Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1127 ggr
Jossam
2017-11-05 12:15

Måste katterna ha två lådor?

Nu har katterna bott hos mig drygt en vecka. Köpte en stor toalåda som jag ställde i hallen och de fick med sin egen, också den stor, som jag ställt i vardagsrummet. Nu har de aldrig gått på lådan i vardagsrummet utan båda går bara på lådan i hallen. Kan jag ta bort den andra lådan, eller ska den ändå vara kvar?

Annons:
Aleya
2017-11-05 12:18
#1

Katter ska ha helst en per katt plus en extra. Så jag skulle behålla båda men ställa på exempelvis toaletten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-11-05 12:37
#2

Vi har haft två katter i många år men jag har aldrig haft två lådor och för oss och katterna har det funkat fint med bara en låda,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
2017-11-05 12:37
#3

Det beror på katternas relation, en del kan samsas om en låda om deras liv i övrigt är fritt från stress. Men även de bästa kattvänner behöver slippa dela på en så viktig resurs som toalådan om du får besök och katterna håller sig undan (dvs känner sig stressade), då åker bort och de lämnas med kattvakt, en besökare har med sig sin hund, grannen renoverar eller får en bebis som skriker, osv. Alltså bättre att hitta ett lämpligare ställe för låda nr två!

Dioramabyggare
2017-11-05 12:45
#4

#0: När vi hade tre katter hade vi två kattlådor. Nu har vi en katt kvar, och endast en kattlåda, och det fungerar utmärkt bra.

kattöga
2017-11-05 12:47
#5

Jag har två lådor intill varandra.  Det har fungerat jättebra för våra innekatter (2 st) och de har alltid haft det så. Båda använder båda lådorna.  Jag tycker det är bra med två lådor, även fast de samsas om dem, för med två innekatter blir det snabbt "fullt"…. :)

Eftersom vår toa-/duschrum är så litet så har de lådorna i hallen, under ett "bänkbord", och en dörr som står öppen jämt gör så att lådorna är väl dolda men katterna har bra uppsikt från lådorna.

(Vår frigående katt gör aldrig sina behov inomhus.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
2017-11-05 12:56
#6

Jag har 2 stora lådor till en liten katt. Hade 2 katter innan men nu vara en och han använder båda lådorna.

Jag hade följt rekommendationen en låda per katt och testat flytta den som inte används.

Annons:
Dimocarpus
2017-11-05 13:01
#7

Jag har två XXL lådor från Savic Nestor, en med lock och en utan lock placerade på två olika ställen. De använder både och. XXL lådor får båda plats samtidigt om de skulle vilja. 

Helst ska man ha minst en per katt, plus att du får ta hänsyn till hur ofta du städar per dag. Jag jobbar heltid och städar minst två gånger om dagen och tycker mig ändå att de har fulla lådor antingen på morgonen eller em. Så minimum en låda per katt. Jag köpte XXL lådor då det kanske är skönt för de att få mer plats i lådan och mer att krafsa på. Helst ska de va tre lådor men i och med att jag städar minst två gånger om dagen plus att de är XXL lådor så passade det just perfekt för mina två kungligheter. Båda har tillräckligt med utrymme att krafsa och göra sina behov utan obehag.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-11-05 13:03
#8

Tro mig, det är värt att investera kattlådor, mår de bra så får du mindre besvär. Det gör de om de får uträtta sina behov utan obehag och strid.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-11-05 13:06
#9

Svar på din fråga, ja, prova olika ställen, med eller utan lock osv. Bara bra om de använder båda och. Alternativ, flytta lite sand från den mest använda låda för att sprida doften så kanske de använder den andra också för det "luktar" också toalett där.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2017-11-05 19:05
#10

Jag har två katter och en låda. Det funkar för oss. Du måste ju dock vara beredd på att de kan börja kissa och bajsa utanför om du bara har en låda (och gärna i soffan eller i sängen…), det är ju ett sätt för dem att visa att de inte uppskattar att bara ha en låda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Siggis]
2017-11-05 22:01
#11

Det sägs ju att varje katt ska ha en egen låda, men jag har alltid bara haft en till mina två katter och det har aldrig varit några problem. Dom turas om att gå på lådan, aldrig gjort sina behov utanför eller på annat sätt visat missnöje över det. Rensar lådan 2-3 gånger per dag. Det står mycket överallt om vad man ska göra och inte göra men jag anser att man kan känna av hur ens egna katter reagerar istället för att följa ”reglerna” slaviskt.

Carmarino
2017-11-05 22:12
#12

Har också alltid bara haft en låda till mina två katter. Det har funkat hur bra som helst, så det är nog individuellt beroende på katterna.

Håller med Siggis om att man får känna av hur katterna reagerar. Det verkar lite onödigt att ha två lådor om katterna bara går på den ena hela tiden, som TS katter tydligen gör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
2017-11-05 22:21
#13

Absolut, man får känna efter. Jag som har planer på handla en till fast mindre. De gör ju sina behov lite olika ibland, ibland mer och ibland mindre. Så mycket jobb är det inte tycker jag. Anledningen är enkel, jag vet att katter anpassar sig och det kan vara lätt att missa hur de vill ha det. Jag ger dig ts perspektiv, inte talar om för dig hur du vill göra. Så kan det va!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
ivanhoe81
2017-11-06 02:34
#14

Jag följer det som står på länsstyrelsens sida och det är 1 låda till 2 katter och då jag har 3 katter så har jag 2 lådor

Kajsas matte
2017-11-06 09:44
#15

Jag tycker att du skall följa ditt sunda förnuft. Testa att ta bort den låda de inte använder, om det inte fungerar kan du ju ta tillbaka den. Mina katter har aldrig haft problem med att dela låda ( med ett undantag ), jag har haft innekatter i över 40 år, så jag tror inte på att ha en låda per katt och dessutom en extra som bl.a rekommenderats i TV. Har man t.ex 4 katter så ska man ha 5 lådor. Då kan man ha svårt att få plats själv. Du fixar detta! Lycka till.

Quincy
2017-11-06 12:19
#16

Av någon anledning så tycker inte min ena katt att gå på sin egen låda, så vi tog bort den andra kattlådan och har en större låda för två katter. Funkar väldigt bra för oss.

ApanAnn
2017-11-06 21:52
#17

Min knasboll vill helst kissa i en låda och bajsa i en annan. När de är på pensionat samsas de fint om en låda, men hemma får de ha två. Sommartid tre, eftersom det tydligen är jättebra med ”utedass” i en plastback på balkongen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Honestyisdead
2017-11-07 09:20
#18

#15 Problemet är att en katt som börjar felkissa kan vara väldigt svår att få ordning på igen. Det är inte bara att sätta dit lådan igen.

Men visst. Vill man chansa så :)

vendelay
2017-11-07 14:54
#19

#18 Bra poäng!

Om de t.ex. kissar på madrassen kan det i vissa fall gå så lång att en måste köpa en ny madrass för att lösa situationen. Det finns sprayer som tar bort all kisslukt (katter har ju bättre luktsinne än oss), men det är svårt att använda på tjocka madrasser och soffor exempelvis. Så det är ju något som är bra att komma ihåg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Spectabile
2017-11-07 19:43
#20

Vi har två katter och två lådor. Båda katterna använder båda lådorna. Men den ena lådan är mer populär än den andra. Känner mig rätt säker på att det beror på lådornas placeringar. 

Så jag tror att placeringen av kattlåda är viktig, åtminstone en ska vara där katten tycker är ett bra ställe. Sen kanske det är så att man själv skulle föredra ett annat ställe. Men man får finna sig i kattens vilja 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: