åkte vi in till veterinären då han var förstoppad, han röntgades och magen kom senare igång igen.

Händelseförlopp:

Torsdag: nu förra veckan började jag märka att han verkade förstoppad igen. Han fick paraffinolja i maten samt kokt fisk, som brukar vara snällt mot hans mage. 

Söndag: han  mådde dåligt, jamade, fick inte ut någon avföring trots att han försökte på flera ställen runtom i lägenheten.

Vår vanliga veterinär hade inga lediga tider så vi fick besöka en annan klinik.

Söndag: vi åkte in akut och han fick då smärtstillande samt kramplösande spruta. Vi fick även med oss ett fiberrikt torrfoder hem samt Microlax. Gav Microlax, men ingenting kom ut. Han verkade piggare på kvällen. Han hade inte feber och bra blodsocker.

Måndag: det hade fortfarande inte kommit något så vi åkte in igen. Han röntgades och man såg att det var avföring inne i tarmen (inte så "långt ut", utan typ i mitten), han fick sedering, och sedan lavemang med vatten och tvål.  Lämnade blodprov.

En av hans långa hörntänder har gått av och roten har inflammerats, så han fick (medan han var sederad) lokalbedövning för att dra ut tanden. Plötsligt fick veterinären bråttom (?) och hann inte dra ut den, trots att han redan bedövat. Istället fick katten dropp (tror 300ml), uppvakningsspruta samt kontrastvätska.

På kvällen var han nästan apatisk i ca 6 timmar innan han piggnade till. Han äter lite torrfoder samt kokt fisk.

Tisdag: det hade ej kommit något. Vi åkte in igen. Röntgade, såg att kontrastvätskan rört sig lite mot bakre delen av tarmen. Han fick dropp igen (300ml tror jag), vilket de först höll på att glömma av att ge.

Vi åkte hem, och gav sedan Microlax igen. Till slut kom det då ut geleaktigt mörkt bajs. 

Onsdag: löst bajs, lite ljusare, kommer ut då och då. Inte så stora mängder. Han äter kokt fisk (torsk + abborre). 

Torsdag: löst bajs kom under natten. Ringer upp veterinären och får lite svårtolkade svar. 

Han säger att blodprovet visat muskelskada + inflammation = muskelinflammation. Detta kan vara orsakat av parasiter, eller ett dåligt immunförsvar. Parasiterna ska då kunna vara trikiner eller toxoplasma, vilket han rådfrågat en annan veterinär om då det är ovanligt. Han säger att blodprovet INTE visar just dessa parasiter, men att muskelinflammation kan orsakas av detta.

Ordineringen: kortisontabletter, 7 per dag i 7 dagar, sedan 5 per dag i några dagar till. Om 2 veckor ska vi tillbaka på blodprov. 

Han har ätit bra tidigare och har lite övervikt. Det är en stor katt som väger 6.5 kilo. Han har som sagt en avslagen inflammerad tand, men har ändå ätit. 

Jag fattar ingenting av vad veterinären säger. Trikiner, KANSKE? Eller KANSKE "dåligt immunförsvar"?  Vet säger att han har ont i musklerna pga inflammationen. Katten kan, trots sin ålder, hoppa upp i soffan, på bord, stolar etc. 

Någon annan med erfarenhet av högt muskelvärde, toxoplasma/trikiner? Eller någon vet som kan rådge?

Annons:
bob.ce
12/14/17, 5:16 PM
#1

Tilläggas, han brukar äta kokt torsk (köper frysta torskblock) samt abborre vi fiskat själva från sjön. Kan trikiner komma från dessa?

Han har ingen vaccination.

Uppkatten
12/15/17, 8:16 AM
#2

Har bara en fundering: kokt torsk (o motsvarande) brukar man ge till katter som har diarré, för att få stopp på diarrén. D v s det är mat som ger "hård mage" hos många katter. Är det verkligen bra mat för en katt med förstoppningsproblematik? Min veterinär brukar råda att ge blötmat, ev. psylliumfrö samt (till långhårskatter) även kattmalt. I övrigt kan jag inte svara på dina frågor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
12/15/17, 8:34 AM
#3

Min katt fick en avslagen tand som senare blev inflammerad, han hade jätte ont av den, det slutade med att den röntgades och drogs ut, efter det blev han en glad katt igen! Borde inte din katts inflammerade tand dras ut? Allmänhälsan påverkas mycket(negativt) hos katter som har ont/dåliga tänder!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

annzoo
12/15/17, 1:16 PM
#4

Vad äter katten för foder i vanliga fall och hur bra dricker han? För att ge fiberrik kost så måste de dricka bra annars blir de förstoppade. Förstoppade kan de även bli av tex veterinärfoder (har själv fått erfara det på en katt men inget som den veterinären sa). Är de förstoppade kan de ju sedan få förstoppningsdiarré. Du kan ju själv skicka in avföringsprov till SVA för att kolla olika parasiter. Jag skulle vara mer orolig för den avslagna tanden i och med att katten har fått ut avföring. Fick du ingen ny tid för att dra ut den eller pencilinkur tills vidare?

Dimocarpus
12/15/17, 5:16 PM
#5

Är din katt en utekatt? Så kan den få trikiner och tixoplasma från gnagare. Har aldrig hört talas om att det kan bero på det? Är din katt försäkrad? Är den försäkrad hos en försäkring med firstvet.se så kan du kontakta de gratis.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
12/15/17, 5:16 PM
#6

Är din katt en utekatt? Så kan den få trikiner och tixoplasma från gnagare. Har aldrig hört talas om att det kan bero på det? Är din katt försäkrad? Är den försäkrad hos en försäkring med firstvet.se så kan du kontakta de gratis.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Upp till toppen
Annons: