Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 969 ggr
Jennpett
2017-12-12 18:37

Vettskrämd

Min katt på 1 år va med mig på övervåningen och snön släpper från taket och hon blev livrädd!! Hon trycker i vårt sovrum i källaren och vill absolut inte komma fram… Hur lång tid ska jag låta henne vara ?? Kan jag hjälpa henne på något sätt?? Inte ens favorit leksaker funkar…

Annons:
Aleya
2017-12-12 19:06
#1

Låt henne vara så hon får vara ifred är mitt råd. Som jag har lärt mig så ska man inte vara och "peta" i katter som är rädda. Kan göra mer skada än nytta. Hon kommer fram då hon känner för det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
2017-12-12 20:06
#2

Det är viktigt att du beter dig som vanligt, så du inte förstärker hennes rädsla. Låt henne gömma sig, om hon behöver det. Jag skulle släcka ner lite inomhus, och kanske sätta på lite lugn musik, och med mitt beteende signalera att allt är lugnt och som vanligt (t ex genom att sätta mig och hänga framför TV:n).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jennpett
2017-12-12 20:19
#3

Ok! Tack för tipsen 😉 sitter i soffan o varit i sovrummet o bara borstat mitt hår o låtit henne ligga under sängen!! Än så länge ligger hon kvar men då låter jag henne vara !!

vendelay
2017-12-12 20:40
#4

Jag håller med övriga, bete dig som vanligt och låt henne var ifred. Bli inte högljudd eller panikslagen eller dalta med bebisröst, utan låtsas som ingenting har hänt och låt henne komma fram när hon känner sig trygg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2017-12-28 07:45
#6

Jag har en adopterad hittekatt som är fyra år och rädd för mycket.

Hör han en bil utanför på vår lilla återvändsgata så är det under sängen som gäller. Likaså om det kommer någon han inte känner så ligger han under sängen. 

Jag har alltid låtit honom vara och låtit den platsen vara hans trygga gömställe. Han får komma fram precis när han vill.❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: