Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2805 ggr
vendelay
11/20/17, 9:16 PM

Konstig "kräkreflex" vid vissa ljud

Vet någon vad detta är?

Vi tog hand om en katt häromveckan och min sambo råkade tappa ett par nycklar i golvet och vi upptäckte att ljudet av nycklarna framkallar denna "reflex" hos henne. Hon sträcker ut tungan, ser nästan ut som att hon ska spy eller mår illa (hon dreglar inte direkt, men liksom nästan), slickar sig runt munnen. Det händer inte av något annat ljud vi testat men det hände VARENDA gång vi lät med nycklarna, jag testade till och med under olika dagar och tider. Är det farligt? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Namiko
11/20/17, 9:30 PM
#1

Jag tror inte att det är något farligt alls. Av den där videon fick jag lite koppling till hur jag reagerar på vissa ljud/material. Jag ryser, drar upp axlarna och det gör nästan ont i mig. Helt ofarligt men obehagligt. Vet inte om det är något liknande för katterna men att dom reagerar genom att sträcka ut tungan istället, nästan som om dom försöker få bort något som fastnat på den.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

OberonsMatte
11/20/17, 9:31 PM
OberonsMatte
11/20/17, 9:37 PM
#3

Det här hittade jag på svenska:

"En ny typ av epilepsi har konstaterats bland katter. "FARS - Feline Audiogenic Reflex Seisures"

En viss typ av högfrekventa ljud, kan utlösa anfall hos vissa katter. Detta förekommer både hos yngre och äldre katter, men är vanligast bland de äldre. Birma - katter verkar vara extra utsatta. Ljuden som utlöser anfall kan vara klirrande glas eller disk i diskhon, skrynklande av aliminiumfolie, datormusrns klickande eller tangentbordets klickande ljud, skrammel av nycklar eller mynt, att man hamrar på en spik osv.

Man har framgångsrikt behandlat anfallen med epilepsimedicinen levitiracetam. Medelåldern på katterna man undersökt, som led av FARS var 15 år.

Man kallar även detta Tom & Jerry - syndromet efter den tecknade serien/filmen, där katten Tom ofta råkade ut för ofrivilliga kroppsryckningar vid vissa ljud."

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
11/20/17, 10:22 PM
#4

#3 Vart hittade du det på svenska?

Det här är en relativt ung katt. Hona, kanske 5 år, kastrerad, innekatt, brittisk korthår.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
11/21/17, 7:05 AM
#5

#4 När jag sökte på "Feline Audiogenic Reflex Seizures" och sidor skrivna på svenska hittade jag bara en träff och det var inlägg från den ideella kattföreningen Änglakattens facebooksida som jag kopierade. Inlägget verkar vara en fritt översatt sammanfattning av vetenskapliga artiklar skrivna på engelska.

Sajtvärd Katter iFokus

vendelay
11/21/17, 7:54 PM
#6

Tack!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: