Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1125 ggr
[HundochKatt]
2017-11-10 22:36

Superkräsen katt!

Jag trodde aldrig att jag skulle hamna i denna kattmatsdjungel när jag fick hem min ragdoll katt för ca 3 år sedan. 

Eftersom mina hundar huvudsakligen barfas/råfodras med en gnutta torrfoder för att dryga ut barfmaten så var det ju självklart för mig att barfa min katt. Jag hade ju läst på ordentligt också om vad som var bäst för katten.

Till en början gick det ju jättebra med Barf och lite blötmat när jag skola in Barfen till katten. Han åt ALLT jag gav honom med glädje och det var ju skönt och jag var naiv att tro att så kommer det att bli för alltid. Ack, vad jag bedrog mig. Helt plötsligt så började han vägra rå mat! Hur gammal han var då vet jag inte riktigt men ja, ca 2 år skulle jag tro eller därikring. Inga problem, då får jag ge lite mer Mjau blötmat. Jodå, han åt av tetrorna till en början men sedan började han vägra det, så då fick jag gå över till påsarna. Rå mat har jag givit honom då och då under tiden men färdigmald tex. MUSH totalvägrar han. Men kycklinghals, hjärta och någon köttbit kan gå ner - IBLAND! När han inte velat ha det så har han fått Mjau på påse…. Men nu till problemet… Han börjar vägra även påsarna!! 

Istället för att äta Mjau kan han gå ner och äta av hundarnas torrfoder om de har lämnat kvar något. Alltså han väljer det framför Mjau….

Jag har provat några andra sorter som ex. Sheba men han totalvägrar allt annat jag hitills provat. 

Han är hälsokontrollerad, så det är inga sådana problem utan han är bara så in i norden kräsen och bestämd herre då det gäller mat. 

Jag vill inte gärna ge torrfoder men är beredd att ge det om han vägrar allt annat, för en katt måste ju äta. Så jag vill gärna ha tips på mat som är väldigt smakligt för en kräsen katt, blöt eller torrt. Kanske har ni samma problem som jag men hittat något som er katt äter jämt. 

Att prova olika sorter och han totalvägrar blir ju vansinnigt dyrt, för kattmat är inte billigt men givetvis får det kosta det de kostar bara jag får honom att äta! Men försöker strunta i sådant som katter sällan tycker om förstås.. 

Hjälp!

Annons:
OberonsMatte
2017-11-10 23:15
#1

Hos mig är det bara min ungkatt som äter allt med god aptit, de andra är mer kräsna när det gäller blötfoder. Tetra-mat och liknande från större förpackningar "går inte att äta" alls, utan det är enbart portionsförpackningar som gäller och variation mellan olika sorter.

De sorter som är godast enligt mina katter är Gourmet (burkar och påsar), Pussi sensations (portionspåsar) och Pussi as good as it looks (portionspåsar). Mjaus nya små portionsburkar är också ganska poppis, men godast av allt är Shebas runda filé-bägare, men det är inte ett helfoder.

Ibland kan en och annan Mjau- eller Ica-påse slinka ner, men det är inte ett säkert kort.

Ibland är det bitar med sås som är godast och ibland är det bitar i gelé eller mat i mousse-form, så det gäller att variera så att de inte tröttnar.

Mina katter har förutom blötmaten alltid fri tillgång till torrfoder.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
2017-11-10 23:21
#2

Jag har också lite svårt att få, särskilt en av våra katter att acceptera Mush fullt ut. Han äter det när han är riktigt hungrig och jag stått emot att ge honom något annat. Men han är envis och kan "svälta sig själv" längre än vad som är hälsosamt för honom.

Något som jag har provat, även tidigare och med några av de katter jag haft tidigare, och som de alla formligen har älskat är: Grau's spannmålsfria blötmat.  (Mjau har ingen av våra nuvarande eller tidigare katter ätit, tvärtom, "fy bubblan för den maten!" )

Graus spannmålsfria är fri från spannmål men även  från andra  konstgjorda tillsatser, så jag anser att det är ett bra alternativ till våtfoder!
Den doftar väldigt mycket kött, mer än våra vanliga våtfoder. Och det tycks få (åtminstone våra) katter att älska maten! 

Däremot tycker de inte om maten om de får mat på kvällen från en burk som öppnats tidigare på morgonen. Även om den stått i kylen och väl försluten.

Men eftersom vi har tre katter, så är det inga problem att göra sig av med en burk (på 200 gram) snabbt.

Det kan vara värt att prova! Och i och med att det inte finns spannmål o annat "skräp" så mättar maten bra (kolhydrater t ex triggar ju igång  ((socker-)) suget…)

Här kan du beställa Grau's spannmålsfria mat (och även icke spannmålsfria - vilket jag/våra katter aldrig testat): ZooPlus Grau Spannmålsfria blötfoder.

P.S. Torrfoder får de endast ibland (= sällan) och som godis, alltså bara några "kulor" åt gången.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
2017-11-10 23:31
#3

#1 Mjaus nya har jag ännu inte provat, då jag inte sett det i vår butik men det kanske kommer… 

Ska testa Gourmet.

Sheba köpte jag sist, någon förpackning med 3 olika smaker och han bara fnyste åt det, så grannen fick resten av påsarna. Går ju inte att vänta ut en katt hur länge som helst tyvärr. 

Någon Sheba burk har jag också köpt men nope…. det går inte.

Köpte ju förut några burkar på nätet med lite mer "bitar" Applaws tror jag det var och det fungerade ett tag men nästa gång så vägrar han…  

Vad ger du dem för torrfoder? Har jag inget annat val så får jag tyvärr ge torrfoder. 

Jag blir gråhårig på denna katt! 🤔

[HundochKatt]
2017-11-10 23:35
#4

#2 Grau har jag inte testat, så jag ska beställa det i slutet av nästa vecka och se om det kan passa kräsenpannan.

[HundochKatt]
2017-11-22 03:26
#5

Nu har jag provat bland annat Gourmet men också andra sorter men näää, det faller inte min herre i smaken. Så jag tänkte att jag provar igen med Mush idag. Han har vägrat Mush tidigare men ätit av min egengjorda Barf, men det är ju ganska länge sedan innan han blev så här kinkig. I alla fall köpte jag Mush kyckling nöt och japp, det föll tydligen herrn på läppen, denna gång.👍 Får se hur länge det här håller i sig innan han vägrar det…. Men glad över att han nu kan äta lite rått igen eftersom det är ju det bästa man kan ge sin katt.

burmamys
2017-11-22 12:42
#6

#5 Katter är ju smarta, han kanske ville testa om det gick att få något ännu bättre, och nu när han smakat diverse blötfoder har han kommit fram till att rå mat är nog bäst ändå…. 😉 Skulle inte förvåna mig ett dugg om katter som får samma mat efter x antal månader (eller år?) tröttnar och då matvägrar i hopp om att få något annat som kanske är ännu bättre, men accepterar sin gamla mat igen om alternativen inte är lika goda. Eller vad tror ni?

Annons:
[HundochKatt]
2017-11-22 13:53
#7

#6 Så kan det vara, men jag tror att det är min särbo som skämt bort honom då han gärna ger kokt skinka, leverpastej och annat gott till djuren. Ja, det är nog i alla fall en bidragande orsak tror jag. 

Att han smakat diverse blötfoder är en överdrift. Han har bara luktat och gått därifrån, inte ens bemödat sig att smaka. 

Nåväl, bara hoppas att han vill ha Mush en lång tid framöver.

burmamys
2017-11-22 15:07
#8

Du har säkert rätt! Men att lukta är i princip detsamma som att smaka för en katt - doftsinnet är så mycket starkare än smaksinnet att katten nog anser att han har fått all info han behöver så snart han luktat på maten.😉

[Forest]
2017-11-24 09:24
#9

Vi har en vuxen katt som totalt vägrat allt med råkost o mjukmat/våtfoder.  Vi ställde upp som stödhem till en dräktig katthona och hon fick Whiskas när hon vart så pass tam så vart det att hon fick maten i ett fönster. Efter detta så är det whiskas som våran kräsna kisse äter. Har köpt hem en drös olika kattmat som sedan gav bort pga han vägra äta maten.  På detta är han fiskallergisk och letat efter toffoder som är 100% fiskfritt har inte vart lätt oj vad jag har fått lusläsa. Då jag tröttnade efter fått bra tips från butik vilka som var deras friskfria sorter (vissa var fiskolja i) så vart det mjau torrfoder som han får det är mer nattknaprande. Han får våtmaten 3 gånger om dagen.

powerade
2017-11-25 23:31
#10

om man ger kisse ett bra torrfoder i en lite dos borde det ju inte skada kissen direkt. Han kanske vill ha lite variation i matväg? alltså lite torrt och blötmat? Får han ben att tugga på? tänker att en katt kanske vill ha lite tuggmotstånd?

(tänkte mest eftersom han hellre föredrar hundens torrfoder än sin egen mat )

[HundochKatt]
2017-11-26 00:56
#11

#10 Torrfoder är inte bra för en katt eftersom de saknar tillräcklig törstkänsla och därmed inte dricker tillräckligt med vatten. Men har man inget annat val, att katten inte äter annat så ja, vad ska man göra….

Det är ok att han äter några torrfoderkulor av hundarnas mat. Och jodå, han får ben av olika modeller och ibland vill han ha och ibland inte. Han saknar inte variation, dock verkar han ju extremt petig med maten.

Önskar att katter kunde tala om vad de vill ha, innan man lägger upp maten. 🤪

För närvarande fungerar det med Mush, nöt och kyckling samt Mjau blötmat + något kyckling, lammben. Och så snodda torrfoderkulor. Men som sagt var, han är riktigt kinkig med maten så det varierar mycket på vad han verkligen vill ha…. från mål till mål.

Upp till toppen
Annons: