Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 940 ggr
MausPaus
12/13/17, 8:53 AM

Katt med tandproblem

Jag har en underbar liten katthona som dessvärre har verkar ha stora problem med sina tänder.
I dagsläget får hon PlaqueOff i sin mat (mush färskmat) och jag borstar dessutom hennes tänder ca en gång om dagen (eller gjorde fram tills nyligen då hennes tandkött började blöda varje gång).
För lite mer än ett år sedan hade jag henne inne hos veterinärer och de drog ut en tand samt rensade tandsten. De sa då att det hela antagligen var en engångshändelse pga en rutten tand som uppstått pga av hennes matvägran ett tag tidigare.
Jag tog nämligen in lilltjejen från ett katthem när hon var cirka 2,5 år ( hon är runt 4 nu) och hon bodde på katthemmet i över 1 år. Den sista tiden på katthemmet matvägrade hon helt men började äta igen när hon väl flyttade till mig.
Det intressanta därifrån är att jag har ett hälsointyg där hennes tänder står som felfria vilket veterinären jag tog henne till några månader senare inte alls trodde kunde stämma…
Oavsett vilket blev saker bättre efter de drog ut tanden men nu verkar allt vara tillbaka igen… Hon STINKER i munnen, det är så illa att hela katten luktar ruttet efter att hon tvättar sig. Kindtänderna längst in är nästan helt bruna och som sagt börjar tandköttet blöda om man försöker borsta dem. Till beteende verkar hon helt som vanligt dock. Hon älskar att kela, leka med sina sugrör och tycker det är jättemysigt att bli kliad runt munnen (det har hon alltid älskat).
Jag kommer självklart ta med henne till veterinären igen men ville höra om någon annan har liknande erfarenheter och kanske några tips på vad mer jag kan göra. Hon är den snällaste katten jag träffat och jag vill bara verkligen inte att hon ska lida eller behöva plocka ut tänderna på henne en efter en.

// MausPaus

Annons:
Fridaaaa
12/13/17, 9:14 AM
#1

Kollade veterinären så katten inte har FORL?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
12/13/17, 9:57 AM
#2

Min ene katt har FORL och det upptäckte vi redan när han var 5 år och då fick han operera bort 5 tänder.

Han åt som vanligt men han luktade illa i munnen.

Numera har han bara sina hörntänder kvar och det fungerar bra och han är 16 år strax.

FORL kan man inte förebygga med god tandvård då tänderna så att säga blir dåliga inifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MausPaus
12/13/17, 10:00 AM
#3

Veterinärens slutsats var att tanden var dålig pga hennes matvägran. Att det hade lett till att bakterierna på tanden inte "rensades" bort som det vanligtvis hade gjort om hon hade tuggat på ny mat. Huruvida de kollade efter FORL, Periodontit eller liknande framgick aldrig..

Maria
12/13/17, 10:02 AM
#4

Jag hade tagit henne till veterinär igen och fått tänderna ordentligt röntgade så att man åtminstone kan utesluta FORL.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
12/13/17, 10:03 AM
#5

Håller med #4.

Men matvägran, hon måste ju ätit, för annars hade hon fått följdsjukdomar (invändigt) och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MausPaus
12/13/17, 10:33 AM
#6

#2 Det är skönt att höra att er katt verkar må bra trots sina tandproblem :) Som sagt ska jag ta med henne till veterinärer igen för att kolla tänderna och då kommer de även få kolla efter FORL och liknande. Jag hoppas bara verkligen att det är något annat så hon slipper dra ut sina tänder.

#4 Jo hon matvägrade. Hon blev handmatad under tiden så en del fick hon i sig men hon gick från en normalviktigt katt till en där benen syntes tydligt under pälsen, kraftigt uttorkad och med problem att räta ut sina bakben helt när hon gick eller stod. Detta är min katt, jag tillbringade timmar varje dag i månader med att ta hand om henne eller bara sitta i samma rum så hon skulle vänja sig vid människor. Hon har haft en tuff början på sitt liv och jag vill bara att hon ska en bra fortsättning.

Det var därför jag bad om råd gällande vad man kunde göra för att göra för att göra hennes liv så enkelt som möjligt. Som jag nämnde redan i början ska jag ta henne till veterinären igen oavsett vad för att kolla hennes tänder.

Jag ber om ursäkt om jag låter hård med jag älskar mina katter (har en annan med) mer än någonting på den här jorden och jag vill bara att de ska ha det så bra som möjligt.

// MausPaus

Annons:
Pia-69
12/13/17, 11:06 AM
#7

Jag tycker det låter som FORL, och det kan endast diagnosticeras med röntgen!
Båda mina katter har Forl, en av dom har endast hörntänderna kvar men klarar sig utmärkt ändå och får endast våtmat(burk).


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
12/13/17, 12:21 PM
#8

Jag tycker också det låter som FORL/tandresorption (TR), men eftersom du skriver att tänderna är bruna så tänker jag att det även kan vara parodontit. Trots att du borstar hennes tänder så kan det ha uppstått inflammation under tandköttskanten om det är svårt att nå vissa tänder med tandborsten. 

Viktigt som sagt att röntga alla tänder för att se om det finns begynnande tandresorption! Du har säkert redan läst på en del, men kanske kan min artikel vara intressant ändå?

https://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1

MausPaus
12/13/17, 8:18 PM
#9

#8 Jag har läst din artikel och den var väldigt bra :) Dessvärre känner jag att jag redan gör det mesta med lillan (inte kycklingvingar dock för sådant kladd skulle hon aldrig syssla med, hon får hundben för småhundar istället som hon gillar).
Det är nog bara att ta med henne till veterinärer igen och se om de håller med om FORL eller någon annan tandsjukdom..
Tack för hjälpen iaf!

burmamys
12/13/17, 8:25 PM
#10

#9 Tack så mycket! Ja, tandrötgen hos veterinären är det bästa nu! 😊👍

Kajsas matte
12/14/17, 11:51 AM
#11

Det är ingen katastrof om man måste dra ut hennes tänder. Min honkatt fick en tumörsjukdomar i munnen (inte FORL) så först drog man alla tänder i underkäken, och ett tag senare alla i överkäken. Hon har sina fyra hörntänder kvar och äter t.o.m. torrfoder. Tänderna drogs under narkos, men hon fick smärtstillande i tre dagar efteråt. Så få inte panik om man måste ta hennes tänder, hon mår förmodligen mycket bättre utan det onda tandköttet. P.S. Det var en typ av sarkom min katt hade så hon hade inte överlevt om vi inte tagit hennes tänder. D.S.

Upp till toppen
Annons: