Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 2117 ggr
CayKantos
2017-12-06 21:48

Försäkring

Vilken försäkring har ni och hur mycket ersättningsbelopp? Samt era erfarenheter av at få ut pengarna, samarbete mellan försäkring och klinik/djursjukhus samt samarbete med er. Annat som ni vill dela med er!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
OberonsMatte
2017-12-06 22:00
#1

Agria veterinärvård 60.000 kr (+ medicin 6000 och livförsäkring till inköpspris)

Har tyvärr behövt utnyttja försäkringarna många gånger under årens lopp, men det har aldrig varit några problem med att få ut den ersättning jag förväntat mig enligt villkoren.

Vid större summor brukar jag låta kliniken göra en direktreglering med Agria, vid mindre summor skickar jag själv in kvitton och får ersättningen senare.

Sajtvärd Katter iFokus

[Siggis]
2017-12-06 22:18
#2

Agria, ersättningsbelopp 60tusen. Behövt nyttja den mycket senaste halvåret och är jättenöjd över hur smidigt det gått. Direktreglering funkar jättebra, de gånger jag lagt ut pengar för att skicka in kvitto själv har jag fått in pengarna på kontot inom några dagar utan strul. Trevliga och hjälpsamma människor som alltid är lätta att få tag i. Har både katterna och hunden hos agria och skulle aldrig byta :)

CayKantos
2017-12-06 22:21
#3

Känner ni det kanske blir lite väl mycket med 120.000,- ?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Siggis]
2017-12-06 22:24
#4

120 tusen har jag på hunden, bara för att jag har en tanke på att hunden har större chans att skada sig allvarligt än mina katter som bara är inne. Finns ingenting som är för mycket enligt mig. Veterinärkostnader är dyrt och försäkra så högt som din ekonomi tillåter :)

OberonsMatte
2017-12-06 22:41
#5

#3 Hade jag bara haft en katt skulle jag ha valt 120.000 (som finns nu) för att känna mig helt trygg, men 60.000 känns ändå som att det räcker i det allra flesta fall.

Mindre än 60.000 skulle jag dock inte våga ha. Vet alltför väl hur snabbt det kan  dra iväg bara genom inläggning, undersökningar, understödjande behandlingar och provtagningar innan man ens har en diagnos (och eventuella ingrepp och medicineringar) att ta ställning till.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2017-12-06 22:57
#6

Några erfarenheter av Svedea? Lutar mycket åt dom just nu faktisk..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Mindie
2017-12-09 09:25
#7

Har moderna  försäkringar.  Veterinärvård 90 000 kr +  medicin 7000 kr, rehabilitering 7000 kr samt MR  och röntgen 15000 kr/år.

Den  fasta självrisken är 1500 kr och den rörliga 15% och då omfattar försäkringen en självriskperiod på 365 dagar.

CayKantos
2017-12-09 09:34
#8

#7 hur mycket betalar du?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Mindie
2017-12-09 10:18
#9

140 kr/mån för en katt.

CayKantos
2017-12-09 12:33
#10

Har du använt dig av den än? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2017-12-09 15:21
#11

Jag har moderna. Dubbelveterinärvård upp till 60.000.  +7000 medicin, 7000 mr och ct röntgen, 7000 rehabilitering.

1500 självrisk plus 15%rörlig.

Hade livförsäkring första två åren. Fick tillbaka pengarna för min hona som jag valde att avliva pga problem med ögonen. Fick även tillbaka för de besök som vi gjorde pga ögonen.

Mindie
2017-12-11 10:55
#12

#10 Har använt den en gång och då reglerade veterinärkliniken kostnaden direkt med försäkringsbolaget vilket gick smidigt till.

CayKantos
2017-12-17 14:55
#13

Nu har jag äntligen valt bolag! Men jag undrar, en av katterna har haft problemer mett ett av ögonen, rinannde ögon och ögoninfektion (tror vi) försäkringen frågar: HAR DIN KATT NÅGON GÅNG VARIT SJUK, SKADAD ELLER VISAT SYMTOM PÅ SJUKDOM ELLER SKADA? 
Gäller det som sjukdom/skada? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Dimocarpus
2017-12-17 15:16
#14

Har du adopterat katter från ett katthem? Oftast tecknar samtliga hemlösa katter i katthemmet med ett försäkringsbolag som de har samarbete med så är det klokt att stanna kvar där tills katten är helt frisk innan du byter.

Det kan hända att försäkringsbolag inte täcker något för katten gällande ögoninfektionen eller något med ögonen att göra. Jag skulle nog höra mig för katthemmet om dina är därifrån. Sen ringa det försäkringsbolaget som man vill byta till och förklara att du adopterat katterna och att det inte "beror på dig eller någon uppfödare" utan att de är hemlösa och blivit sjuka pga. det tuffa livet som hemlös.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

CayKantos
2017-12-17 15:46
#15

#14 ok tack! det gör jag imorgon då :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

nightingale
2017-12-17 19:39
#16

Lite sent, men jag rekommenderar IF :) Täcker 60 000kr och har 2500kr i fast självrisk :) de täcker även läkemedel och veterinärfoder när man är uppe i självrisken

CayKantos
2017-12-17 19:52
#17

Kan väl säga att det blir Svedea :) Men tack allihoppa för svaren!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Dimocarpus
2017-12-18 00:11
#18

Nu när du valt Svedea. Tecknade innan de blir två så får du även TF försäkrad och dolta fel innan 120 dagar. Fundera och tänk!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-12-18 08:30
#19

Ica försäkring samarbetar med Svedea och villkoren är detsamma fast lite längre veterinärvårdersättning och därmed billigare. Plus att du får bonus om du är medlem på Ica. Kolla upp och jämför.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[[eskils_]]
2017-12-19 16:04
#20

Vet någon om det finns något försäkringsbolag utom If som täcker FORL?

Annons:
CayKantos
2017-12-19 16:57
#21

Svedea :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[[eskils_]]
2017-12-19 17:15
#22

#21 Tack för tips!

OberonsMatte
2017-12-19 18:35
#23

#20 Svedea ersätter max 6000kr/år när det gäller Forl/TR. If har ingen särskild begränsning när det gäller Forl-ersättning, men sänker å andra sidan maxbeloppet på hela veterinärvårdsförsäkringen varje år från 10 års ålder, vilket är jättedåligt.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2017-12-19 19:33
#24

Men svedea har mycket mer omfattande inom tänder generellt. Sen så ersätter dom upp till hela ersättningabeloppet på medecin

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

OberonsMatte
2017-12-19 20:10
#25

#24 Ja, att Forl ersätts (till viss del) av Svedea har jag inget emot, men att ersättningen för Forl är begränsad och att  ersättning för Forl överhuvudtaget endast gäller om katten varit försäkrad i Svedea sedan före 2 års ålder är också viktigt att poängtera.

Sajtvärd Katter iFokus

CayKantos
2017-12-19 22:45
#26

Ja det är sant, men för mig funkar det eft jag försäkrar innan 2årsålder :) Hade glömt bort det, alltså glömd ejag skriva det. Men bra att du poängtera det

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Dimocarpus
2017-12-20 05:45
#27

Svedea och Ica försäkring, Sveland täcker FORL. Ica och Svedea har ett tät samarbete där Ica är mer budget variant plus ger bonus om man är medlem på Ica men däremot gäller firstvet.se bara tre gånger och Svedea har obegränsade bokningar hos de. Sveland har också bara tre gånger.  Precis som någon nämnde tidigare endast 6000kr per år för FORL för Svedea och ICA och SVeland har mindre.

IF ersätter "allt" tills din katt blir 10 då sänks det. Det gäller att veta var man tecknar. Sen får man inte glömma att villkor kan ändras med åren även för äldre f-tecknare

Därför säger jag, håll koll på villkoren, va pålästa, de brukar ändras under vår/sommar för de flesta bolag om de vill ändra. Antingen till fördel för oss eller tvärtom.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Dimocarpus
2017-12-20 07:12
#28

Och tänk inte bara på priset. Tänk helheten och långsiktigt. Jag gjorde så att jag satt mina två katter i två olika försäkringar för att se vilken som är bäst. Nu med facit i handen så är den andra bättre, både service, villkor och långsiktigt. Har bestämt mig för att byta vid nästa årspremie. Mitt råd är alltid, det lönar sig att ta tid att läsa på olika f-lag och jämföra. Det jag valt behöver inte vara bäst för dig och din katt (allmänt nu). Det gäller även försäkring till mig själv. Ekonomi etc. Följ inte strömmen utan kritiskt granska.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

CayKantos
2017-12-20 08:23
#29

Jättebra skrivit dimocarpus. Fick likn tips av en kompis så därför jag till slut valde svedea trots ingen här typ rek. det :p jag tycker det är jättwskönt att veta att svedea täcker medicin helt upp till ersättningkostnaden, vilket inte många bolag gör.. att dom täcker FORL, trots det bara är 6.000,- och lite andra grejer :) några gånger får man priotera vissa saker över andra.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

OberonsMatte
2017-12-20 08:50
#30

#29 Att få har erfarenhet (eller funderat på) Svedea beror nog på att Svedea är relativt nya på kattförsäkringsmarknaden. De har bara funnits i drygt 2 år.

Men konkurrens är bra för försäkringstagarna eftersom det pressar villkoren. Agria var t.ex. först med att inte sänka ersättningstaket för veterinärvård när katten blir äldre, men det var ett så eftertraktat villkor att flera hakade på.

Nästa eftertraktade villkor är kanske Forl… Jag hoppas att Agria tar efter andra på den punkten.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2017-12-20 09:06
#31

#28 Håller med om att inte i första hand leta efter en "billig försäkring" utan i första hand granska villkoren och räkna på självrisken. Är katten allvarligt sjuk eller skadad har man tillräckligt med oro och behöver inte ännu mer ångest p.g.a. att ekonomin eller veterinärvårdstaket säger stopp.

Sajtvärd Katter iFokus

nightingale
2018-02-24 08:30
#32

Väcker liv i en någorlunda gammal tråd. Ska troligtvis bli med kattunge inom kort :) och efter att ha varit en trogen if-kund har jag nu börjat se mig om efter andra bolag då de beslutat att lägga till även rörlig självrisk på sin försäkring. (Det blir också uppenbart hur mycket försäkringen försämras när djuret blir gammalt, min hund är 11 år och de har sänkt försäkringsbeloppet till 15000… det är typ vad det kostar att parkera bilen på djursjukhuset). Jag ser att många rekommenderar Svedea och tycker väl också att det låter som en bra försäkring med tex forl-ersättning. Har även kollat på moderna försäkringar där man kan välja fast självrisk på 750kr/år plus 15% rörlig, vilket känns väldigt fördelaktigt? Blir så himla kluven, forl verkar vanligt, men om tex svedea bara ersätter upp till 6000;- kanske det kan vara värt att ha en försäkring som täcker mycket annat med låg självrisk, och betala eventuell forl-kostnad själv? Känns verkligen som man är inne tippar i livets lotteri….!

Dimocarpus
2018-02-24 08:50
#33

Kolla Svedeas villkor. Forl gäller iaf för katter om det tecknas innan de fyller 2 år. Men veterinärvårdsersättningen är ju detsamma oavsett ålder vilket gynnar oss. 

Jag skulle rekommendera dig att läsa på villkoren innan du byter. För äldre djur kan de vara lite knepiga så håll koll. Sen kan villkor skilja sig mellan katt och hund. Läs på olika innan du byter. Och se till att din hund är frisk innan och åtminstone inte behövt vård de närmaste åren då är det enklare att byta tror jag.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: