Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1499 ggr
millemalle
2017-11-23 20:55

Hjälp min katt bajsar i sängen o spyr

Hej på er! För snart en månad sedan köpte jag två stycken kastrerade heliga birmakillar på 2,5 år. Förra måndagen när jag kom hem från jobbet va de en lös klick avföring i min säng. Sedan hände inget sedan på fredan då en av katterna bajsade i min ena dotters säng. När vi kom hem igår hade någon av som bajsat i min andra dotters säng. Googlade lite o då stod de på en del ställen att när katten är hård i magen kan den vilja bajsa mjukt. Därför tänkte jag att istället för att de skulle få dela på en såndär liten rund gourmetmatburk med bitar så ger jag en burk var till dom. Idag på morronen hade en av katterna spytt rakt ut från akvariet den låg och sov på så de hade kommit spya på väggar o dörrar mm. Idag fick de dela på en ”vanlig” burk o nu har en av dom spytt vid matskålen. De äter applaws torrfoder i övrigt. Den katten jag tror gjort allt detta har rivit ut pasta från köksskåpen o även bröd som han velat äta, men jag har stoppat honom. Funderar på om applaws är för ”starkt” för mina katter? Men har bara fortsatt me samma mat som förra ägaren så inget nytt för dom förutom miljön förstås. Så nu vill jag ha massa tips o råd för att få våra nya katter att må bra och trivas. Tack på förhand.

Annons:
OberonsMatte
2017-11-23 20:59
#1

Angående felbajsandet:

Hur många toalådor har de att dela på?

Var är lådorna placerade (och hur stort bor ni)?

Vilken typ av lådor är det (Med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sorts Kattsand är det i lådorna?

Hur tjockt lager av sand är det?

Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

millemalle
2017-11-23 21:14
#2

De har två lådor, de lådor de hade hos förra ägaren me huv o förra ägaren hade fyllt me everclean i båda så är den sanden de är vana vid. Med ca 10cm tjockt lager o de rensas 1g/dag. De är placerade i våran lilla hall utanför toaletten Me en skohylla mellan. De flyttade från en 1:a hos förra ägaren till en 4:a hos oss. Dock vågar ja inte låta min sovrumsdörr va öppen nu när ha inte är hemma.

OberonsMatte
2017-11-23 21:38
#3

#2

Är det svänglucka på huven?

Är det parfymerad Everclean?

Förekom det felbajsande hos förra ägaren också? (vet du orsaken till omplaceringen?)

Hur är katternas avföring i konsistensen? Är den vanligtvis bra eller har den verkat för lös eller för hård?

Ett allmänt råd vid alla typer av felbajsande/felkissande är alltid att förbättra lådsituationen. Med fler lådor (stora och öppna, med finkornig sand) som rensas oftare, placerade på olika ställen i reviret, gör man det lättare för katten att följa sina instinkter och hålla sig till lådorna även i perioder med många stressfaktorer och påfrestningar,

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2017-11-23 21:42
#4

#0 Förstår inte riktigt. Fick de alltså Applaws torrfoder av samma smak och Gourmet blötmat i sitt förra hem? Varför skulle då Applaws plötsligt vara för starkt? Vad menar du med "vanlig" burk?

OberonsMatte
2017-11-23 21:47
#5

När det gäller maten:

Har du fri tillgång på torrfoder eller är maten slut mellan måltiderna?

Är de ok i hullet eller snarare överviktiga eller underviktiga?

Sajtvärd Katter iFokus

millemalle
2017-11-23 22:01
#6

Det är utan lucka o oparpyrmerad everclean. Tömt ena idag o fyllt på me pussi Kattsand. Enligt förra ägaren förekom de vid ett tillfälle o då rekommenderade vetrinären zylkene. Testade att strö de över blötmaten idag så kanske va därför någon av dom spydde? Enligt förra ägaren kände hon att hon inte hann me dom när hon blev singel o flyttade till en 1:a som hon även upplevde ca för lite för katterna. Första ggn va de löst, vart lösare ngn gång i lådan också, men vid de andra felbahsabde tillfällena är de vanligt korvar. Ska ja testa att ställa ena lådan inne på toaletten? Dock äter de inne på toaletten o låda o mat ska väl inte placeras på samma ställe?

Annons:
millemalle
2017-11-23 22:01
#7

Det är utan lucka o oparpyrmerad everclean. Tömt ena idag o fyllt på me pussi Kattsand. Enligt förra ägaren förekom de vid ett tillfälle o då rekommenderade vetrinären zylkene. Testade att strö de över blötmaten idag så kanske va därför någon av dom spydde? Enligt förra ägaren kände hon att hon inte hann me dom när hon blev singel o flyttade till en 1:a som hon även upplevde ca för lite för katterna. Första ggn va de löst, vart lösare ngn gång i lådan också, men vid de andra felbahsabde tillfällena är de vanligt korvar. Ska ja testa att ställa ena lådan inne på toaletten? Dock äter de inne på toaletten o låda o mat ska väl inte placeras på samma ställe?

millemalle
2017-11-23 22:01
#8

Det är utan lucka o oparpyrmerad everclean. Tömt ena idag o fyllt på me pussi Kattsand. Enligt förra ägaren förekom de vid ett tillfälle o då rekommenderade vetrinären zylkene. Testade att strö de över blötmaten idag så kanske va därför någon av dom spydde? Enligt förra ägaren kände hon att hon inte hann me dom när hon blev singel o flyttade till en 1:a som hon även upplevde ca för lite för katterna. Första ggn va de löst, vart lösare ngn gång i lådan också, men vid de andra felbahsabde tillfällena är de vanligt korvar. Ska ja testa att ställa ena lådan inne på toaletten? Dock äter de inne på toaletten o låda o mat ska väl inte placeras på samma ställe?

lizton
2017-11-23 22:03
#9

Är det en nyöppnad påse Applaws?  Det kan vara fel på fodret. Jag har läst om katter som blivit dåliga av Applaws foder. Inte just nu, men tidigare. Ibland kan det vara så att samma fodertilverkare upprepade gånger har något i sitt foder som djuren blir dåliga av. Det kan vara bakterier eller nåt annat som inte alls ska vara där. Efter att jag läst om det där, ger jag inte längre Applaws. Jag tror de hämtar sin kyckling från Thailand och det kanske inte är bra.  

Jag ger Acana och har gett i flera år och det har funkat för både katter och hundar. Acana (och Orijen, samma tillverkare) har aldrig haft några återkallningar av foder. Blötfoder är egentligen bäst och då ger jag oftast Bozita (Mjau ibland).

En katt som kommer till ett nytt hem kan börja markera med kiss och bajs i sängar och soffor. Det är inget ovanligt. Det finns spray som man kan spraya så att de inte går dit. Det finns även några andra knep. Tror det var vitpeppar. Googla!

millemalle
2017-11-23 22:05
#10

De jag menar me applaws är att jag dels tänker att fram för allt ena katten är ute efter pasta o bröd kanske behöver spannmål i torrfodret för att må bra? En del har ju svårt att smälta foder me hög proteinhalt. Va bara en tanke för har aldrig varit me om en katt som öppnar skåp o sliter upp oöppna pastapaket o äter. Men vanlig burk, menar jag en sån burk de är vana vid att dela på. En rund gourmet.

millemalle
2017-11-23 22:06
#11

De har fri tillgång till torrfoder. Den ena som jag tror är den som bajsat o spytt är normalvikt, medans den andra är rätt mager.

Uppkatten
2017-11-23 22:36
#12

Jag har använt Applaws över många år till mina katter och har aldrig upplevt något problem med fodret. Ger det kombinerat med blötmat. Att en katt skulle ha ett behov av kolhydrater låter osannolikt. Katter är inte spannmålsätare i grunden. Att katter går i skåp och snor mat är däremot inte helt ovanligt. Katten använder sin avföring även för revirmarkering, och kan då placera sin avföring t ex lite högt upp. Är du "säker" på att katten medvetet bajsat i sängarna, det kan inte vara så att bajs fastnat i rumpan/pälsen och sedan har katten hoppat upp i sängen och först där har det lossnat…? Inga hårbollar i spyorna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Spectabile
2017-11-24 14:04
#13

Det kanske inte är bästa stället att ha kattlådorna i hallen. Hos mig funkar det inte. Tror det är bättre att den ena står på toan i alla fall. Låt dom äta i köket istället.

Annons:
Honestyisdead
2017-11-24 21:21
#14

Låter riktigt allvarligt att din katt spyr så det hamnar överallt. Mitt råd är att gå till veterinär!

annzoo
2017-11-25 08:48
#15

Fattar jag att du har en låda med huv (fast utan lucka) med ever clean? Jag skulle testa ta bort taket på kattlådan och köpa en extra låda som är lite större än den du har nu. En vanlig plastback med höga kanter duger perfekt. Har någon katt haft magprobkem tidigare kan den förknippa just den lådan du har med obehag. Hur är avföringen nu? Kan det vara att avföringen fastnar i rumpan och följer med och lämnas på andra ställen? Om de började spy efter du gett dem burkmat är de för att de antingen inte van eller inte tål det. De kan även bli dålig i magen av blötmat så du vet. Det kan även skilja på vilken smak det är även om det är samma märke på fodret. Hur är katterna mot varandra? Är de sams eller bråkar dem ibland?

Björksätter
2017-11-25 09:46
#16

Om det är stressrelaterat beteende så kan de hjälpa med feliwaydosor i vägguttaget. Jag använder feliway vid tillfällen jag misstänker kan stressa mina katter, som vid flytt eller när jag ska tillföra en ny katt i flocken. Dosan har fått sitta 1-2 månader i uttaget så de har gott om tid att aklimatisera sig med det nya. Jag har haft två dosor samtidigt men vi bor i hus så det kanske räcker med 1 för dig.

millemalle
2017-11-27 19:56
#17

Det har inte hänt några ”olyckor” över helgen så förhoppningsvis går de åt rätt håll. Strödde över en kapsel me Zylkene över blötmaten 4 dgr nu som förra ägaren hade fått rekommenderat av veterinären så vet inte om de har hjälpt. Mat i köket funkar tyvärr inte för vi blir så störde på nätterna när de äter, men vardagsrummet kanske kan va bättre?

OberonsMatte
2017-11-27 20:22
#18

#17 Att äta i vardagsrummet är bättre än att äta på toaletten.

Sajtvärd Katter iFokus

millemalle
2017-12-01 12:45
#19

Tack för alla småtips 😊 Rekommenderar ni att jag ska avmaska dom? Va en jobbakompis som tipsade om de?

OberonsMatte
2017-12-01 17:32
#20

#19 Har de fångat och ätit levande byten? Om inte är risken minimal att de drabbats av mask. Avmaskningsmedel är jättestarkt för känsliga kattmagar och bör av flera skäl aldrig  användas bara "för säkerhets skull".

Finns det en möjlighet att de drabbats av mask kan du köpa ett "Kolla masken"-test på Apoteket och skicka in avföringsprover till SVA för analys. Om katten då visar sig ha mask får du också veta vilken sorts mask du ska behandla mot.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
millemalle
2017-12-01 19:43
#21

Tack för tipset OberonsMatte 😊 vad använder du för foder?

Upp till toppen
Annons: