Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 973 ggr
Ikajo
2017-11-16 20:52

Uppmärksamhetskrävande hankatt

I slutet av juli adopterade jag en hankatt på ca 6-7år. Från att gömma sig under soffa och säng så har han blivit väldigt kelig och framåt. Sedan ett tag dock har han börjat bli fruktansvärt uppmärksamhetskrävande. Han jamar, följer efter mig och kan låta helt förstörd om jag inte uppmärksammar honom. Det här är ett mindre problem om kvällar och nätter men händer typ hela tiden om dagarna. Ändå kan han ha spenderat en timme i mitt knä för att sedan gå omkring och jama en massa.

Jag undrar givetvis vad som är orsaken till det här beteendet då han inte verkar ha andra besvär som skulle kunna förklara saken. Gosbusen är en väldigt snäll katt och jag har inget emot att han vill kela. Men just att han låter mycket och ska vara nära hela tiden. Även om han låter mindre om nätterna så vill han gärna sova bredvid mig i sängen.

Något tips på vad jag kan göra och vad som kan vara felet?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Honestyisdead
2017-11-16 21:33
#1

Leker ni tillräckligt?

Ikajo
2017-11-16 21:46
#2

Han är inte jätteintresserad av att leka men jag leker med honom dagligen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Uppkatten
2017-11-16 22:15
#3

Vid beteendeförändringar är det ofta bra att först kolla upp katten hos veterinären. Gissar dock att kisse är understimulerad och då är det aktivering på olika sätt som gäller. Kanske en stund på en ordentligt in-nätad balkong. Att kisse får gå på matjakt i bostaden och leta efter torrfoderprickar. Lek med t ex laserpekaren. o s v. Kanske behöver kisse en kattkompis…? Har själv en tjej som klagar en del sent på kvällarna så här års…. Hon vill kunna vara ute på balkongen nattetid…. vilket inte fungerar så här års. Under sommarhalvåret har hon fri tillgång till balkongen och då upphör jamandet på kvällen. Även hon behöver förstås olika typer av stimulans ffa till kvällen (ny spännande leksak att kasta runt eller liknande….)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ikajo
2017-11-16 23:01
#4

Nu har han inte bott hos mig så länge och jag har flera olika leksaker till honom. Jag leker med honom varje dag men han tröttnar. Han får komma ut på balkongen en stund på kvällen. När jag ska sova är han relativt tyst. Just nu är jag hemma mycket om dagarna och är då omkring honom mycket. Så det är ju möjligt att han får för mycket uppmärksamhet. Ignorerar jag honom brukar han lugna sig efter en stund. För att sedan klaga och låta igen när jag går omkring i lägenheten.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

burmamys
2017-11-17 13:18
#5

Om han är matglad av sig kanske en klurig fodergömma kan avlasta lite? Annars är det nog bra att upprätta rutiner, så han vet vad han kan förvänta sig under dagen de dagar du är hemma mycket. Eftersom han inte varit hos dig så länge så håller han nog på att lära sig hur saker är hos dig. Om du är hemma mycket så finns det massor med potential till gos och mat och lek, och han hänger efter för att testa vad dagen kan ge, om han kan få mera kel eller kanske något gott! Om du vill ha lite "egentid" hemma så kan det vara bra att erbjuda honom något han kan göra själv, typ fodergömma eller att vara på balkongen en stund eller leta torrfoder/godis i lägenheten. Eller bara ägna sig åt ditt en viss tid (som helst ska vara samma tid varje dag), så lär han sig snart. Härligt med en så social katt! Ge honom rutiner så kommer han antagligen att börja påminna dig om dem och säga till när det är dags för kel/lek/något gott!

Ikajo
2017-11-17 17:32
#6

Att vara hemma var inte riktigt min idé… Det är klart att jag tycker det är mysigt att han vill gosa mycket. Särskilt då han var så feg i början. Han har lite saker han kan pyssla med men han vill helst leka på kvällen och då jagar han oftast en bit garn jag har. När han inte försöker leka med bandet till mobilfodralet… Wille är rätt intelligent och förstår det mesta av vad jag säger till honom. Han kan spendera timmar under en filt, särskilt om jag är bredvid. Men om jag är uppe och rör mig eller sätter mig på kontoret så börjar han låta. Om det är separationsångest eller att han är för fäst vid mig vet jag inte.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Honestyisdead
2017-11-17 17:38
#7

Det behöver inte betyda mer än att han är en pratig katt. En del katter låter konstant andra aldrig.

Ikajo
2017-11-17 20:55
#8

Jag skulle ju inte reagera om det inte var ett nytt beteende. Han "pratar" vanligtvis inte särskilt mycket. Men den senaste tiden har han gjort det. Särskilt när han inte kan se mig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
2017-11-18 13:42
#9

Jag hade satsat på en kattkompis.

burmamys
2017-11-18 14:07
#10

Håller med Hera. Om katten är trygg i övrigt och du leker och kelar men han blir upprörd när du vill vara i ett annat rum ett tag, då behöver han helt enkelt någon att umgås med, helst en annan katt.

[Siggis]
2017-11-18 15:28
#11

Min hankatt jamar också extremt mycket. Alltid gjort. Han är en väldigt kelgod och uppmärksamhetssökande katt, speciellt efter kastreringen. Jamar så fort han är i ett annat rum. Det kanske kan vara understimulering, oro eller så är han bara väldigt pratglad som min katt. Testa busa mer med honom ( om du inte redan gör det) eller skaffa en kattkompis. Och tycker du att det är jobbigt, gå inte till honom så fort han jamar. Det gör bara att han jamar ännu mer eftersom han då vet att du kommer ifall han jamar.

Honestyisdead
2017-11-18 15:37
#12

Ja vill man inte ha en pratande katt ska man inte ge uppmärksamhet på något vis då katten pratar.

Många gör tvärt om. Pratar med katten, skäller på den, går till den, klappar den mm. Självklart fortsätter katten med det då. Den får ju uppmärksamhet.

Ikajo
2017-11-18 18:09
#13

Jag skulle kanske kunna tänka mig att skaffa en till katt så småningom men just nu är det inte genomförbart. Jag tror att det kan finnas trauma bakom eftersom hans förra ägare hamnade på sjukhus. Det är fullt möjligt att han och hans bror var ensamma ganska länge innan de kom till katthemmet. Han har lugnat sig något nu så det kan hänga ihop med att det kom folk förra helgen. Vanligtvis är det bara han och jag.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Honestyisdead
2017-11-18 19:28
#14

#13 Så bra!

Har ni inte fått veta när ägaren lämnade???

Ikajo
2017-11-18 21:39
#15

Katthemmet visste inte särskilt mycket. Inte ens hur gammal han är. Baserat på hur social han är blev han förmodligen inte dåligt behandlad av sin förra ägare men jag vet ingenting om vad som hänt honom tidigare. Men med tanke på hur orolig han kan bli så är det möjligt att han blev ensam rätt länge.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: