Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3571 ggr
nanismatte
2017-12-13 01:24

Kissar fel.. Avliva? Hjälp

För 1 1/2 tog jag en hemlös katt från djurhemmet, en hona på 8 år. Hon hade varit halv-vild innan hon kom till hemmet första gången och placerades hos en person och bodde där i ett år. Efter ett år började hon kissa i sängen, så hon skickades tillbaka till djurskyddet. Sedan kom jag och bad om den katten dom trodde skulle ha svårast att få ett hem, och både jag och personalen trodde denna skulle sluta ha problem om hon fick ett eget lugnt bra hem. Jag bor ensam(aldrig besökare) i en stor lägenhet på landet, har inga andra djur(katten är rädd för alla arter), kommer aldrig skaffa barn, är hemma mycket och är villig att göra allt för att hon ska må bra. Ett år passerade och allt var jättebra, hon blev långsamt mindre skygg, gick Alltid på lådan och sov med mig i sängen varenda natt. Hon fick en kattlucka och var ute någon timme om dagen, allt lugnt. Hon var tryggare än någonsin. Sedan började hon kissa i sängen. Det blev snabbt värre och efter 3 månaders kämpande med extra lådor, feliway, försök till inlärning osv fick jag börja låsa in henne i köket om natten och ha en presenning på sängen under dagarna. Hon "grät" hela nätterna i två veckor först, att gosa med matte på natten är det bästa i hennes liv. Veterinär kan inte hitta några fysiska fel på henne, vi provar mediciner men inget funkar. Hon har inga problem med lådorna och går på dem mestadels av tiden, och hennes "huvudlåda" är en 70x70 cm gigantisk sak för henne som är en liten katt på 2kg - lyx. Men sedan börjar hon kissa på mattor också. Jag har redan bytt en madrass för 2000 kr, jag har inte råd att snart byta alla mattor, och iom att det blir värre med tiden, snart soffor och allt annat. Hon är inte stressad, jag upplever att hon bara inte orkar bry sig. När kissandet började tappade hon även ALL leklust och har slutat klösa på saker osv. Hon har även slutat täcka över sitt bajs i lådan. Veterinär hittar ff inga fel. Hon är nu keligare än någonsin. Världens finaste individ på insidan, den snällaste och mest kärleksfulla i världen. Hennes liv går ut på att bli kelad av mig, ett liv som ex stallkatt hade varit ett helvete för henne och hade resulterat i att hon frusit ihjäl i någon snödriva för att hitta hem till mig igen. Jag var hennes sista försök i livet, jag har gjort allt i min makt för att hon ska vara lycklig men jag Kan inte leva såhär längre. Jag är tvungen att fundera på avlivning, men det krossar mitt hjärta eftersom hon inte verkar lida och eftersom hon är den finaste individen som finns på insidan. Hon älskar och litar på mig så otroligt mycket. Och hon är ju bara 8 år. Hur hade ni gjort?

Annons:
OberonsMatte
2017-12-13 05:41
#1

Som vid alla felkissningsbeteenden är det (förutom storleken på lådan) viktigt att alla omständigheter kring själva lådan ses över.

Hur många lådor har hon att välja på och var är de placerade?

Var är mattorna (och madrassen) hon kissar på placerade?

Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas sanden?

Sajtvärd Katter iFokus

[Vayetsi]
2017-12-13 07:38
#2

Vilken jobbig situation. Hon har tydligen gjort så hos förra ägaren också. 

Började det här beteendet efter att hon fick möjlighet gå ut? Vet du om det finns någon annan katt som rör sig i området? Fick hon gå ut hos förra ägaren också? Det verkar som hon är störd/stressad över något eftersom hon har tappat leklusen m m. Kolla om du ser någon annan katt i närheten som kommit för nära för hennes smak. 

Vad jag förstår är katter väldigt känsliga när det handlar om revir oavsett om de är kastrerade eller intakta och det kan vara jättesvårt för ägaren att uppfatta.

Hoppas verkligen att det går bra, ni verkar ha det jättefint tillsammans 🙂

Pia-69
2017-12-13 07:59
#3

Skulle du inte kunna prova med en kattkompis till henne ändå, en kattunge isåfall? Bara en tanke…


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Monika_Larrson
2017-12-13 12:25
#4

För det första så fint gjort av dig att ge henne ett hem! Förstår att det är jättejobbigt och att du har testat med många och olika lådor osv. Det känns som att något måste ha hänt eftersom hon inte kissade under en så pass lång tid i början. Jag håller med #2 om att det skulle kunna ha med att hon går ut nu. Kan du testas att bara ha henne inne en period? Du kan även ta bort alla mattorna ett tag så att hon inte kan kissa på dem. Om du inte kan ha henne i sovrummet är ett tips att sätta en nätdörr dit. Katter brukar bli lugnare om de kan se matte/husse. Lycka till!

burmamys
2017-12-13 13:49
#5

Låter verkligen jobbigt!😕

"När kissandet började tappade hon även ALL leklust och har slutat klösa på saker osv. Hon har även slutat täcka över sitt bajs i lådan. " - hon har alltså slutat markera att hon äger lägenheten och slutat jaga. Det tyder ju på att hon inte mår bra, för en frisk katt är det mycket viktigt att leka (=träna på sina jaktfärdigheter) och att markera sitt revir så andra katter ser att området är upptaget.

Att hon blivit extremt kelig tolkar jag som att hon ser sig som mer beroende av dig, och att hon jamar när hon är instängd i köket på natten visar ju att hon är olycklig med den lösningen, hon vill vara nära dig. 

Jag vet inte riktigt vad lösningen är, men tänker att dessa ändringar i hennes beteende är viktiga signaler. Om jag var i din situation skulle jag kontakta en duktig beteendevetare inom etologi, t ex Matilda Eriksson eller möjligen Susan Hellman Holmström, och be om råd. Hittade denna lista över etologer på olika håll i landet: Jag skulle dock satsa på Matilda Eriksson från Paleocat i första hand. 

http://www.sverigesakademiskaetologer.se/kontakta-en-etolog/

Varmt lycka till!❤️

[[eskils_]]
2017-12-13 17:36
#6

Förstår att det är en jobbig situation!

Jag tänker som #2 att förändringen kan ha samband med att hon började gå ut. Därute kan det finnas en eller flera revirstarka och yngre katter som kan ha skrämt henne. Pröva med att hålla henne inne, eller ta ut henne på koppelpromenader.

En annan sak: du använder väl inte Klorin som rengöringsmedel hemma? För det tycker katter luktar "toalett"…

Och titta på tipsen och frågorna i #1.

Annons:
nanismatte
2017-12-13 18:17
#7

Tack för alla svar! ❤️

Hon har inget problem med själva lådorna och jag har inte ändrat på dom "permanent" sedan jag skaffade henne, och har provat variationer av allt låd-relaterat, placering, olika typer av rent, olika strön(även om den första sanden hon hade alltid varit okej men hon började gå utanför ändå), olika lådor osv men det spelar ingen roll. Jag känner till vad förra ägaren provade med henne när hon började kissa där och hon är likadan nu. En kattunge hade inte funkat, den förra ägaren provade det men min katt brydde sig inte om den alls iom att den var liten och snäll, hade den blivit vuxen hade hon blivit rädd för den. Hon var hemskt mobbad av alla katter(och hundar) på gården hon föddes på och det sitter i hårt. Det är bara utomhus hon är ok med att träffa katter troligtvis pga att hon vet att hon bara kan gå tillbaka hem för trygghet, då ignorerar hon dom totalt.
Det har varit massvis med snö och under -10 i två månader nu så även om luckan alltid är upplåst är hon i princip innekatt igen. Enda gången hon går ut är för att möta mig när jag går från bilen.

Hon började kissa inne innan hon fick gå ut. Sedan var hon ok i två månader när hon var ute. Sedan började hon kissa igen, ett tag efter det blivit kallt ute och hon knappt ändå ville ut och alla andra katter i området hade gjort samma sak. Jag upplever det som att när hon är nervös/glad/pigg sköter hon sig. Nu känns hon bara seg och som hon inte orkar bry sig. Jag upplever det också som helt tvärt om med leklusten, när hon var ny hos mig och var mycket nervös så lekte och klöste hon massor. Min häst är likadan, blir extra busig och glad om han är lite nervös, energin höjs helt enkelt.

Jag använder inga rengöringsmedel alls(vatten på golv, oparfymerat tvättmedel, inget sköljmedel osv). 

Smart med nätdörr! Men nu har hon accepterat läget och går själv och lägger sig i köket när hon fått sin kvällsmat, hon är lugn men verkar deprimerad över det.

Bör även nämna att hon äter BARF + lite omega 3 olja ibland för hennes dåliga päls(inte för att det hjälper men tänkte göra slut på flaskan i alla fall), så hon Bör ju må så bra hon bara kan "matvägs", men jag vet inte.

#5 Ja precis, det känns som något är fel, hon känns som hon helt plötsligt under 5 månaders tid blev en supergammal tant även om hon "bara" är 8, det är så jobbigt när veterinärerna inte hittar något bara och diverse mediciner "ifall att" heller inte ger någon effekt :-( Har även kollat in Buspiron för katter men iom att det snarare verkar vara ett problem med "lathet"/depression/sjukdom så tror jag inte anti-stress skulle hjälpa henne, även om jag vet att det gjort vissa kiss-katter lite bättre..

killercats
2017-12-13 18:37
#8

Du skriver själv att ett helt år passerat och att allt fungerade under den tiden.  Hennes plötsliga förändring av beteendet tyder därför med största sannolikhet på att hon drabbats av sjukdom. Gå till en veterinär som tar reda på vad hon lider av. Har urinprover tagits? Att kissa på alla möjliga ställen kan nämligen vara tecken på urinvägsinfektion , eller stenar t.ex. Hade beteendet börjat i samband med en stor förändring som flytt eller liknande så hade du ju vetat om det. Katten är sjuk & ska därför till veterinär.

Spectabile
2017-12-13 18:45
#9

Jag såg för en tid sedan ett program där det var en katt som kissade inne i princip överallt. Kattpsykologen (eller vad han nu var) hjälpte dom. Han konstaterade att det fanns en katt i grannskapet som var utanför deras hus, särskilt nattetid. Detta observerade den "kissande" katten genom fönstret. Ägarna fick en läxa av psykologen där dom blev uppmanade att ha kattlådan i sovrummet. Är lite osäker på om dom till och med fick stänga in sig i sovrummet tillsammans med katten på nätterna, tror nästan det. På dagarna fick dom gå ut med katten i koppel så att den fick kissa ute, det innebar  att katten fick tala om för andra katter, "detta är mitt revir". Efter några veckor hade allt löst sig.

Katten fick ägarens trygghet i sovrummet på natten och fick hävda sitt revir på dagen, och efter det fanns inte något problem med katten.

Vet inte om detta är till någon hjälp för dig, men ville ändå berätta det.

annzoo
2017-12-13 19:02
#10

Det är ju jobbigt med felkissande katter. Jag tyckte inte jag läste om hon var kastrerad eller inte fast jag antar hon är det? Är hon kastrat hade jag ändå testat att ge henne p-piller ett tag för att se om det blir bättre. Jag har själv en honkatt som de glömt ett fragment av äggstocken som gör att hon fortfarande samma beteende som om hon vore fertil. Misslyckas kastreringen finns risk att honan fortsätter med revirkissningen trots ätt hon rent teknisk är kastrat.

Uppkatten
2017-12-13 19:08
#11

Jag tänker på flera saker: 1) att katten inte täcker över sin avföring längre. Katter använder ju även avföringen för revirmarkering + för att "sända" meddelanden till andra katter i området. Jag funderar precis som flera här i tråden på om det finns någon katt i grannskapet som hon stressas av. 2) Du beskriver henne som dålig i pälsen. Vilken är veterinärens förklaring till det? En 8 årig katt bör inte vara dålig i pälsen om den är frisk? 3) Du skriver att du inte använder några rengöringsmedel alls förutom oparfymerat tvättmedel. Här bör du snabbt ändra dig! Allt som katten har kissat på bör tvättas med ättika. Annars fortsätter det att lukta "katt-toalett" för katten (som har känsligare näsa än vi tvåbenta), och där det luktar "katt-toalett" fortsätter katten gärna att kissa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2017-12-13 19:10
#12

Kattlådan kan dock vara bra att göra rent med Klorin, eftersom det är en lukt som drar katten till katt-lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nanismatte
2017-12-13 20:59
#13

#8 Hon har varit hos veterinären flera gånger och dubbla urinprov och alla blodprov dom kan göra gjordes, allt var helt normalt. Även uldraljudad på alla relevanta organ osv. Avmaskad, ätit antiinflammatoriskt som inte gjorde någon skillnad, fått någon annan medicin osv. Jag tycker också att hon verkar sjuk, men hon är ju fullt frisk enligt alla undersökningar.

9# Ja sådant är superintressant, "tyvärr" så har jag följt sådant sedan jag skaffade katten just för att lära mig om dem. Sett varenda "my cat from hell" som finns och massor med andra katt-psykologi program med katter som kissar fel osv. Tyvärr är det inget sådant som funkar. Men tack för tipset ändå❤️

10# Hon är kastrerad sedan långt innan jag skaffade henne .. :-( Det kollades även upp extra när hon kom till djurskyddsföreningen, så det ska inte vara något problem där.

11# Det är tyvärr till 100% inte en annan katt som stör, ingen katt går ute just nu pga kylan (man ser spår i snön i så fall) + att min katt konstant bär GPS med inspelning, så jag kan alltid se vart hon är och hon går inte ut alls nu på vintern. Den dåliga pälsen har hon haft hela livet, jag trodde hon skulle bli bättre när hon ätit BARF genom två pälsfällningar men det är tyvärr samma. Veterinär har ingen aning om varför, men hon har varit så hela livet. Jag har däremot aldrig mött en katt som har sånhär päls.
Iom att jag jobbar med häst har jag redan gått igenom alternativ som "cushings-liknande för katter" mm men jag tror inte pälsen har med detta att göra..

Jag tvättar allt som kissats på 3 gånger extra länge i icke-full maskin, så rent ska det vara. Sprayar sedan med Feliway för att hon inte ska tycka det är "för rent" och markera igen. Piss-off och liknande gjorde henne värre. Jag har även flera olika sängkläder som jag roterat, så det är inte så att hon känt någon gammal kisslukt den första månaden. Hon kissade även på min kompis madrass på golvet när hon sov på den(vilket kan låta som att det handlar om markering, men det har inte med lukt att göra utan just vanan i att kissa i sängar).
Mattorna har jag ställt undan sedan första kissningen, men snart hittar hon väl något annat istället, typ soffan…

Har även såklart provat mata på saker hon kissar på för att hon ska se det som Matplats, men ingen skillnad.

Annons:
Uppkatten
2017-12-13 21:04
#14

Jag skulle ändå prova att tvätta med ättika, eftersom det är ett välkänt knep och inte är skadligt för katten. Jag skulle också ta kontakt med en kattbeteenderådgivare om jag hade provat "allt" annat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2017-12-13 21:12
#15

#7

Att problemet inte ligger i lådsituationen är omöjligt att förstå om du inte svarar på frågorna angående den.

En katt som har problem med lådsituationen (antal lådor, typ av lådor, lådornas placering, lådornas innehåll och renhet) kissar och bajsar ytterst sällan ALLTID på fel ställen och ytterst sällan redan från början. Om det är något med lådsituationen som stör eller stressar visar det sig ofta först efter lång tid och yttrar sig oftast genom enstaka felkissningar eller felbajsningar då och då, inte alltid..

Sajtvärd Katter iFokus

nanismatte
2017-12-13 21:12
#16

Jag har analyserat Allt som finns i hennes miljö nu under inte bara 5 månaders tid som hon kissat fel, utan hela tiden jag haft henne eftersom hon brukade vara så nervös förr. Jag är 100% säker på att inget har ändrats eller upprört henne på det sättet. Det enda som kan ha ändrats är sjukdom(som ingen kan hitta)eller att hon blivit tryggare som kan ha gjort att hon blivit mer uttråkad som gör att hon bara inte längre bryr sig. Det jag egentligen ville ha råd kring är När det har gått för långt. När får man ge upp, efter alla miljontals ansträngningar. När hade ni gett upp, efter att ha gjort allt i er makt och hört med varenda kattperson som finns vad problemet kunnat vara. 

Jag har även en ny uppdatering om läget som jag inte tänkte på förrän idag. De senaste dagarna har hon inte alls jamat lika mycket på mig vid dörren som vanligt för att hon vill ha mat. Och hon är normalt GALEN i mat och skriker och springer runt bara hon hör min bil utanför. Nu har hon känts.. trött. Som att hon inte orkar bry sig. Precis som med kisset och bajset… Ändå hittas inget hos veterinären, som vi är hos ca 2ggr i veckan nu för att fortfarande försöka hitta felet.

nanismatte
2017-12-13 21:18
#17

Djurskyddsföreningen hon kommer ifrån har en "katt-psykolog" som försökte hjälpa henne i det förra hemmet med kissandet. Han känner till hennes historia och tror hon har blivit sjuk nu eftersom inga yttre omständigheter kan ha ändrats, förutom just uttråkning. Men just uttråkning finns ingen lösning på ..

OberonsMatte
2017-12-13 21:48
#18

Jag blir lite förundrad över att det sitter så långt inne att besvara enkla frågor angående lådsituationen i en felkissningstråd… Så är det i och för sig ofta så jag borde inte bli förvånad, men ärligt talat så orkar jag inte ens läsa hur hennes beteende i övrigt är, och ännu mindre komma med råd eller ha en åsikt om när det är dags att ge upp,  så länge de frågorna är obesvarade.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2017-12-13 22:16
#19

Second opinion hos annan veterinär/på större djursjukhus? Second opinion hos kattbeteenderådgivare?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nanismatte
2017-12-14 08:03
#20

#18 för att det inte är det jag behöver hjälp med helt enkelt, jag känner till alla knep och test som finns och jag har provat Allt under dessa månader med råd från alla hörn av internet, veterinär och katt"-psylologen". Det är onödigt för mig att skriva ner en hel bok. #19 Hon har varit på dom 2 bästa djursjukhusen i länet hittils. Vet inte ens om det finns fler bra kliniker här.

Annons:
OberonsMatte
2017-12-14 08:17
#21

#20 Du vill alltså bara höra att du ska avliva henne?

Sajtvärd Katter iFokus

Kedi99
2017-12-14 11:13
#22

Jag tycker inte att du ska avliva henne. Skaffar man sig en katt så får man förvänta sig att den kan ha problematiska beteenden ibland, och helt enkelt ta det ansvaret att ta hand om den oavsett. Om hon nu inte lider så borde du inte avliva henne.

Vet att det är väldigt enkelt sagt då jag förstår hur jobbigt det kan vara att ha en katt som kissar på mattor och sängen, men det är trots allt en levande varelse med rätten att ha det bra. Blir det bästa verkligen att du avlivar henne? Jag tvivlar starkt på att det kommer att få henne att må bättre.

annzoo
2017-12-14 13:55
#23

#13 men nu förstår du inte riktigt det jag skrev =) fast katten är kastrerad kan det vara så att de missat något som gör att hennes kropp fortfarande tror hon är fertil. Detta trots att de plockat ur livmodern och äggstockarna. Har du öppen eller kattlåda med huv och vilket lådmaterial använder du? Har man en katt som gör behoven utanför ska man undvika pellets och kristallsand. Du ska ha klumpbildande sand med ett sanddjup på helst 15cm och mocka kattlådan minst 2 ggr/dagen. Hur ser dina rutiner ut? Att byta ur all sand och skrubba upp lådan med hett vatten och sopa hjälper också. Har man för litet sanddjup sätter sig doften i platsen och katt-toan blir illaluktande och äcklig och kommer undvika platsen. Dvs katten känner doften bättre än dig. Du måsre också torka upp olyckorna noga med speciella medel mot katturin. Finns doften kvar kommer de att gå tillbaka ock kissa där igen

OberonsMatte
2017-12-14 23:03
#24

#20 Att du skaffat dig kunskap och "provat allt" tror jag inte ett ögonblick på när du inte ens vill besvara enkla grundläggande frågor angående lådsituationen.

Är problemet att katten inte använder lådan är det väl inte särskilt långsökt att undra hur den befintliga lådsituationen ser ut?

Sajtvärd Katter iFokus

[Vayetsi]
2017-12-15 07:08
#25

Om vi nu kan räkna bort fysiska åkommor, med tanke på att alla prover + ultraljud etc visat normala resultat och inga störande moment i omgivningen, så låter det som din lilla tjej är deprimerad/stressad. Hon kissar på fel ställen och verkar ha tappat intresse för det mesta. Har du varit borta mer än vanligt den senaste tiden? Hon verkar väldigt fäst vid dig. Hoppas verkligen att det löser sig och jag skulle nog ta kontakt med en etolog som #5 föreslog. Då har du provat i stort sett allt. Sen är det Du som ägare som tar beslutet över din katt - ingen annan.

OberonsMatte
2017-12-15 07:35
#26

#25 När det gäller val av beteenderådgivare  kan jag inte rekommendera Matilda som nämns i #5.  Jag har haft en diskussion om toaströ med henne och hon anser t.ex.  inte(!) att Toa-Lätt och pellets kan vara orsak till felkissningar…

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2017-12-15 17:48
#27

#26 Aj då, det låter märkligt. Någon annan etologi, som du kan rekommendera?

Annons:
Uppkatten
2017-12-15 18:05
#28

Toa-Lätt, pellets och kristaller kan få den mest rumsrena katten att inte vilja använda kattlådan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2017-12-16 20:07
#29

#27 Efter pellets- och Toa-Lätt-diskussionen har jag tyvärr tappat förtroendet för titeln etolog när det gäller felkissningsbeteenden. Kanske har en etolog-utbildning för stor bredd för att vara en kunskapsgarant när det gäller alla specifika problembeteenden hos innekatter..?

En som inte är etolog utan kattbeteenderådgivare och som jag iallafall tror kan det här med felkissningsproblem är Susanne Hellman Holmström. https://www.kattproblem.se/

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2017-12-17 01:32
#30

Först och främst tycker jag att du ska tvätta med ättika där hon har kissat. Det spelar ingen roll att du tvättar 3 ggr, en katt har bra luktsinne så det känner katten ändå. Men ättika tar verkligen bort lukten, även för katten. 

Därefter, om inte det fungerar så kan det vara bra att fundera på vad göra härnäst. Kolla ordentligt på lådsituationen som Oberons Matte nämner. Det kan ju vara så att det krävs ytterligare en låda, eller byte av sand eller se till att inte ha någon täckt låda osv. 

Men först och främst, tvätta med ättika!

burmamys
2017-12-17 19:45
#31

#29 Ja så kanske det är. Ungefär som att veterinärer får väldigt lite utbildning i näringslära.

Lena
2017-12-22 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här har vi samlat två artiklar med mycket information och tips om problemet felkissande katter. Kort och gott så går det så gott som alltid att komma tillrätta med problemet. Men det tar lite tid och energi då det är lite av ett dektektivarbete. 

Till artiklarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

DoktorVinter
2017-12-23 03:05
#33

Jag kan ha missat att du skrivit detta men: har du testat att köpa ny kattlåda? En annan grej kan vara att du har det -för- rent hemma och kanske använder -för- lite dofter? En katt behöver kunna känna igen sig i dofter och liknande, och om allt är oparfymerat o.s.v. tror jag att katten har svårt att känna igen både dig och var det är okej att kissa. Bajsar hon i lådan? För om hon bara kissar utanför (och bajsar i) kan det ju innebära problem med urinvägarna, men eftersom du redan kollat hos veterinär känns det konstigt om det skulle vara  något fysiskt fel på henne.. Hm, i värsta fall kan det vara så att hon helt enkelt inte trivs hos dig längre,  men det är också rätt konstigt då hon fortfarande gillar att mysa och gosa med dig. Ett sista tips från min sida är att ha henne som innekatt från och med nu, i några månader i  alla fall. Det kan ju knappast bli värre än vad det är nu? Och avlivning är upp till dig. Jag anser att du ska känna efter själv hur mycket du orkar med och kanske se dig om efter en omplacering av katten innan? Men det kan ju vara så att den förra omplaceringen berodde just på detta problemet, vilket kan göra att nästa ägare får ännu värre problem. Det KAN vara så att hon testar dig. "Hur mycket tål hon innan hon lämnar bort mig?" ungefär. Det vore väldigt sorgligt, men om så är fallet kommer beteendet till slut att gå över. 

Om beteendet, som du säger, dock kom efter månader av att ha skött sig, och du testat allt annat.. Ja.. Då kan det ju faktiskt vara att hon är psykiskt sjuk också. Det är min sista idé.. Fy, jag hoppas verkligen det löser sig för dig. Jag blir så ledsen för din skull!  Frivilliga kramar från mig.

Uppkatten
2017-12-23 09:46
#34

#33 En katt har inte svårt att känna igen sin ägare eller att orientera sig p g a att man inte använder parfymer/konstgjorda dofter där hemma. Tvärtom så brukar man rekommendera oparfymerad Kattsand till katter som felkissar. Varje människa har i sin tur en unik doft som katten förstås lätt snappar upp med sitt känsliga luktsinne.

Jag använder själv minimalt med konstgjorda dofter/parfymer här hemma, har haft flera katter över ca 25 års tid, och har aldrig haft problem med felkissning hos katterna (annat än hos stressad kattunge precis när den flyttade in).

Att katten skulle "testa" TS är inte heller sannolikt, eftersom katter inte tänker och resonerar på det sättet. Det är att förmänskliga katten. Jag undrar också vad du menar med att katten skulle vara "psykiskt sjuk"?

Däremot håller jag med dig om att omplacering kan vara ett alternativ. En katt som felkissar behöver inte göra det i nästa hem. Men då gäller det att välja en matte/husse som vet om att problemet föreligger, är beredd att jobba med det och som har (eller skaffar sig!) tillräckliga kunskaper.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
2017-12-23 10:45
#35

#33 Jag håller med om en sak och det är förslaget att hålla katten inne. Felkissandet började efter att katten fick tillgång till fri utevistelse (och utomhus kan det finnas gott om hotfulla och oroande dofter och möten). Med kattlucka kan kärnreviret inomhus också kännas hotat. Saknar luckan chip-lås kan vilken katt (eller annat djur) som helst komma in och lämna dofter efter sig, och har kanske t.o.m. gjort det.

Katter har otroligt känsligt luktsinne och behöver verkligen inga parfymer för att känna sig hemma, tvärtom! När mina katter följer med mig ut brukar de lukta intensivt på stengolvet precis utanför min lägenhetsdörr och utan att de själva har sett det förstår de då att grannens utekatt legat där några timmar tidigare. För mig luktar grannkatten ingenting och ännu mindre luktar golvytan han legat på, men för mina katter innehåller doften han lämnat efter sig massor av intressant information.

Både djur och människor avger naturliga och individuella kroppsdofter och det är  är alltså mixen av familjens kroppsdofter som blir välbekant och känns trygg,  inte parfymer. Främmande och konstgjorda dofter är snarare ett orosmoment för en katt.

Sajtvärd Katter iFokus

DoktorVinter
2017-12-23 19:47
#36

Jag kan säkert ha mycket fel i det jag skriver. Men det är tips iaf. :) Ts har ju uppenbarligen testat det mesta vilket då innebär att jag kommer med förslag som andra personer i tråden inte kommit med ännu, oavsett om de är felaktiga eller ej. Nåt måste det ju vara.

Uppkatten
2017-12-23 21:29
#37

#36 De tips som ges här på sajten bör vara grundade på kunskap om katt eller gedigen erfarenhet av katter. Betänk att felaktiga "tips" kan ställa till det rejält för såväl katt som kattägare, om kattägaren uppfattar att tipset var seriöst menat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nanismatte
2017-12-28 00:21
#38

Jag kan inte läsa alla nya kommentarer, men vill ändå att ni ska veta vad som hände.

Hon var sjuk såklart, och hade nog varit det väldigt länge. Ändå genomgick hon varenda test och undersökning som fanns, och veterinärerna hittade inget ordentligt fel. Ända till slutet hittade som inget riktigt fel, även om det syntes så tydligt på utsidan.

För tre-två veckor sedan började hon rasa i vikt. Hon hade börjat gå ner långsamt innan det, men nu gick det snabbt. Hennes optimalvikt var 3 kg, nu vägde hon 1,8. Hon fick så mycket mat hon bara kunde få i sig, men tappade snabbt aptiten och slutade sedan äta helt. Hon var inne på intensiven i två dagar där veterinärerna räddade livet på henne medans dom gjorde om några prover och undersökningar. Hon fick lite medicin att äta, men såklart hjälpte det inte. När hon kom hem var hon bra i någon dag innan hon blev sämre igen. Aptiten var okej men hon var trött, kändes väldigt stel i kroppen och hade svårt med bajsningen och kunde inte hålla sig ren. Hon var ändå ganska nöjd och fick göra hennes favoritsysslor - äta och bara kela i timmar. Jag fick hjälpa henne göras rent och lyftas runt ibland. Jag ville vänta på dom sista proverna och prova de nya medicinerna i några dagar, men jag visste att det bara skulle hålla någon vecka. Så hon fick den finaste veckan och julen hon kunnat få, med allt godis och mat hon kunde äta och så fick hon börja sova hos mig i min säng igen. Efter en vecka fick hon somna in, på det finaste sättet man bara kunnat tänka sig. Ingen vet fortfarande varför hon blev sjuk, bara att hon var det och att hennes gnista började släckas. Kissandet, som var det andra synliga problemet var nog bara ett sätt för henne att "prova" olika platser för att se om det var enklare att kissa på vissa ställen. Men mot slutet gjorde hon sitt allra bästa, och gick på lådan varje gång.

Uppkatten
2017-12-28 09:03
#39

Så ledsamt att läsa. Stort tack för att du återkopplade. Det är viktigt för oss alla att läsa och lära av varandras erfarenheter. Ledsen för din och lilla kattens skull. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2017-12-28 10:26
#40

#38 Ja, oj vad mycket som hände sedan du slutade svara på inläggen här för två veckor sedan…🤔

Beklagar att katten är död.🌺

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
2017-12-28 11:36
#41

#38 Beklagar sorgen! 


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
kattöga
2017-12-28 12:02
#42

Så sorgligt och jag beklagar din förlust! Men din lilla kärlek slipper kämpa mer nu åtminstone. Och tids nog förvandlas sorgen mer till fina minnen.  🌈❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2017-12-28 12:19
#43

#38 Märkligt ändå hur snabbt ett utgångsläge kan förändras…kan inte riktigt släppa det.

Tänk så fint att du (när du slutade svara här) kostade på skyhöga veterinärvårdskostnader med intensivvård och allt  för att in i det sista rädda livet på den felkissande katten.

Och tänk att katten själv så mirakulöst slutade kissa fel och bara åt massor av mat och godis de där sista dagarna när hennes öde redan var klart p.g.a. mystisk sjukdom.

Som en saga, med lite sorgligt men ändå vackert slut.😇

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
2017-12-28 21:12
#44

Så sorgligt, stackars lilla vän. Stor eloge till dig för att du kämpat så in i det sista, och gett henne en fin tid på slutet.❤ Hon visade tydligt att något var fel, och jag förstår att det måste vara oerhört jobbigt att inte få några konkreta svar trots alla undersökningar. Nu har hon fått ro, och slipper lida mer.

Rafflan
2017-12-29 02:43
#45

Tråkigt att höra om din katt TS men du gjort allt du kunde för den ❤️

För andra som hamnar i samma situation vill jag slå ett slag för hypertyreos, en sjukdom som ibland missas! Och kan ge väldigt diffusa symtom.

Uppkatten
2017-12-29 10:11
#46

#45 Hypertyreos (giftstruma) är en av de vanligaste hormonella sjukdomarna hos den äldre katten och blodprov för koll av detta brukar tas redan vid en s k seniorkoll (d v s en hälsoundersökning av den lite äldre katten). Jag tänker att det rimligtvis måste vara ett värde som varje seriös veterinär kollar på en (äldre) diffust sjuk katt, särskilt när katten undersöks och blodprover tas vid flera tillfällen…? Just njurvärden, sköldkörtelvärden, levervärden och blodsocker är ju något som  man närmast rutinmässigt kollar när det gäller (sjuka/äldre) katter…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2017-12-29 11:18
#47

#38 Alltså jag kan bara inte släppa den här fantastiska avslutningen… Man skulle nästan kunna tro att du hittat på alltihop, men det tror man ju inte!😇

Eftersom jag även är intresserad av katters sjukdomar skulle det vara väldigt intressant att få veta vad veterinären egentligen sa om din katt. Hur visste du att  hon inte skulle överleva utan att ha en aning om vad hon drabbats av? Hon åt ju och var pigg nog att komma hem? Vad tog man för prover egentligen? Visade provsvaren verkligen ingenting? Vad hette medicinerna?

Så många frågor…nu igen!🤓

Jag har upplevt dödligt sjuka katter, och tro mig, det har inte varit vackert. 😕De har inte ätit, inte druckit, inte kelat, inte legat i sängen hos mig. Hade de gjort det hade det ju fortfarande funnits hopp om tillfrisknande så länge inte en fastställd diagnos visade på annat.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2017-12-29 13:34
#48

#38 Det var mycket ledsamt att höra att din katt var så pass sjuk att du fick låta avliva henne. Som #47 skriver blev det en märklig vändning i tråden som gör att man nästan "ramlar av stolen". Jag menar eftersom du var så inne på att du ville avliva din katt för att hon kissade fel och inte var särskilt intresserad av alla råd som du fick för att komma tillrätta med problemen. Och sedan serverar du oss  den här historien med alla på jorden tänkta veterinärinsatser. Tyvärr är vi i kattbranschen lite för luttrade vilket gör oss som lite förvånade. Och att veterinären inte hade en susning om vad som var problemet för din katt efter all den intensiva vården låter mycket underligt.  Du får ursäkta…..  Hoppas givetvis att det du skriver stämmer men….

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Rafflan
2017-12-29 15:18
#49

#46 om man tar alla prover och undersökningar man kan på en allvarligt sjuk katt som ligger på intensiven och alla prover är helt perfekta, inte ett enda prov eller konstighet är fel så undrar jag om man verkligen tagit alla prover som man normalt tar…

Lena
2017-12-29 15:58
#50

#49 Även om proverna inte alltid visar exakt vad det är så ger de i alla fall någon form av information. En dödssjuk katt brukar inte ha så vidare bra värden över lag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2017-12-29 17:05
#51

#49 Fast "basproverna" utgår jag från att man tar. Sedan kan prover ibland visa "falska värden"…. T ex så kan en uttorkad katt ibland få felaktiga värden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nanismatte
2017-12-29 23:04
#52

Nu när det gått några fler dagar känner jag att jag i alla fall kan skriva om det.

 Slängde eller brände alla papper jag hade(veterinärkvitton) kvällen efter jag förlorat henne, så kommer inte ihåg vad det stod om allt nu i efterhand.  Alla "basprover" togs två gånger, när det "bara" var kissproblem och sedan kvällen hon blev inskriven, alltså kissprov, blodprov för olika virus/bakterie sjukdomar och för att kolla organvärden, plus dubbelt sköldkörtelprov(tror jag det var). Sedan ultraljudades hon på hela magområdet två gånger eftersom hon inte kunde ligga 100% stilla första gången, men dom såg samma sak på båda. Kissprov för tredje gången direkt från blåsan, inget onormalt där. Inga tumörer och inga tydliga fel förutom något förtjockad vägg på något organ, men det var dom säkra på att det inte var huvudorsaken. Det organet(glömt vilket det var) visade inga förändringar på blodprov heller. Sedan röntgades hon ur alla vinklar och över hela kroppen förutom huvudet. Dom gjorde "belastning" på vissa organ(glömt igen) och massa andra saker jag inte förstod. Kvällen hon åkte in på akuten första gången hade hon även lite blodbrist, men det hade hon inte veckan innan och det trodde dom bara att det berodde på att hon inte ätit på hela dagen och lite dåligt dagen innan. Men hon fick ändå medicin mot det, och någon antibiotika på förhöjd dos. Jag pratade med veterinären flera gånger per dag om vilka prover dom gjorde eller skulle göra, och eftermiddagen jag skulle hämta hem henne från intensiven sa dom att det bara fanns ett enda alternativ kvar om inte medicinen hon fick då skulle fungera, att röntga hjärnan och kolla efter tumör. Att det eventuellt var något sådant som skulle orsaka en för hög ämnesomsättning och alla symptomen, men dom trodde det ändå inte. Men hade det varit det så hade det ändå inte funnits något att göra eftersom den i så fall skulle behöva varit jättestor, så det enda hjälpsamma var att ta om några av proverna dom redan tagit. Visade sig dom sista proverna normala så fanns det ändå inget hopp, så det var bara onödigt.

Hon fick somna in på annandagen när det bara var en veterinär och sköterska på kliniken så jag kunde inte prata med dom tre veterinärerna som haft oss innan. Jag bad dom bara kolla om dom sista proverna kommit in och ett(det viktiga) visade inget onormalt och det andra(mindre viktigt, togs om för 3e gången) hade inte kommit tillbaka än eftersom många var jullediga. Det enda jag visste var att hon var mycket sjuk och att hon började lida.

Jag tror att jag kunde verka ointresserad tidigare i tråden eftersom jag helt enkelt var frustrerad över att bara få så "enkla" tips och jag hade inte lust att lägga ut varenda sak jag provat under ett och ett halvt års tid(eftersom jag från början visste att hon var en lättstressad katt gjorde jag mig expert på området veckan innan jag skaffade henne). Jag höll på att bli galen över levnadssituationen jag hamnade i och min fråga handlade egentligen om när man "fick" ge upp. Även om jag vet att jag aldrig skulle kunnat göra det egentligen. Hade jag kunnat få tillbaka henne relativt frisk och "bara" kissande hade jag gjort det, även om det skulle resultera i presenningar över säng och soffa och inga mattor någonstans för evigt.

nanismatte
2017-12-29 23:13
#53

Jag hade nog önskat att jag ändå behöll alla papper och mediciner i några veckor tills det inte gjorde så ont att titta på dom längre, för att försöka lista ut vad som hände för att kunna hjälpa någon annan katt i framtiden. Även om jag totalt litade på veterinärerna, detta var länets största och bästa klinik och dom bollade mycket med "grannkliniken" också. Men det gjorde alldeles för ont att ens ha kvar sakerna mitt hem utan min älskade tjej där.

OberonsMatte
2017-12-29 23:19
#54

#52 Men du, inte brände du väl upp kvittona…? Med den veterinärkostnaden utgår jag ifrån att hon var försäkrad. Bara att ligga på intensivvårdsavdelning kostar där jag bor 10.000 kr per dygn… Och sedan upprepade blodprovstagningar, urinprover, ultraljud, röntgen och mediciner på det!😮

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2017-12-29 23:22
#55

Beklagar förlusten av din lilla katt! 🤗

Men jag tycker ändå det är konstigt att "länets största och bästa klinik" inte kunde ställa någon diagnos eller hitta något fel på henne.

Annons:
Rafflan
2017-12-29 23:47
#56

#50 & #51 om katten så bara har lite diarre, eller bara matvägrar, det finns alltid några blodprover och saker på undersökningar som är avvikande, alla prover är aldrig perfekta om katten är sjuk, speciellt inte på en allvarligt sjuk katt. Men i #52 framgår ju att det fanns förändringar men att dem bara inte förklarade varför katten var sjuk vilket känns logiskt.

#54 min veterinär direkt reglerar med mitt försäkringsbolag direkt så kvittot jag får är bara för mig och inget jag behöver skicka in till försäkringen eller liknande, jag skulle också kunna elda mina kvitton om jag så vill.

Upp till toppen
Annons: