Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1547 ggr
vendelay
11/7/17, 8:16 PM

Varför äter din katt torrfoder?

Varför äter din/a katt/er torrfoder? För att göra det enkelt för mig använder jag bara termerna torrfoder och blötfoder (blöt-, färsk-, och rått foder)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Spectabile
11/7/17, 9:01 PM
#1

Mina katter äter både och. Men det alternativet fanns inte med så jag klickade i annat/ville bara läsa

Fridaaaa
11/7/17, 9:04 PM
#2

Mina äter inget torrfoder alls
Enbart mush och blötmat

Enbart bra kost här :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kirnzy
11/7/17, 9:08 PM
#3

Tog för att det kan stå framme längre. Vi vill helst inte trycka ner blötmat i aktiveringsaker och åka till skola/jobb..

kattöga
11/7/17, 9:52 PM
#4

Två av våra katter äääälskar torrfoderprickar! Så det får de bara ibland och som godis, i äggkartonger eller att springa efter när jag sprätter iväg dem. 

Annars är det Mush (barf) som gäller. Fast…. särskilt en av dem måste jag muta med godis (torrfoderprickar eller frystorkat Cosma-godis) eller blanda med annan våtmat för att han ska acceptera Mush som mat…. Men han kommer, även om det tar tid, att älska ren Mush, det är jag övertygad om! ;)

Tyvärr har min mamma (som äger just dessa katter egentligen) fött upp dem på torrfoder… de värsta sorterna dessutom….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
11/7/17, 10:11 PM
#5

Jag kunde inte svara riktigt som jag ville. Ena katten äter nästan enbart blötmat. Får lite torrfoder på morgonen eftersom hon bara låter sig kammas om hon får torrfoder samtidigt (nej, man kan inte bli kammad när man äter blötmat anser hon! Är en långhårig fd skyggis.). Andra katten kan äta så lite att hon börjar gå ner i vikt om hon bara får blötmat, så där får jag ge med mig lite och ge både och. Men egentligen vill jag bara ge blötmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
11/7/17, 10:25 PM
#6

Jag tog ”katten vägrar” men det stämmer mest på ena katten. De får mat 2ggr per dag. Torrisar till frukost och antingen torrisar, blötmat eller både och till middag. Katt 1 har lugnat sig lite med maten och börjat bli kräsen, men äter vissa sorters blötmat. Katt 2 har en mage som funkar bäst om en liten del av maten är RC Gastrointestinal torrisar och sen är hon rejält kräsen också. Äter lite av våtmaten så får oftast liten portion torrisar i sin SureFeed som tillägg till det gemensamma fatet blötmat. Så hälsoskäl plus katternas preferenser. Plus lite att det är enklare att ha dem vana vid torrisar när vi ska ha dem på pensionat där de serverar sån mat.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Honestyisdead
11/8/17, 11:07 AM
#7

Min får mjau blötmat. Torrfoder ges som godis.

[Siggis]
11/8/17, 1:09 PM
#8

Mina katter får både torrfoder och blötmat. Att ta bort det är inget alternativ eftersom ena katten nästan bara äter torrfodret och bara slickar upp såsen från blötmat. Annars hade jag velat sluta med torrfodret, men eftersom dom båda dricker bra från vattenfontänen så får det duga.

[Devya]
11/10/17, 7:45 AM
#9

Min katt får blötmat på morgonen och på kvällen. Då jag kommer hem från skolan så brukar jag ibland ge lite torrfoder. Det är mest menat som godis så det blir en väldigt pytteliten mängd hon får och som hon äter upp direct.

Min katt älskar torrfoder men jag använder det endast som godis och därmed kan jag ha en och samma 2kg påse i ett år om inte längre. Brukar förstås kolla bäst före datum samt försegla påsen väl.

Maria
11/10/17, 10:52 AM
#10

Mina får bara blötmat och så köper vi små godispåsar med torra bitar som de gillar så där. Gamlingen utan tänder brukar få annat godis som kokt fisk, kyckling, leverpastej och sådant han lätt kan äta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
11/10/17, 2:42 PM
#11

Min får både torrt och blött samt barf. Torrt kan alltid stå framme i fall han blir hungrig när vi inte är hemma, blötmat/barf får han morgon och kväll.

oh-la
11/11/17, 11:26 AM
#12

Mina får torrfoder egentligen på grund av min ena katt. Kattungen har fått slinka med på samma bana då han inte riktigt va meningen om man säger så :) min 9-åring har alltid varit fruktansvärt svår med mat. Hon äter en typ torrisar, i en form. Ändras form eller smak vägrar hon äta. Har fått höra att en katt imte svälter sig… well, dom har inte träffat min katt. Vi har försökt byta i omgångar, men hon svälter sig hellre än äter annat. När kattungen kom blrjade vi med blötmat eftersom han behövde äta upp sig och gick sedan över på stora kattens torrisar. Anledningen där är mest att med en 1-årig människobebis och världens minsta lägenhet kam vi inte hålla på med blötmat. Vi har ingen stans att servera den där dottern inte kommer åt. Det räcker att hon äter torrisar så fort hon får chansen… Kanske blir det färskfoder till lillkatten så fort dottern är stor nog att förstå att man inte äter kattmat…

Carrosh
11/11/17, 4:27 PM
#13

Min katt får enbart Mjau blötmat, skulle aldrig drömma om att ge torrfoder.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Calcifer
11/11/17, 7:30 PM
#14

Mina katter äter i 99% av tiden eukanuba blötfoder. Ibland kan dock ena katten få för sig att det inte duger och vägrar då att äta. Att vänta ut honom fungerar inte, så då får de eukanuba torrfoder. Men det händer ungefär högst en gång i månaden, oftast mer sällan. Annars är torrfoder mest använt som godis här, typ lägger i ett smalt glas för att ge dem lite hjärngympa eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

burmamys
11/12/17, 10:29 AM
#15

Mina katter får enbart barf, som består av kött, inälvor och kycklingben, samt kelp, lite vildfångad lax och äggula, samt tillskott av kelp och e-vitamin. De äter alltid med stor aptit, säger till inför varje måltid och blir mycket upprörda om matte är sen med maten. Den enda som har matvägrat är Sindra, och bara i väldigt speciella situationer. Dels när hon precis hade rest till den hankatt uppfödaren valt ut åt henne, och så när hon var dräktig och jag hade pudrat lite för mycket benmjöl på maten, och så första dagen efter att hon hade flyttat. Jag tror de är så matglada tack vare att maten är nyttig och att de får variation varje dag.👍 Köper även Orijen kattgodis, som endast består av frystorkat kött och lever, och de älskar sitt godis.

Salish
11/12/17, 4:59 PM
#16

Svarade annat eftersom min katt får lite torrfoder blandat i blötmaten eftersom han inte äter det annars…. Helst hade jag bara gett blötmat men han är som han är.

[Sandi92]
11/13/17, 1:37 PM
#17

Svarade annat, då mina katter bara får en liten mängd torrfoder per dag och mest blötmat. Anledningen till att de får det är för att de tycker om det helt enkelt och fick det på katthemmet där de bodde innan.

Mindie
11/17/17, 5:36 PM
#18

Svarade för att det kan stå framme längre. Syftar då på när jag inte är hemma och jag inte vill att blötfoder ska stå framme. Men det är ju huvudsakligen blötmat och barf/mush som gäller. Är jag hemma hela dagen avstår jag från att utfodra med torrfoder men kan ge som godis.

Upp till toppen
Annons: