Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1273 ggr
vendelay
2017-11-07 23:24

Blötmat+ när en jobbar heltid?

Vi vet ju att det optimala är att katterna får blötmat/färskfoder/BARF men hur fungerar det om alla i hemmet arbetar heltid? Säg att en jobbar 8 timmar, har 1 timma rast, 1-2 timmar resväg. Det blir ju 10-11 timmar per dygn som en är borta, funkar det ändå att bara ge annat än torrfoder?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Uppkatten
2017-11-08 06:33
#1

Ett sätt är väl att ge katten flera måltider under kvällen, natten och morgonen om det gäller en vuxen katt. Gissar att du kanske kan få in t ex 4 måltider under den delen av dygnet (t ex kl. 17:00, kl. 22:00, kl. 06:00 samt kl. 07:30), och katten är ju ett nattaktivt djur. Sedan sover den gissningsvis ändå gott under större delen av dagen. Vill man så kan man strö ut en mindre mängd torrisar i bostaden så att kisse kan gå på matjakt om h*n blir hungrig under dagen…. Ha koll på vad kisse bör få i sig under en dag (mängden mat) och fördela den mängden över måltiderna. Skulle jag tänka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-11-08 10:56
#2

Jag hade nog funderat på om jag alls skulle ha katt om den lämnas ensam så länge varje dag. Lägg där till 6-8h som man sover.

[[eskils_]]
2017-11-08 12:47
#3

Det beror väl på hur de andra i hushållet har det med tider. Du skriver att en är borta 10-11 timmar per dag.

Silvestris
2017-11-08 14:49
#4

När jag jobbar är jag borta från klockan på morgonen till 18 på kvällen. Katterna BARFas 100% och får mat innan jag går till jobbet, när jag kommit hem och innan jag går och lägger mig. Nemas problemas.

Har jag kattungar ställer jag fram fryst mat innan jag går så att de kan äta allt eftersom maten tinar.

vendelay
2017-11-08 15:17
#5

#2 Jag håller inte med dig. Vi har två katter och jag skulle påstå att de är väldigt lyckliga hos oss. Vi jobbar väldigt oregelbundet men sambon jobbar i stort sett alltid som exemplet och jag är borta allt mellan 1-16 timmar per dag. När jag jobbar mycket är de kanske ensamma 10 timmar per dygn alltså. De sover ju med oss och vi spenderar tid med dem när vi kommer hem. De mår absolut inte dåligt av detta. Självklart kan det vara olika från individ till individ men det är också en anledning till varför vi valde att adoptera vuxna katter som vi redan kan avgöra "hur sociala" de är.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-11-08 15:20
#6

Man gör ju som man själv vill. Jag hade inte haft samvete till det. Men så är ju min katt väldigt social.

Annons:
vendelay
2017-11-08 15:31
#7

Jag behöver inte "ha samvete till det" eftersom jag vet att mina katter mår bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

jollycox
2017-11-09 11:30
#8

#5 Du skriver " jag är borta allt mellan 1-16 timmar per dag"
Hera skrev "om den lämnas ensam så länge varje dag".
Era katter lämnas ju inte ensamna 10 timmar varje dag. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Björksätter
2017-11-09 11:58
#9

Ursäkta för trådkapning. Det är intressant det här med att inte lämna katterna hemma ensamma många timmar. Jag funderar på hur det då ens är möjligt att hitta hem åt alla hemlösa katter om de som ska ha katt måste vara hemma mer än borta. Som samhället ser ut har majoriteten heltidsjobb och är borta 10 tim per dag. #6 jag har upplevt i andra trådar att du vill att hemlösa katter ska få permanenta hem. Det känns inte som åsikterna går ihop. Själv har jag två katter av mycket social ras som är ensamma 10 tim dagtid och jag upplever inte att de mår dåligt. Och inte har jag dåligt samvete heller. Jag känner mig som en nöjd och glad kattägare som vet att jag gör mitt bästa för att ge mina katter ett bra och friskt liv. Mina katter får mat på morgonen, när vi kommer hem och innan läggdags. De barfas så jag vill inte ha färskt kött framme. Dessutom äter min hane upp allt om han får chansen så han skulle rulla fram. Jag provade ett tag med timermatskål till lunch men det resulterade bara i att hanen gick upp i vikt så jag tror han snodde honans mat med. Bättre att ha koll på matningen så bägge får det de ska ha.

Honestyisdead
2017-11-09 12:02
#10

#9 Kanske bättre med en egen tråd om det.

Upp till toppen
Annons: