Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 684 ggr
CayKantos
12/3/17, 4:09 PM

Kastration

Hej! Kommer få hem två små(stora) kattungar i slutet av december :) Hanen e redan kastrerad men flickan är än okastrerad. När vet ma det e dags med kastrering? Som jag har fattat är det minst 4mån för hanar o 6mån för tjejer? Bäst att göra innan första könsmognaf har jag också hört. Men när vet man om sin katt har blivit könsmogen? Sen önskar jag lite tips på att introducera dom för katten som redan finns i hemmet. Alla är kattungar. Andra tips till en som ej har ägt en katt på mångå år? :) Kanske bra att ta ett veterinärbesök efter dom har vant sig i hemmet så man kan se dom mår bra, höra ang vacc mm? C:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[Siggis]
12/3/17, 10:53 PM
#1

Kan ju givetvis bara tala för min egen honkatt, säkert individuellt. Men när din hona blir könsmogen lär du märka det.. min skrek, rullade omkring på golvet, upp med rumpan och ner med huvudet samtidigt som hon skrek. Hon var väldigt stressad och orolig första gången hon löpte, så kastrera så fort som möjligt. - När jag introducerade den nya kattungen till henne (som är äldst) lät jag dom bara nosa på varandra genom buren först, sen släppte jag ihop dem. Jag lät katterna fixa det där själv. Den äldsta tyglade kattungen och visade vem som bestämmer, rangordningen är viktig för katter och det gick ganska hårt till i början men så fort kattungen accepterade det så gick det bra. Nu är de bästa vänner. Angående veterinärbesöken så är det bara vaccin jag gör regelbundet, i samband med det brukar jag be veterinären kolla tänderna och allmäntillståndet. Vaccin brukar i regel vara vid 8 veckor, 12 veckor, 1 år (grundvaccin) sen är nästa vaccin mellan 1-3, i alla fall det mina är vaccinerade med. Men det där kan du fråga veterinären, du lär få med ett vaccinpapper efter första omgången där det står när nästa vaccin är.

[Siggis]
12/3/17, 10:57 PM
#2

Bör tilläggas att jag verkligen inte är en expert, berättar endast utifrån egna erfarenheter och det som har fungerat för mina katter. Om det är ”rätt eller fel” vet jag inte.

Uppkatten
12/6/17, 7:57 AM
#3

Katter kan dessvärre löpa utan att det märks särskilt mycket (s k tysta löp)…. Diskutera med din veterinär vid vilken ålder h*n tidigast kastrerar honkatter. Det kan variera från klinik till klinik.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/6/17, 8:00 AM
#4

Kan inte se att normgruppen gjort någon skillnad mellan han- och honkatter när de satt lägsta gränsen till 4 månader (jmf med 6 månader som tidigare var den rek. lägsta gränsen).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
12/6/17, 10:35 PM
#5

Min hona som jag haft som var tidigast i sitt löp var 5 månader. Har haft hanar som vet exakt hur man parar från 15v ålder. Har man en veterinär som kasterar vid 4 månader eller tidigare så kan det vara bra att göra det då. Unga katter läker fortare mm När honkatten väl kommer in i löp kommer du som ägare mest troligt ångra dig att du inte kastrerat. De är ofta väldigt högljuda under ca 7 dagar, de kan även löpa tätt och börja kissa utanför lådan om man har riktigt otur. Är hanen nyligt kastrerad så kom ihåg att han fortfarande kan göra honor dräktiga flera veckor efter kastreringen

Upp till toppen
Annons: