Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1703 ggr
Likritz
11/20/17, 12:43 AM

Gasig & lös i magen

Hej, köpte en katt för ca 2 veckor sedan,  och har varit lite småstruligt med henne.

Började med att jag endast gav henne mjukmat efter rekommendationer från här, men detta blev hon väldigt lös i magen av, så lös i magen att hon fick det över hela pälsen vid rumpan och hon fick duscha. Inte populärt. 

Tog bort blötmaten från henne(Whiskas), och kontaktade hennes förra ägare och frågade vad hon fick för foder där hemma, fick Kattys Kött foder, köpte en påse och gav katten torrfodret och en påse mjukmat varje dag, en halv på morgonen och en halv på kvällen. 

Detta vart inte bättre så jag tog bort mjukmaten helt så hon endast fick torrfoder hemma hos sitt förra boende så tänkte att det kan bero på att hon inte tål mjukmat så värst bra. Det blev bättre efter ett par dagar, men nu har det börjat igen. Hon är gasig och väldigt lös i magen. Tänkte åka och köpa avmaskningsmedel imorgon och pröva att avmaska henne igen, enligt förra ägaren gjordes detta när hon var yngre men prövar att ge henne det igen.

För övrigt trivs katten bra, ligger alltid i knät och ska sova, eller ligger brevid mig och sambon om nätterna. Inga barn & inget skrik så inget stressig miljö heller. Vad kan det vara för fel som gör att hon blir så upprörd i magen, hjälper inte avmaskning så ska vi åka till  veterinären med henne så får dom undersöka henne, tänkte ringa om rådgivning men självklart så hände detta under helgen.

Tacksam för svar

Annons:
flis
11/20/17, 1:08 AM
#1

Om katten har problem  är det bra att köpa ett kollamaskenkit för att få reda på om katten behöver behandling. Det är onödigt att medicinera om man inte vet att den har mask. En del är känsliga och det kan ta tid att lära in nya matvanor.

Likritz
11/20/17, 1:11 AM
#2

Det visste jag inte att det fanns faktiskt, får kolla upp detta. Tack!

I övrigt är hon väldigt pigg, leker väldigt mycket som en katt i hennes ålder brukar göra. I skrivande stund springer hon omkring och leker. Endast magen som verkar vara ett problem för henne

JohannaEkroth
11/20/17, 2:11 AM
#3

Jag tycker dels som flis att du ska kolla masken. Men du bör också kolla så hon inte har en otrevlig parasit såsom Tritrichomonas eller Giardia. De är jättevanliga hos katt och förförra kattungen vi köpte kom med tritrichomonas (behandlades med Ronidazol i 14 dagar) och den vi köpte nu hade tyvärr giardia med sig (behandlades 21 dagar med Axilur). Kattungar har dåligt immunförsvar och stress som vid en flytt sänker immunförsvaret något kopiöst och immunförsvaret klarar inte att hålla dessa encelliga tarmparasiter i schack utan de blossar upp. Vuxna katter har bättre immunförsvar, därför det inte alltid märks att vuxna katter bär på parasiten. Dessa parasiter går i skov och katten blir bättre i magen i mellanåt. Men det är en myt att katten någonsin kommer att läka ut dessa parasiter av sig själv.  
När F hade Tritrichomonas så hade hon vattniga diarréer och ville inte äta och kräktes och gick upp dåligt i vikt. När S hade Giardia så var han fruktansvärt trött, som en trasdocka, hade dålig atit och var knappt dålig i magen alls. Han hade också dålig Viktuppgång och var väldigt skrikig. Ingen av dem mådde bra. F var så dålig så henne fick vi lägga in på djursjukhus.

Tycker dock att du ska skicka avföringsprov till SVA och kolla så hon inte har någon av dessa otäcka parasiter. Det kostar så klart, men kan gå på uppfödarens dolda-fel försäkran. Jag skulle ha tagit Paketet med mag och tarmparasiter för katt. Då kollar de allt. Tror mask är billigare hos SVA än att köpa kittet. Det står iaf i prislistan jag bifigar länk till nedan.

Ta färsk avföring. En fördel om den är lös och lägg med så lite sand som möjligt, helt inget, men det är svårt i en hundbajspåse, pressa ur så mycket luft du kan utan att mosa avföringen och knyt ihop. Lägg påsen i ytterligare en påse och knyt och skriv hennes namn på. Det ska tas avföringsprov från tre olika tillfällen. Förvara påsarna i en tät burk i kylen under tiden. Skicka lämpligast Söndag-Onsdag så det inte ligger ute på lådan över helgen. Lägg påsarna samt en remiss om provtagning. Den hittar du på SVAs hemsida och skriver själv.  Lägg det i ett av postens vadderade kuvert och skicka till SVA.

Du kan även ringa SVA om du är osäker.

http://www.sva.se/

http://www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/analyser_produkter/remisser/mik/parasitundersokning_katt.pdf

http://www.sva.se/analyser-och-produkter/prislista-start/analyser-av-djur-foder-livsmedel/katt

Hoppas det ordnar sig med den lilla. Undertiden så köp Gastromat hos veterinären.  Det är bra mat för katten och är bättre än att du kokar potatis, ris, torsk och kyckling, för den är fullvärdig näringsmässigt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Likritz
11/20/17, 2:36 AM
#4

Tack för ett mycket utförligt svar. Ska ringa veterinären imorgon om henne, hoppas att dom har en ledig tid så snart som möjligt.  Be dom att göra en hälsokontroll på henne och vaccinera  henne mot katthosta.

Hon har dock aldrig kräkts eller haft dålig aptit. Aldrig ovanligt trött heller för den delen, leker väldigt mycket om dagarna, även nätterna.  Men det låter ändå värt att göra ett avförningsprov på henne, bättre att vara på den säkra sidan känner jag.

EDIT: Hennes avföring är inte som vatten, utan löst. Kan vara stress som sagt med nya hemmet, men vi får se imorgon vad dom säger på lokala veterinär stationen. Hon var på lådan för inte så länge sen, då var det lite bättre, så det är lite skönt iallafall

JohannaEkroth
11/20/17, 2:47 AM
#5

Lycka till. Berätta gärna hur det går. Håller tummarna att det inte är något större problem. ❤️

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Likritz
11/20/17, 2:55 AM
#6

Det gör jag, tack!

Annons:
Uppkatten
11/20/17, 7:44 AM
#7

Kan vara så enkelt som en reaktion på ny mat och nytt hem. Man ska aldrig byta foder åt en katt samtidigt som katten flyttar, utan låta katten äta sitt vanliga foder i alla fall någon månad i det nya hemmet (tills katten börjat "landa" ordentligt där hemma). Sedan ska alla foderbyten ske långsamt, så att man successivt för in det nya fodret. Försök nu att stabilisera henne på det foder som hon är van vid, och låt henne äta det en tid. Du kan köpa Fortiflora och strö över maten och se om det kan hjälpa till att lugna magen. Det är ofta en bra första åtgärd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
11/20/17, 11:54 AM
#8

Jag tror det beror på maten. Man ska alltid fasa in nytt foder.

Likritz
11/20/17, 12:28 PM
#9

Förhoppningsvis är det endast något sådant. Vi fick tid nästa tisdag med henne hos veterinären

JohannaEkroth
11/20/17, 12:53 PM
#10

Liktitz du kan så länge köpa gastrofoder hos veterinären och ge henne. Både torrfoder och blötmat. Royal Canin Gastro Intestinal ska hon inte reagera ett dugg på om det enbart är fodret det handlar om. Arken Zoo som har Vettris har det också.

Men jag måste berätta för er. Sedan vi behandlade våra två olika kattungar för de två tarmparasiterna jag skrev om så är de inte alls lika benägna att bli dåliga i magen av snabbt foderbyte.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Likritz
11/21/17, 2:31 AM
#11

Ska åka ner och inhandla sånt foder imorgon, veterinären rekommendera faktiskt det fodret när vi bokade tid åt kissen

burmamys
11/21/17, 1:21 PM
#12

Den lilla kattungen har bott hos dig i två veckor och har redan bytt foder flera gånger. Först tvärt byte från torrfodret hon var van vid till Whiskas blötfoder, sedan igen tvärt byte till Kattys köttfoder torrfoder samt en halv påse blötfoder morgon och kväll och sen bara torrfodret. 

Jag håller med JohannaEkroth om att det är immunsystemet som inte klarat av foderbyte samtidigt med flytt, och det skadar inte att skicka in avföringsprov för att utesluta Tritrichomonas Foetus, Giardia, Cryptosporider m.m. som kan förekomma om uppfödaren inte testar sina katter regelbundet och t ex testar nya avelskatter innan de sammanförs med de som redan finns hemma. 

Men jag tycker inte att Royal Canin gastro intestinal är så bra annat än i nödfall.

Royal Canin gastro intestinal innehåller torkat protein (inte samma sak som torkat kött utan det har först malts ner till molekylnivå) och hydrolyserat protein (som alltså är extremt finfördelat och bundet med vatten), så kroppen känner nästan inte igen att det är kött, det är därför alla kan äta det trots diarré. Dessutom innehåller det en hel del utfyllnad i form av ris, majs m.m. som katter ej kan tillgodogöra sig. 

Kopierat från https://www.royalcanin.se/katt/veterinarfoder/gastro-intestinal-2/:

SAMMANSÄTTNING: Torkat fågelprotein, ris, animaliskt fett, majsgluten, cellulosafiber, vetegluten*, hydrolyserat animaliskt protein, mineral, äggpulver, betmassa, fiskolja, jäst, sojaolja, frukto-oligosackarider (FOS), psylliumfrön/skal, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein). 

TILLSATSER (per kg): Näringstillsatser: Vitamin A: 21900 IE, Vitamin D3: 800 IE, E1 (Järn): 35 mg, E2 (Jod): 2,7 mg, E4 (Koppar): 6 mg, E5 (Mangan): 46 mg, E6 (Zink): 150 mg, E8 (Selen): 0,06 mg - Konserveringsmedel - Antioxidanter. 

GENOMSNITTLIGT ANALYSVÄRDE: Protein: 32% - Fett: 22% - Råaska: 8,5% - Växttråd: 5,2% - Per kg: Natrium: 6 g - Kalium: 10 g - Omega-3-fettsyror: 7,5 g - Omega-6-fettsyror: 43,1 g - EPA/DHA: 3,1 g - Omsättbar energi: 4075 kcal. 

*L.I.P.: protein utvalt för dess mycket höga smältbarhet.

Katter är strikta köttätare och behöver kött och fett för att må bra. Att ge skonkost i form av kokt kyckling är bättre för katten än att ge ett foder som stor del består av kolhydrater som katten inte kan tillgodogöra sig, och så endast 32% extremt finfördelat och hydrolyserat protein. Produktionssättet gör att de måste tillsätta vitaminer, mineraler och fettsyror, eftersom de blivit förstörda i tillverkningen.

En biologiskt anpassad kost består av 70% kött, 15% hjärta, 5% lever och 10% ben.

Jag tror det bästa du kan göra är att fortsätta med den mat hon är van vid, men tillsätta Fortiflora som tillför snälla bakterier till magen (probiotika) eller ännu hellre Prokolin (som ger både probiotika och prebiotika, alltså den näring och energi som de snälla bakterierna behöver).  

Fortiflora hittar du här:

http://www.veterinarbutiken.se/mage-tarm-katt/842-fortiflora-katt.html

Prokolin hittar du här:

http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott/43-pro-kolin-30-ml.html

Servera maten i små portioner ofta. Inte fri tillgång, alltså, utan små portioner varannan eller var tredje timme tills ni ska sova. Fasa sakta in blötfodret från Katty kött igen, hon behöver vätskan. Alternativt ge henne vatten i kranen och i flera skålar, locka henne att dricka ordentligt. 

Katter har dålig törstreflex eftersom de evolutionärt är ökendjur anpassade att få all sin vätska genom maten. Kött innehåller omkring 65-70% vatten, men torrfoder innehåller oftast 5-8%. En katt behöver få i sig 0,5 dl vatten per kg kroppsvikt och dag. Så om hon väger 2 kg och endast äter torrfoder måste hon dricka nästen 1 dl vatten om dagen. Om hon har lös avföring så tappar hon för mycket vätska genom avföringen, och behöver dricka ännu mer än de 0,5 dl per kg som rekommenderas för en frisk katt.

Royal canin intestinal kan fungera tillfälligt om hon har riktigt hemsk diarré, för att hon ska få i sig energi överhuvudtaget, men det är inte bra att ge någon längre tid. 

Eftersom det inte är så illa utan hon bara är lös i magen och pigg i övrigt, kräks inte o.s.v. är det skonsammare för katten att få en stabil kost med extra probiotika och prebiotika som hjälper tarmarna ta hand om födan, istället för ännu fler foderbyten.

Veterinärer är tyvärr inte så kunniga i katters näringslära och kost, de har endast en dags utbildning i ämnet under hela veterinärutbildningen, och den dagen är det representanter för Royal canin och Hills som håller i utbildningen. Dessutom får veterinärer bonus om de säljer Royal canins och Hills foder. 

Om du vill ge skonkost, ge henne lättkokt kött, fett och skinn av kyckling i små portioner tills magen är stabil, och fasa sedan långsamt över till ett BRA blötfoder som Mjau eller Bozita.

Lycka till!

Uppkatten
11/21/17, 3:54 PM
#13

Men ger du kokt kyckling så är det väldigt viktigt att ta bort alla kycklingben eftersom kokta/tillagade ben kan skada kattens mag- tarmsystem allvarligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
burmamys
11/21/17, 4:36 PM
#14

#13 Absolut! Det borde jag förstår ha skrivit, tack för påminnelsen!

Likritz
11/22/17, 7:54 PM
#15

Har fortsatt ge henne sitt vanliga katty foder, än så länge är hon bra i magen. Forsätter ge henne samma foder och byter inte nu när det funkar. Blir hon dålig igen så prövar jag det jag köpte hos veterinären, tillsvidare

burmamys
11/23/17, 11:38 AM
#16

Låter klokt!👍

Fortsätt ge henne det hon är van vid tills hon är helt hemmastadd. Sedan är det bra om du väljer ett bra blötfoder, och sakta sakta fasar över henne på det. En tesked till att börja med, efter ett par dagar två teskedar, osv., så länge magen inte reagerar kan du fortsätta öka med ännu en tesked med några dagars mellanrum. 

Även ett okej blötfoder är bättre än torrfoder, av flera skäl. Men först måste hon få landa och bli helt stabil.

Likritz
11/23/17, 7:38 PM
#17

Vilket blötfoder skulle du rekommendera, som är bäst för katten

Upp till toppen
Annons: