Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 820 ggr
[Forest]
2017-11-24 09:06

Jul tider tips

Hejsan :)

Som kattägare så kanske vi kan ge varandra lite bra tips på bra lösningar som man har för vissa saker som vippa ner elljusstaken granen mm 

Jag själv behöver tips på granen har hittekattungar som är fulla av energi, våran äldre katt petar bara ner några kulor men dessa tror jag kommer mer klättra på den. 😉 Vi har bara plastkulor våra fina i glas fick nya hem där det är barn och djurfritt. 

Något vi inte har är blomman julstjärna då denna är giftig, har två i plast. 

Här ett tips för kolla av giftiga växter https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/

Annons:
tlover
2017-11-24 09:12
#1

Jag vet vissa kör med gammeldags julgran dvs en liten som hängs i taket.

Endel andra har en normalstor men har ändå fäst dom i taket

l'm back

[Forest]
2017-11-24 09:16
#2

1 Den var smart. Blir sätta krok i taket o snöre så den inte vippar 👍👍

Spectabile
2017-11-24 14:13
#3

De el-ljusstakar som vi har i fönstren binder jag ett tunt snöre om, man får binda på olika sätt beroende på hur staken ser ut.. Sen öppnar jag fönstret och klämmer fast ändarna på snöret på ett lämpligt sätt. Då kan inte katterna riva ner stakarna, dock kan de vippa något. Men huvudsaken är att de inte far i golvet med risk för både det ena och andra. Sen måste man ändå tänka på att man inte sätter någon stake alls i katternas favoritfönster  🙂

Monika_Larrson
2017-11-24 19:09
#4

Jag struntar helt i julblommor! De flesta är ju giftiga…. Går att göra fina grupper med ex orkideer, mossa och någon liten tomte. Adventljusstakarna brukade jag tejpa fast men har nu bytt ut alla till stjärnor som hänger. Jag tejpar även fast mitt julpynt med dubbelhäftande tejp så att det inte råkas slås ned. Granen är bra att förankra som redan har nämnts. Använd inte lösglitter och glassaker bör hängas högt upp. En del katter gillar att äta/tugga på granen så det får man se upp med. Ett kalenderljus i en glaslykta är ett kattvänligt alternativ till adventsljustaken med öppna lågor.

Honestyisdead
2017-11-24 21:06
#5

Jag använder häftmassa under mina saker i fönsterna.

[Forest]
2017-11-25 19:33
#6

Vilka bra tips ni kommer med. 

Jag har haft katter innan och även små barn o kusinbarn som vart långfingrade. Vi har en led-gran det är belysning i granen. Jag funderar på kanske skaffa en ny gran i år och ljusslingan tänkte jag kunde gå på batteribox. Mindre ström, tänkte om dom är glada i att tugga inget jag märkt av än 🤔 Jag har tejpat med mattejp det är en stark dubbelhäftad tejp under krukor o ömtåligare saker i fönstret. Har en del batteriljus med timer o utan skaffat högre ljuslyktor där vi har värmeljus, lämnar dom inte obemannade 😉 

Det kommer få bli annat glitter i granen då våran äldre gillar att tugga på det, har köpt 5 m långa snöre med silverkulor. Hoppas inte det lockar till tugga i sig.

Annons:
jollycox
2017-11-26 15:29
#7

Vi har köpt en platt julgran, en typ gardin som har ett tryck av en julgran, från jotex. Inte satt upp den än.
Inget glitter där dom kommer åt.
Absolut inga snören på paketen!
Inga sladdar(ljusslingor) som dom kan bita på.
Batteridrivna ljus, lika mysiga som riktiga.
Som tidigare skrivit, häftmassa under adventsstake eller ha hängande lampor.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Spectabile
2017-11-29 17:34
#8

Denna julen blir första gången som lillkisse får se en riktig gran 🙂 Ska bli spännande att se om katten bryr sig eller inte. Jag har möjlighet att binda fast den från två sidor så den bör inte ramla i alla fall. Dock blir det absolut inget glitter i.

Dubbelhäftande tejp under ljusstakarna är inget alternativ för vår del så dom binds fast som jag skrev längre upp i tråden.

Upp till toppen
Annons: