Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 805 ggr
burmamys
2017-11-15 13:14

Aktiveringsspel till katten

Någon mer här som testat aktiveringsspel för hund till era katter?

https://burma.ifokus.se/discussions/5a0c2d148e0e7407e7003b63-simon-och-saga-klurar?discussions-1

Annons:
jollycox
2017-11-15 14:40
#1

Har testat på äldsta katten men han är inte så villig att kämpa för godiset. Har försökt klickerträna honom också men det går inte så bra.
Dom två yngre måste jag testa på, dom är väldigt smarta, oftast :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

burmamys
2017-11-15 15:32
#2

Din äldsta katt kanske anser att det är under hans värdighet att kämpa för godiset? 😉 Ja testa med de yngre, du har nog större chans att lyckas med dem!

burmamys
2017-11-16 12:03
#3

Är det verkligen ingen mer här som testat fodergömmor i form av aktiveringsspel?

Carmarino
2017-11-16 12:10
#4

Har aldrig funderat på det till katterna faktiskt. De har en lite mindre avancerad sak, och den klarar de av åtminstone. Är inte helt säker på att mina katter är lika smarta som dina burmor. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-11-16 12:25
#5

Ja men den ser ju jättebra ut!😊 Inte så enkel som den kanske ser ut för oss, i och med att det är olika vinkel på tunnlarna så katten måste tänka till om hur den ska vinkla tassen. Vilken smart pryl om man vill att katten ska äta långsamt och även jobba mentalt för maten/godiset! 👍

burmamys
2017-11-16 12:27
#6

Ser ingen anledning till att dina katter skulle vara mindre smarta än mina!

Annons:
Carmarino
2017-11-16 13:11
#7

De lärde sig ovanligt snabbt hur den funkar, och de tömmer den på ett par minuter. Sedan slickar de rent kanterna också, för det kan ju tänkas att det hamnat lite "godisstoft" där också.

De har även den här boxen, men den är rätt mycket lättare att få ut godiset från. Och skulle de inte komma åt det som ligger längst in till kanten så välter de helt enkelt boxen på högkant så att godiset trillar ut.Skrattar

De är nog lika smarta som dina, men förmodligen rätt mycket latare och inte lika nyfikna. Fast hade jag gömt något riktigt gott, så hade de kanske velat försöka åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-11-16 16:20
#8

Haha ja som du skriver så är de helt klart smarta, de gör ju vad som krävs för att få i sig precis allt det goda! Bra att du har två olika att variera mellan. 👍

Ikajo
2017-11-16 20:53
#9

Jag tömde två stycket små petflaskor, sköljde ur och skar hål i dem. Därefter fyllde jag dem med mat och godis. Min katt verkar nästan fatta.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Scorpio97
2017-11-17 01:23
#10

Jag har inga köpa aktiveringsleksaker, men jag har gjort några hemmagjorda till min honkatt. Då får ju jag lite hjärngympa också ;) Hon är dock lite för smart för mig ibland. Den första leksaken jag gjorde var stående toarullar på en platta, och jag tänkte då att hon skulle sitta och peta ut godisarna ur rullarna. Hon vände istället upp-och-ner på hela grejen så alla godisarna ramlade ut. Hon såg jättenöjd ut och jag  kände mig väldigt dum, haha. Numera sitter bottenplattan fast under min byrå så nu sitter hon snällt och petar fram godisarna som jag hade tänkt. Men om jag ger henne en ny leksak så testar hon alltid att vända upp-och-ner på den som första steg. 

Toarullarna är dock något för enkelt för henne nu, och hon brukar välja svårare leksaker om hon kan. Men jag låter den stå framme för att den äldre honkatten vill prova på ibland också, och hon ger upp om det blir för krångligt :) Hankatten har inget tålamod alls med att pillra ut godisarna, så han brukar oftast riva sönder leksaken snarare än att lösa den (jag borde bygga i något annat än kartong). Eller så sitter han och väntar tills honkatten fått fram godisarna och så stjäl han dom från henne.


//Jessie

burmamys
2017-11-17 12:57
#11

#9 Det kommer nog ska du se! Katter gillar ju att testa alla olika möjligheter innan de bestämmer sig för det bästa sättet att använda en pryl på/ att komma åt godsakerna. 😉

burmamys
2017-11-17 13:05
#12

#10 Hihi, smart kattfröken! Klart det är enklare att vända upp och ner på hela prylen! 👍 Hankatten verkar riktigt bufflig som antingen river sönder eller stjäl av andra! Saga skulle aldrig tolerera att Simon stjäl från henne… 😡🙄 Jag har själv ett gäng lite hårdare och lite längre "toarullar", från kökspappersrullar, som jag skulle vilja använda till katterna. Jag har även en liten hobbysåg. Hmm… någon som har en rolig idé?😃

Scorpio97
2017-11-17 15:46
#13

#12 Ja, han är ganska bufflig. Vanligtvis går Tjejen (honkatten) när hon ser honom, för han vill alltid leka med henne men är något för våldsam för att hon ska tycka det är roligt. Men just mitt rum verkar Tjejen anse att hon äger (jag är ju hennes, så då måste mitt rum också vara det, ungefär) så många gånger får dom andra katterna inte komma in alls.
Aktiveringsleksakerna står dock i mitt rum och och då brukar dom andra två få komma in så länge det finns godisar. Hankatten är då snäll och försöker inte leka eller jaga, dessutom tror jag honan tycker det är roligast att få fram godisarna snarare än att äta dom (för ibland lämnar hon godisar hon pillrat ut) så jag antar att hon tycker det är okej att han stjäl några :)
Om han stjäl när dom får mat så protesterar hon dock (eller så tar hon maten och springer). 

Jag har haft någon tanke att sätta ihop toarullar till en cirkel, och sedan göra hål så att katten kan putta godisen framåt till ett större hål/utgång där dom får tag på den.
Med en mindre bit kan man sätta för ena sidan, och sedan sätta halvcirklar åt olika håll inuti så att katten måste rulla den tills godisen tar sig förbi alla halvcirklar och ramlar ut. 
Lite krångligt att förklara, men du kanske förstår ungefär hur jag menar? :)


//Jessie

Annons:
burmamys
2017-11-20 15:09
#14

Oj, jag har helt missat ditt svar, ber så mycket om ursäkt! 😳 Vad bra att katterna "äger" olika rum, så honan inte behöver känna sig stressad. Kul att honan är mer intresserad av att pilla ut godiset än att äta det, hon verkar vara en smart tjej. 👍😎 Din idé låter spännande, ska absolut testa och fundera lite när jag får tillfälle. Tack för tipset! 👍

jollycox
2017-12-10 16:27
#15

Har glömt så många gånger att skriva men nu kom jag ihåg. Jag testade då ett spel med katterna och till min förvåning var det min äldsta som var en hejjare på det. Dom andra två förstod ingenting. 😂

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CayKantos
2017-12-10 16:59
#16

Vi har massor. En stor favorit ärnog inte så mycket hjärngymps men hanslar mycket om viljestyrkan. Två olika "ufon" ena är lättare än andra. Supersmarta om man måste vsrs borta längre tid på dagen och kstten ska ha ngt att sysselsätta sig med och behöver ha mst lite löpande under dsgen (då han är en katt som äter allt han får på en gång…) kaan bifoga bild sen eller imorgon :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: