Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1102 ggr
fredricakarlsson
2017-11-08 08:29

Vilken ras?

Hej, behöver hjälp med val av ras. Söker en relativt lugn ras, som ska trivas med att vara innekatt (vet att det kan vara individuellt). En självständig ras som inte är för lik en hund och vill ha uppmärksamhet hela tiden. Vill gärna höra folks personliga erfarenheter, om de olika raserna. Raser som alltid har Intresserat mig är: Maine Coon Sibirisk katt LaPerm Ragdoll Så bomba mer era erfarenheter, är trött på att sitta och läsa samma info om och om igen. :)

Annons:
Maria
2017-11-08 08:32
#1

Du vill helst ha en raskatt eller?

Annars är det underbart att adoptera en hittekatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2017-11-08 19:18
#2

När du skriver lugn och självständig raskatt så tänker jag att brittiskt korthår/långhår kan passa. De är kända för att vara just lugna och självständiga. 😊 Men om du kan tänka dig att adoptera en hemlös katt, så vet du mer säkert vad du får, och du gör en god gärning samtidigt. Personalen på katthemmet kan ofta föreslå en katt med en personlighet som passar.👍 Ragdoll är visserligen väldigt lugna och stillsamma, men ska vara sällskapliga, även om det såklart finns stora individuella variationer i en så vanlig ras. Även maine coon är lugna men sällskapliga, oftast inte riktigt så lugna som ragdoll. La perm är efter vad jag hört sociala och lite livligare än maine coon, ungefär som de flesta kattraser eller lite mer livliga än genomsnittet. Sibirisk katt är ofta smart och i övrigt genomsnittlig när det gäller aktivitetsnivå och sällskaplighet. Som du säkert förstår är det stora individuella skillnader,bäst är att prata med uppfödaren som ju känner sina katter och sina linjer bakåt. Men utifrån de kriterier du nämner skulle jag absolut rekommendera brittiskt korthår/långhår. Lycka till!

[[eskils_]]
2017-11-08 21:18
#3

Du skriver att du vill ha en katt som inte begär uppmärksamhet hela tiden. Då föreslår jag att du skaffar två katter, som kan ha sällskap av varandra.

burmamys
2017-11-08 21:28
#4

Instämmer med #3, de allra flesta katter behöver sällskap, och allra helst av en annan katt med liknande aktivitetsnivå.

Belimas
2017-11-09 03:02
#5

Ragdoll är väldigt hundlika och vill gärna vara nära en större delen av tiden, inte i knät men följer en hack i häl och ska vara med under matlagningen och hålla koll på vad man gör osv. osv. En väldigt go och sällskaplig ras så inte riktigt vad du söker om du inte kan tänka dig att tänka om på den biten :)

Kajsas matte
2017-11-09 09:35
#6

Jag tror att Brittiskt korthår är vad du söker. En lugn och trevlig katt som inte klänger på dig hela tide men ändå sällskapar med dig när du vill. En mycket vänlig ras! Dessutom fordrar deras päls inte så mycket ans som en långhårigare ras. Tala gärna om för oss vad du väljer. Lycka till!

Annons:
Honestyisdead
2017-11-09 10:36
#7

#6 Fordrar?

kattöga
2017-11-09 10:48
#8

(skrev ett feltänk)

Fordrar = Kräver

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kajsas matte
2017-11-09 19:51
#9

Kan Hera förklara varför fordrar har fått ett frågetecken. Om man inte förstår vissa ord så kan man söka i SAOL eller Googla på ordet. Men jag vill gärna veta varför ett ?

Honestyisdead
2017-11-09 20:04
#10

Eller så frågar man den som skrev ordet. Vilket jag gjorde genom mitt frågetecken.

Snacka om att gå ot.

fredricakarlsson
2017-11-09 20:19
#11

Har bara haft hittekatter förr men vill nu ha en raskatt :) Men att adoptera en katt är sjäälvklart inte uteslutet. Kan utveckla vad jag menar med att att de inte ska kräva så mycket uppmärksamhet. Vill inte ha en katt som ska vara på en hela tiden och som ska vara så nära en så att de tex hoppar upp när man lagar mat. Men vill att katten ska kunna komma och lägga sig hos en när den känner för de :) Så vill väl egentligen inte ha en jätte "loj" katt, utan mer en som inte är så uppmärksamhetskrävande så den "hoppar på en" för att få uppmärksamhet. Maine Coon ligger mig närmst om hjärtat men är rädd att den ska kräva att få vistas ute..

burmamys
2017-11-10 07:27
#12

Att katten följer efter dig och hoppar upp på bänken när du lagar mat, det är något du får räkna med hos alla katter. En aktiv och social katt gör det bara med större intensitet. Däremot är det mindre vanligt att katten ligger i knät om den är mer självständig, då kanske den föredrar att ligga någon annan stans i rummet, där den har översikt.

burmamys
2017-11-10 07:32
#13

Finns ingenting som säger att en maine coon inte kan vara en innekatt. De flesta uppfödare kommer tvärtom bara att sälja till dig om du lovar att hålla den inne, med kontrollerad utevistelse i nätad balkong eller koppelpromenader.

Annons:
Honestyisdead
2017-11-10 10:39
#14

#12-13 skrev bra inlägg.

Oavsett ras är det få som säljer katter om man inte ska ha dom som innekatter med kontrollerad utevistelse. Dvs koppel eller inhägnad.

burmamys
2017-11-10 12:07
#15

Tack Hera!🌺

[zero]
2017-11-11 21:45
#16

Har ingen personlig erfarenhet av någon av de listade raserna bortsett från La perm och kan säga direkt att La perm definitivt inte skulle vara för dig ;)

 Har en 10+ årig herre här hemma och han har då aldrig någonsin "lugnat ner sig" med åren utan är extremt krävande och snackar hela tiden (högljutt) och hittar på "hyss" konstant :)

Salish
2017-11-12 17:04
#17

Min sibbe är väldigt självständig, vill inte sitta i knät eller bli klappad för mycket men han hänger gärna runt mig och andra människor, typ chillar någonstans i samma rum. Är ganska pratig och kan gå runt och mjaua lite tyst för sig själv men det är inget som stör mig. Han har en hel del energi dock, och även om han trivs som innekatt vill han ändå gärna gå ut i koppel. Leka behöver ju alla katter, finns nog ingen som bara latar sig hela tiden, så aktivering är något man alltid måste räkna med.

fredricakarlsson
2017-11-13 20:33
#18

#12-13 Har aldrig haft katter som varit så på så de följer efter och hoppar upp där man är. Men känner många som har sånna katter 😅 Ut i koppel kommer katten få vara om den känner sig bekväm med det (katthägn kommer nog byggas i framtiden). Men vill inte ha en kattras som "garanterat" vill gå ut. Så tänkte om Maine Coon är en ras som brukar vilja gå ut? #16 Min moster föder upp LaPerm, och de är väldigt lugna och trevlig. Dock hoppar de upp överallt (vilket de får). ;) #14 Vill inte köpa en katt som ska få vara ute, därför jag frågar efter en raskatt då alla mina huskatter har haft stort behov av att få vara ute. :)

Nettis!
2017-11-13 21:02
#19

Jag har en maine coon som är innekatt, och det är inte några problem. Men han är väldigt en väldigt lugn katt.

Upp till toppen
Annons: