Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1237 ggr
097
2017-11-20 18:25

knöl i juver

Min katt har som knölar i de två bakre juvren. De är mjuka och känns bara som fett men jag tror inte att det är det för att de bara sitter i juvren. Hon har inte ont av det och det påverkar henne inte på något sätt. Hon är ung och kastrerad. Min mamma vill inte ta henne till veterinär för att hon säger att det bara är fettknölar. Är det det? Kan inte hitta något om fett som bara ligger så, kan de ens det? Det är alltså inte hårda knölar på just ett ställe utan större, mjuka områden. Jag vet att hon egentligen behöver tas till veterinär men vill veta om det kan vara fettknölar eller inte. Eller om juvertumörer känns så, eller vad annars det kan kan vara.

Annons:
Aleya
2017-11-20 18:29
#1

Omöjligt för folk som inte är veterinär att svara på. Så ni måste till veterinären för att kunna fastställa detta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

097
2017-11-20 18:35
#2

Fast det kommer inte hända om katten inte har ont av det för min mamma säger att det bara är fett. Alltså vill jag ha bevis om katter kan ha fettknölar så eller inte för annars kommer min mamma inte tro på mig att hon behöver tas till veterinär.

Aleya
2017-11-20 18:54
#3

#2 tyvärr kan ingen här ge dig det beviset. Veterinär MÅSTE kolla och avgöra. Visst gör inte brösttumörer på människor heller ont på alla. Men nog skulle ju man kolla om än knölen inte gör ont om det är elakartat. Och som djurägare måste man kolla upp om djur är sjuk. Det måste alltså kollas med ultraljud vad det är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Spectabile
2017-11-20 18:56
#4

Har katten knölar eller är det mest som om det hänger som en påse? Min förra bondkatt hade sådan mage och hon var fullt frisk för det. Hittade den här gamla tråden och den är i vilket fall som helst läsvärd. Tigermage kallas det tydligen.

https://katter.ifokus.se/discussions/4d71431cb9cb462244058579-kattens-hangmage

097
2017-11-20 19:14
#5

3, Jag vet

4, Nej det är inte hängmage. När hon står upp känns det nästan bara som hud och det är ojämnt och så, men när hon sitter eller ligger så är det tydligt knölar bara vid juvren.

Spectabile
2017-11-20 19:17
#6

#5 Då är det veterinären som gäller!

Annons:
097
2017-11-20 19:53
#7

Har läst att man tar ultraljud, blodprov, vävnadsprov, finnålsaspirat och olika saker när man kollar vad det är för något. Behöver man göra flera saker eller räcker det med ultraljud, som 3 nämnde. Kostar blodprov och finnålsaspirat mer pengar och isåfall hur mycket, om någon vet? Har hittat att en generell undersökning kostar kanske 5-800 och ultraljud 6-900 på de sidor jag kollat. Betalar man varenda sak separat eller brukar det bli något paketpris för tex undersökning, ultraljud och finnålsaspirat? Vävnadsprov kostar väll mer för att katten behöver sövas tror jag, men det andra? Någon som har undersökt en knöl och vet ungefär hur mycket det kan kosta?

Aleya
2017-11-20 20:01
#8

#7 vet ej vad det kostar men hoppas att ni har försäkring. För den kan ta en stor del av smällen. Ring imorgon och hör om förslag på kostnaderna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

097
2017-11-20 20:08
#9

Nej ingen försäkring. Kostar det att ringa? om det gör det, dras det från mobilen eller behöver man betala med kort efter?

Aleya
2017-11-20 20:12
#10

#9 vad menar du? Kostar väl som ett vanligt samtal att ringa och fråga. Ja alltså det kan bli dyrt att kolla om ni inte har försäkring på katten. Då menar jag att kolla vad katten har i juvren inte att ringa och fråga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

097
2017-11-20 20:18
#11

Jag tänkte om det kanske kostade mer än ett vanligt samtal. Jag vet att det blir dyrt.

Aleya
2017-11-20 20:25
#12

#11 ne det kostar ett vanligt samtal.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

097
2017-11-20 21:07
#13

Okej jag ringer nog veterinär när jag får mer pengar om vi inte redan har åkt in då.

Annons:
vendelay
2017-11-20 21:13
#14

Att ringa en veterinär kostar bara det du betalar för ett vanligt samtal, tror det vanligaste idag är att du bara betalar för själva uppkopplingen, några ören eller max 1 krona. Det är bara pengar för abonnemanget, veterinären kan inte ta några pengar av dig för att du ringer och frågar. I värsta fall vill de inte svara på dina frågor och då är det bara att ringa en annan veterinär. Det måste ju inte ens vara en veterinär i närheten, ring någon och fråga om råd. Säg som det är, att mamma vägrar åka iväg och att du inte har pengar för att göra det själv. De kommer försöka svara på dina frågor tror jag.

Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-11-20 21:13
#15

Det är viktigt att kolla upp knölar direkt. Dom kan spridas väldigt fort och vara elakartade.

Har man inte råd får man ta lån. Ju längre man väntar ju större risk är det att katten inte går att rädda.

#13 Varför tänker du vänta med att ringa? Ring och rådfråga imorgon.

097
2017-11-20 21:18
#16

Jag har inga pengar för att åka in nu och att fråga vad det kostar är ju ganska onödigt att göra just nu då. Vad menar ni att jag ska rådfråga om isåfall? Om jag ska åka in eller inte ?

Honestyisdead
2017-11-20 21:21
#17

#16 Ja så du får höra av utbildad person hur viktigt det är. Som sagt ta lån så ni kan kolla upp det.

Synd du inte försäkrat katten. Är inte speciellt dyrt.

Aleya
2017-11-20 21:21
#18

#16 fråga vad det kommer att kosta att undersöka detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2017-11-20 21:24
#19

Ring och beskriv det du har skrivit i denna tråd. Berätta att din mamma inte vill åka in med katten och att du själv inte har tillräckligt med pengar. Fråga vad de tror att det kan kosta och fråga vad du bör säga till din mamma.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

097
2017-11-20 21:28
#20

17, min mamma kommer antagligen inte lyssna ändå, för hon vet tydligen att det bara är fett..

18, just nu har jag bara 500 och det räcker inte till någonting, därför väntar jag nog ett tag med att ringa o fråga om det eftersom jag själv inte har råd att åka in än.

Men jag ringer och rådfrågar imorgon och hoppas att min mamma lyssnar! sen om jag kommer fram till ett ställe i närheten så kan jag ju passa på att fråga om pris med

Annons:
097
2017-11-20 21:29
#21

19 okej ska göra det!

Aleya
2017-11-20 21:44
#22

#20 men vänta nu. Om det är en tumör(elakartad) så måste den bort fort. Det jag menar att du måste fråga om priset. Så du vet det. Det kostar ju inte att fråga om det. Och sen kanske förklara för din mamma att den där fettknölen kan vara en tumör och om det är det så är det bra om undersökningen sker så fort som möjligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: