Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1124 ggr
CayKantos
11/25/17, 9:11 AM

Moderna försäkring

Hej! Jag ska ha katt snart, blandras omplacering, och jndrar vad ni har för erfarenheter av Moderna kattförsäkring. Dom har kommit högst på många "bästa kattförsäkringar 2017" Jag kan noll om försäkringar så om ngn skulle kunna länka lite info eller kort berätta viktiga termar och saker att tänka på

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Dimocarpus
11/25/17, 9:54 AM
#1

Moderna är känd för att ha låg premier men deras villkor får du jämföra med de andra försäkringar.  

Vill du hög ersättning? Vad vill du täcka? FORL eller TR (smärtsam tandsjukdom), livförsäkring etc. Jämför och läs på villkoren. Agria och Sveland har bland de högst ersättningar vilket är mellan 100 000 - 120 000kr per år. Medan de flesta har runt 25 000 - 75 000 kr. Vissa har endast 30 000kr per år vilket gör att de har låg premier.  Behöver du karensfri? Många av dessa försäkringsbolagen har samarbete med Firstvet.se vilket gör att du kan ha gratis videosamtal med en veterinär vid behov. De kan bedöma om du behöver åka in med din katt eller ej. T.ex. Agria, Sveland, Svedea och IF har.  Vissa försäkringar täcker bara FORL om du tecknar katten vid en viss ålder annars inte. Alltså gäller det att LÄSA PÅ VILLKOREN! 

T.ex. IF erbjuder ingen livförsäkring till huskatter (vilket ger billigare premier) medan många andra gör. 

Vad vill du ha utav försäkringen? Läs villkoren och jämför själv.  Jag valde två olika till mina två katter. Men efter ett år vet jag vilket bolag som "känns" bäst för mig och de kommer stanna där för gott om de inte helt plötsligt ändra villkoren till det sämre. 

Med andra ord, billig premier eller dyr premier är inte alltid sämst eller bäst. Du ska  jämföra villkoren vad som passar just dig och din katt bäst. 

Det är bra att du vill teckna försäkring, oftast behöver katten den som mest när den är gammal så hittar du något som passar dig/er så är det bara att stanna kvar, tänk långsiktigt vilket ni tjänar på i längden tror jag.

Good luck! =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
11/25/17, 2:26 PM
#2

Mitt råd är samma som #1. Premier kan du börja jämföra först när du bestämt vilken självrisk du har råd med och hur högt veterinärvårdstak du tycker känns tillräckligt högt.

Mitt råd är låg självrisk och högt veterinärvårdstak.

När man väljer veterinärvårdstak (dvs, gräns för hur mycket försäkringsbolaget maximalt betalar ut under ett försäkringsår) är det viktigt att vara medveten om hur dyrt det är med veterinärvård. Det handlar inte bara om operationer och behandlingar. Själva utredningen (upprepade provtagningar, laboratorieanalyser, röntgen, ultraljud m.m.) innan man ens kommer fram till en diagnos kan vara kostsam nog och då har man inte ens påbörjat eventuell behandling (t.ex. en operation).

Är katten allmänpåverkad kan det även krävas inläggning under observation, men även inläggning på intensivvårdsavdelning. Inläggning på intensivvårdsavdelning kostade senast jag frågade 10.000 kr PER DYGN.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
11/25/17, 2:34 PM
#3

Viktigt att ha koll på är också att vissa försäkringsbolag automatiskt börjar sänka(!) det valda ersättningstaket för veterinärvård fr.o.m en viss ålder (tror det brukar vara fr.o.m. det år katten fyller 8 år. Det är ett väldigt dåligt villkor.

Att ersättningen från en eventuell livförsäkring sänks när katten blir äldre är fullt rimligt, men behovet av veterinärvård när katten blir sjuk eller skadad minskar ju knappast bara för att katten är äldre.

Sajtvärd Katter iFokus

Dimocarpus
11/27/17, 8:41 PM
#4

Har du läst denna länk? 

https://www.kattförsäkring.nu

Tryck på recension så får du mycket mer information om det enskilda bolagen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: