Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 2112 ggr
kattöga
2017-12-04 15:10

Kattlucka fryser fast. Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår ena (chip-)kattlucka som leder ut till "friheten" fryser fast nu när det blivit minusgrader. 

Det har regnat mycket hela hösten o vintern och det är alltid fuktigt i luften nu. Kondensen blir till is, och vår gammelkatt kommer inte ut respektive in. När jag är hemma är det ok, för jag hör oftast när han försöker komma ut eller in och kan hjälpa honom. Men jag kommer ju också att vara tvungen att vara hemifrån en hel del vissa dagar, och vill inte att han ska bli varken ute- eller inlåst under den tiden. 

Har ni nåt tips på vad jag kan göra för att luckan inte ska frysa fast? Nån som har erfarenheter och löst problemet? Eller idéer? Tas tacksamt emot i så fall!

Saken är den, att vi även har två katter som inte får gå "hela vägen ut till friheten", de får endast gå ut på den inbyggda verandan/farstun. Därifrån får endast en katt gå ut. Därför kan jag alltså inte tejpa upp luckan så att den inte stängs. 

Dessutom är luckan monterad i en innätad dörr, som vi har byggt, precis framför en liten trappa ner till den stora /öppna verandan. "Dörren" är placerad i hörnet mot ena husväggen (se bild), så jag kan inte bygga in kattluckan för att på så vis motverka fukt som fryser till is….

Har funderat på lite matolja, men jag vill ju inte kleta ner kattens päls med olja i vinter….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Björksätter
2017-12-04 15:40
#1

Funkar kanske med sånt silikonstift som du har på listerna i bildörren så den inte fryser. Men kommer det i kattpälsen är det kanske bättre att välja något mer kattvänligt. Kanske sån silikonspray du har i pälsen när du borstar tex.

Cragan
2017-12-04 15:54
#2

om ni kan demontera luckan så ni kan komma åt gångjärnens insida så skulle jag rekommendera att trycka in lite konsistensfett/eller något liknande där då jag gissar på att det är där i det primärt fryser till.

Maria
2017-12-04 15:55
#3

Något slags fett just där gångjärnen finns borde väl funka utan att katternas päls blir fet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2017-12-04 16:07
#4

Tack för idéer! 

#2 - #3 Njeh, det är inte i gångjärnen det fryser till is. Det är i nederkant på själva luckan. Tänk er regn eller kondens som rinner neråt utmed luckan…

Hittills har jag torkat av med papper bara, vilket hjälper ett tag, tills mer fukt i luftren fryser till… jag är som sagt lite orolig för hur det bli när jag måste vara borta längre tider på dagen…

#1 Det kanske kan vara en idé?  Jag har aldrig använt nåt sånt när jag borstat katterna. Måste googla på vad det är och hur det funkar. Det verkar ju inte vara nåt som "fettar" till pälsen för mycket i alla fall… (vilket matolja ju gör - och det är ju inte så lyckat om katten inte ska frysa ihjäl…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2017-12-04 16:08
#5

Det bästa är väl om katterna får vara inne😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2017-12-04 16:20
#6

#5 Jo, men gammelkatten är svår att lära om! Han vägrar göra några av sina behov inomhus (det har varit ett rent he-ete (!)de få gånger är han varit tvungen att hållas inne pga sjukdom/tratt…  vägrar lådan, får förstoppning m m). Han är född och har varit utekatt hela sitt 13-åriga liv och det känns inte rätt att låsa honom inne när jag vet hur han lider av det!  Det stressar sönder både honom, de andra katterna (och mig också förmodligen). 

Vi bor i skogen och han vill  dessutom hålla koll på sitt revir varje dag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Cragan
2017-12-04 16:49
#7

#4 i underkant ja då kan det vara värre och är svårt o tipsa om något sätt att leda om vatten/kondens utan att ha tillgång till luckan o klura iaf för mig.

kattöga
2017-12-04 18:25
#8

#4 Jo, det är lite klurigt… Får hoppas att papper räcker lång väg. Fasar bara för snön som troligen kommer också…. (Första gången vi har en lucka utomhus i en innätad dörr.

#1 Var till "stora zooaffären" här i byn. De hade ingen silikonspray. De hade aldrig heller hört någon med samma problem. Däremot tyckte de att idén verkade vara smart, silikon! :)

Får nog beställa en spray via internet och se om det funkar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Björksätter
2017-12-04 20:00
#9

#8 Hoppas det funkar. Kom på att du kan prova att bygga en kort tunnel på bägge sidorna om luckan så inte väta kommer åt.

Upp till toppen
Annons: