Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 641 ggr
Kattencoffee
2017-11-25 12:29

Jourhemskatt + egna katter

Hej allihop! Jag tog emot en liten jourhemskatt för 1,5v sedan. Hon är ca 1 år och kommer från ett hem där en person samlat på sig för många katter. Hon är skygg/blyg, osäker på människor men ej traumatiserad eller utåtagerande. Man kan klappa henne och lyfta henne (även om hon tycker det är lite läskigt). Till saken hör att jag har två egna katter. Båda är från katthem ursprungligen så de har varit vana vid andra katter men sedan 1 år tillbaka bara delat hem med varandra. Honkatten har jag haft i 2 år och hon är en skyggis (av den fräsiga sorten) ock hankatten har jag haft i 1 år och han är också lite skygg men inte alls som honkatten. De är bästa vänner och trivs bra med varandra. Jourhemskatten (som jag döpt till Brandy) har sedan hon kom fått bo i mitt sovrum, som även är det rum där mina egna katter spenderar minst tid i(de är praktiskt taget aldrig därinne). Första dagarna var dörren stängd och hon har varit ifred, sedan har jag satt ett nät för dörröppningen så att Brandy kan se ut och de andra kan se in. Brandy håller sig mest bakom gardinen i fönstret och kommer i princip bara fram på natten eller när jag är i ett annat rum. Katterna har sett varandra genom nätet och det har utdelats ett o annat fräs (från de egna). I början när de förstod att det var en annan katt i sovrummet var de lite spända och nervösa. De blev också nästan lite ovänner och kunde fräsa mot varandra. Jag satte in en feliway friends för några dagar sen, samt sprayat med Pet remedy och feliway. Har även flyttat filtar med katternas doft på mellan rummen under några dagar. Imorse testade jag att ta bort nätet från dörröppningen och låta mina egna katter komma in och lukta och kolla läget. Brandy låg bakom gardinen så de såg henne inte. Båda mina egna gick långsamt och spejade men verkade annars avslappnade i sitt kroppspråk. Öronen rakt fram och svansen i en liten böj uppåt, som att de var nyfikna. Men efter ett tag fick hankatten syn på Brandy uppe i fönstret och började morra och fräsa ordentligt. Kanske var det en kombination av att han blev överraskad av att hon satt där och att det är en främmande katt. Jag har satt tillbaka nätet igen och tänker att jag ska avvakta lite till. Men vet inte om det är en bra idé egentligen? Skulle gärna höra lite av hur ni andra gjort eller brukar göra i dessa situationer. Jag har även mailat katthemmet som placerat henne hos mig och frågat. Men vet att många brukar ha olika metoder de jobbar mot. Min största oro är att det ska uppstå tjafs mellan mina egna katter, som vanligtvis är så bra vänner, då de som sagt blivit lite tjuriga mot varandra de senaste dagarna (dock inbillar jag mig att set börjat gå över). Det är ju trots allt en ny katt som kommer och rubbar balansen.

http://kattencoffee.wordpress.com

Annons:
OberonsMatte
2017-11-25 13:26
#1

Jag skulle ha öppnat upp. Katterna vet om varandras existens och är vana vid andra katter. Brandy håller sig undan, men det är förmodligen inte katterna hon är mest oroad över. Hon visar också genom sitt beteende att hon inte utgör något hot mot de övriga katterna, så att hankatten visade lite osäkerhet och rädsla genom att morra och fräsa när han blev överraskad skulle jag inte ta så allvarligt på.

De är väl kastrerade?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2017-11-25 13:35
#2

Att de andra två visat lite tjurighet mot varandra under den här tiden är helt normalt och förmodligen övergående. Att en del av reviret är avstängt och att det finns en främmande katt där är säkert både stressande och oroande.

Ju snabbare reviret kan öppnas upp och den nya katten blir ett naturligt inslag där (om än i sovrummet och oftast bakom gardinen) kommer spänningen de andra två känner minska.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattencoffee
2017-11-25 14:28
#3

Tack för svar! Ja jag tänker också att saken kanske bara dras ut på genom att hålla isär dem. Blir ju också tråkigt för Brandy som får vara själv i sitt rum då jag jobbar om dagarna. Min känsla är ju trots allt att mina egna katter verkar relativt lugna och beter sig som vanligt för övrigt. Och de har inte tjaffsat med varandra på flera dagar nu. När jag satte ihop dom två från början så hade det bara gått 3 dagar och det var lite spott o fräs i början men det lade sig rätt snabbt. Det roliga i den här situationen är att jag trodde att honkatten skulle reagera betydligt mer än hankatten men det har varit helt tvärtom. När hankatten var på katthemmet så var han känd som katten som tog sig an dom andra och som alla andra katter tydde sig till. Men det var ju ett år sen så han kanske behöver hitta tillbaka till sitt ”gamla jag”. Och som du skriver så håller ju Brandy sig för sig själv och är inte den som kliver omkring och beter sig som att hon äger stället. Hon är väldigt undergiven. Ja alla katter är kastrerade.

http://kattencoffee.wordpress.com

Kajsas matte
2017-11-26 11:29
#4

Jag håller helt med Oberons matte. Jag tycker du ska öppna upp, det kan ju vara så att din katter tror att den nya är farlig eftersom de inte får träffas. Lite gruff i början får du räkna med, men ju längre du håller dem åtskilda desto svårare kommer det att bli att släppa ihop dem. Ta du bort nätet så kommer nog katterna att ordna det hela själv. Skulle katastrof uppstå så får du lämna tillbaka den nya. Men ge dem ca två veckor först! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: