Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4742 ggr
Siggebus
10/20/17, 12:28 PM

Blötlägga torrfoder?

Halloj - en foderfråga kommer här. 
Min katt får inte torrfoder eftersom min inställning är att en katt ska ha blöt mat pga risk för problem med urinvägarna etc då katter har dåliga dryckesvanor.
Han får Mjau blötmat varvat med rått färskfoder (Mush) samt att jag även köper kycklingmage och  kycklinghjärtan i affären till honom. Då och då får han även revben eller liknande att gnaga på.
Nu funderar jag på det där med torrfoder - varför inte ge ett bra torrfoder ibland som man då blötlägger så det är väl genomdränkt?  
Med BRA torrfoder menar jag då förstås ett foder som inte innehåller en massa kolhydrater och spannmål.

Annons:
Honestyisdead
10/20/17, 12:39 PM
#1

Man ska inte blötlägga torrfoder. Bildas tydligen mögel när man gör det.

Siggebus
10/20/17, 12:44 PM
#2

Jo jag har läst det också någonstans men sååå snabbt bildas det inte mögel om man blötlägger, låter det svälla och ger direkt 🙂
Min katt äter upp all mat direkt och jag skulle aldrig låta något stå framme

annzoo
10/20/17, 5:04 PM
#3

#2 de finns de som inte ger mat på speciella tider. Många har fri tillgång på foder.

Siggebus
10/20/17, 7:58 PM
#4

#3 Eh…jaha? Ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar med det? 🤔

annzoo
10/20/17, 10:29 PM
#5

#4 om man ger katterna mat vid speciella tider (som du verkar göra? ) äter de mest troligt upp den torrmat man blötlagt på en gång. Men ger man katterna fri tillgång till maten som man blötlagt så kommer det troligtvis ligga i flera timmar vilket gör att de hinner växa otrevligheter i maten som katten kan bli dålig av.

Siggebus
10/21/17, 9:21 AM
#6

#5  Jaha du menade sååå 🙂
Jo det är lite det jag är inne på - då tänker vi likadant! ….att det inte är skadligt att blöta fodret eftersom han äter det direkt.
Ja han får mat på ungefärliga tidpunkter - tidig morgon, vid lunch ( äter hemma för jobbar nära mitt hem), efter jobb samt innan läggdags. 
Eftersom jag inte har torrfoder stående med fri tillgång så kände jag att det var sjysstast att dela upp det under dagen 🙂

Annons:
OberonsMatte
10/21/17, 11:23 AM
#7

En del katter (t.ex. mina..) tycker att blött torrfoder är oätligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Honestyisdead
10/21/17, 11:31 AM
#8

#7 samma här

Siggebus
10/21/17, 2:06 PM
#9

#7 och 8 Ingen risk här! 😀 Fick några kulor av en kompis och provade. Milton slukade det i ett nafs 😜

Honestyisdead
10/21/17, 2:40 PM
#10

Jag undrar varför du vill ge torrfoder?

Siggebus
10/21/17, 4:52 PM
#11

Som ett komplement ibland när man ska iväg någonstans. Lättare att ha med sig men i så fall så bör man ju kanske vänja honom genom att ge det någon gång av de fyra ggr om dagen han får mat. Givetvis enbart om jag hittar ett bra foder som har hög kötthalt och i övrigt bra och lämpligt innehåll.

Honestyisdead
10/21/17, 5:35 PM
#12

Ok :)

Carrosh
10/22/17, 9:16 AM
#13

#11 Hur menar du med att det skulle vara enklare att ha med sig? Finns ju både portionspåsar och tetror med blötmat. Vilken blötmat som helst är ju hundra gånger bättre än torrfoder. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Siggebus
10/22/17, 2:08 PM
#14

#13 Njaaaa där håller jag definitivt inte med 🙂
Att VILKEN blötmat som helst är bättre än t ex ett torrfoder med hög kötthalt och inget spannmål elle andra onödiga eller onaturliga tillsatser.
I vissa situationer skulle jag föredra att kunna ta med mig torrt foder som jag sedan blöter upp

Upp till toppen
Annons: