Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3334 ggr
Tettelush
2017-10-12 11:39

Desperat! Hjälp med kattunge

Min Ramses är en herre på 5 månader, har varit hos mig i 2 månader. Han är GALEN vid måltider, både hans och mina. Han hetsäter, kastar sig efter min honkatts mat och kastar sig efter min. Jag kan inte äta ifred, kan inte laga mat ifred, han slickar på disken. Får han tag på mat blir han aggressiv och morrar och bits. Det  går väl an nu men när han får sina permanenta tänder har jag problem. 

Jag behöver verkligen hjälp! Detta är ohållbart! Stressar mig och min andra katt. Jag stressäter med ena handen på gaffeln och andra handen redo att putta bort honom. Jag blir riven när han fått korn på maten. Han blir som svart i ögonen och har bara sikte på en sak.

Han verkar inte ha något som helst konsekvenstänk. Har exempelvis sedan dag ett gjort ett pssch-ljud varje gång jag lyfter ner honom. Det fastnar inte. Inget fastnar. 

Jag har dåligt samvete för detta men i stundens hetta har jag daskat till honom så han flugit ner från matbordet och landat huller om buller. Det hjälper inte heller, han studsar bara upp igen helt oberörd.

Vatten var min sista utväg då jag inte vill använda det. Vill inte skapa en negativ relation. Men en dag fick jag nog och när han stod i disken öppnade jag kranen med full styrka. Halva kroppen och huvudet blev dyngsurt! Han brydde sig inte ett skvatt..!

Och just det, han biter mig varje morgon mellan 07-08..

Har läst på, testat tips, varit konsekvent. Inget fungerar. 

Info innan det kommer samma frågor som alltid: :)

- han ska kastreras nästa månad

- han får blötmat 4 ggr/ dag

- han får äta ur egen skål

- ingen mask

- kontrollerad av vet och allt är okej

- "normal" för örvigt, kelig och busig 

- stimuleras dagligen, jag är hemma mycket

- har kattkompis och de har utbyte av varandra

- kan inte stänga till köket

Snälla… Jag vet att det inte finns quick-fix osv. Och jag har åtagit mig ansvaret och han kommer inte lämnas bort. Men detta är ohållbart. Efter två månader borde han  lärt  sig något, om än så lite. Kan inte ha vänner över på besök, äter allt oftare hos min pojkvän för att få vara ifred. 

Mvh

Therése

Annons:
Uppkatten
2017-10-12 18:09
#1

Men katten är bara 5 månader???? Varför begränsar du alls hans födointag? Det vanliga i den åldern är att katten får fri tillgång på mat. Han växer och behöver massor av energi för tillväxt och lek och bus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2017-10-12 18:12
#2

Att daska till en kattunge eller att bestraffa den med vatten är f ö helt oacceptabelt. Man kan inte "dressera" katter på samma sätt som t ex en hund (och då menar jag INTE att det är OK att daska till hundar eller att spruta vatten på dem!). Kattungar ÄR skitjobbiga, det hör till, men det brukar bli bättre så småningom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-10-12 18:19
#3

#2 Vad föreslår du att ts ska göra när katten biter henne?

Lena
2017-10-12 18:21
#4

Nej det där att du daskar till honom får du sluta med omedelbart. Det är extremt olämpligt gjort av dig. Har katten blivit avmaskad som han ska? Kattungar med mask brukar vara så där glupska. Men det kan även vara andra sjukdomstillstånd som gör den extremt hungrig om det nu inte är så att du ger honom för lite mat. Jag tycker du ska boka tid hos en duktig veterinär och få katten ordentligt undersökt. Men får guds skull var inte elak och slå katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2017-10-12 18:32
#5

#3 Tycker det låter som en ordentligt hungrig kattunge som upplever att han måste "göra allt" för att få tag i den mat han behöver och sedan känner behov av att "bevaka" maten för att få ha den ifred. Första steget är i så fall att se till att han har fri tillgång på mat så länge som han växer och behöver massor av energi. Vill man inte att andra katten har fri tillgång till mat så kan man använda en foderautomat som styrs med hjälp av kattens chip, typ http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484. Viktigt också med massor av aktivering och stimulans, och ingen lek med händer och fingrar förstås. Avbryta lek och gos genast och inte ge katten uppmärksamhet på en stund om den börjar bitas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tettelush
2017-10-13 00:21
#6

Tack för svar.

För att förtydiga: det blir automatiskt en dask i farten när han kastar sig upp i min mat och jag försöker hindra att han äter olämpliga saker OCH bränna sig på maten. Och om du läser ordentligt #2 så ser du att jag använt vatten EN GÅNG och att jag inte velat använda det av samma skäl som jag antar att du inte använder vatten. 

Mat får han absolut tillräckligt av. Jag utövar inte fri tillgång och ber er respektera detta. Han får blötmat flera gånger om dagen, och självklart torrfoder som godis då och då. Jag har testat honom - han fick en ENORM portion och rapade och verkade må riktigt illa. ÄNDÅ skulle han jaga min mat direkt efteråt. Han var knappast hungrig just då .

Jag vet att kattungar är ett pain in the ass ibland, men detta är extremt.

#5 "Viktigt också med massor av aktivering och stimulans, och ingen lek med händer och fingrar förstås. Avbryta lek och gos genast och inte ge katten uppmärksamhet på en stund om den börjar bitas." Tack för kommentaren, jag gör redan så. Han är inte understimulerad då han blir aktiverad både av mig och min andra katt. 

#4 Säga att jag är elak och slår katten är väl verkligen att ta i. Läs ordentligt, han har ingen mask - är avmaskad med andra ord. Och han HAR blivit undersökt av veterinär.  Allt står tydligt, bara att läsa ordentligt.

Annons:
Uppkatten
2017-10-13 08:13
#7

Det bästa för en katt är att äta många små måltider per dygn. Katter i det fria äter ca 10-15 gånger per dygn. Ett tips är att du tar kontakt med en kattbeteenderådgivare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2017-10-13 08:31
#8

Kan tillägga att katter kan ha mask trots att de är avmaskade. Har sett det flera gånger på katthemmet där jag är volontär. Ett tips är att du köper ett "Kolla-masken-test" på apoteket, om du inte har gjort det sedan tidigare. Man bör däremot undvika att avmaska (igen) om man inte vet att katten har mask.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tettelush
2017-10-13 08:40
#9

#8 okej, då ska jag absolut köpa ett sådant test för säkerhets skull. Jag hör vad du säger men utifrån det jag läst kommer jag fortsätta med fasta måltider. Han växer stadigt och jag härrör inte hetsätandet till att han ständigt går hungrig, utan jag tror att det är en blandning av att han säkert fick vara snabb på maten i sin kull (han växte upp med 4 syskon + ett antal kattungar från annan kull) samt allmän stor aptit.

Tettelush
2017-10-13 08:43
#10

Sedan måste jag klargöra något för jag märker att jag varit otydlig. Han blir alltså aggressiv och bits om han fått tag på min mat. Inte gällande sin egen. Och när han får tag på en hel vitlöksklyfta, kraftigt kryddad mat osv så måste jag ju ta ifrån honom det omgående…

Uppkatten
2017-10-13 09:02
#11

Vad är det som du har läst som gör att du kommer att fortsätta med fasta måltider för en kattunge i den här åldern?

Om du vet helt säkert att kattungen får i sig all den energi som just han behöver för att växa (i sin egen takt!), utvecklas och vara aktiv så är min fundering om du har provat att leka kattungen ordentligt trött innan du själv sätter dig att äta. Då menar jag minst en timmes mycket aktiv lek där kattungen får jaga bollar som du kastar, jaga vippor o s v. Försöker han ta din mat även om du har lekt honom trött och därefter serverat honom sin egen mat?

Jag håller helt med dig om att du ska ta ifrån honom mat som är olämplig för honom. Vad som händer är att han har "jagat" (din mat) och sedan vill försvara sitt byte. Har du något rum där du kan stänga in kattungen när du äter för att bryta det här beteendet? T ex om han kan få sin mat i badrummet medans du äter i lugn och ro i köket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tettelush
2017-10-13 10:10
#12

Detta är anledningen till min ståndpunkt. #11 du får gärna komma med motkällor, för de enda sidorna jag funnit stöd för fri tillgång är på forum där folk skriver att de har x antal erfarenhet av katter och "det alltid har fungerat, MIN katt är inte överviktig osv."

Jag utövar inte free feeding för att katter inte är herbivorer och inte är byggda för att småäta konstant så som exempelvis kor. Diabetesrisken ökar också i och med att insulinet som krävs varje gång katten äter. Källa: http://www.petful.com/food/free-feeding-cats/

Genom att inte utöva free feeding kan man kontrollera vad katten får i sig och undvika övervikt, ha koll på eventuell matvägran och använda sig utav mat som motivation för att träna och uppfostra. Katten får en daglig rytm och det är något som katter gillar och gynnas av. Källa:https://www.pet-happy.com/6-reasons-why-you-should-stop…/Andra länkar: http://www.vetstreet.com/…/free-feeding-pets-not-worth… och http://jacksongalaxy.com/…/cat-mojo-youre-feeding-your…

Här kommer info specifikt för kattungar:

https://pets.webmd.com/cats/guide/feeding-your-kitten-food-and-treats#1

” So most kittens want to eat at least three or four meals a day,” 

http://www.petmd.com/cat/centers/kitten/nutrition/evr_ct_kitten_feeding_schedule

” Many people feed their new kitten by simply filling a bowl with dry food and leaving the food available the entire day. However, establishing a feeding schedule for your kitten is a good idea. A feeding schedule for your kitten allows you to control the kitten’s diet more easily and make sure your kitten does not overeat and gain too much weight.

Your new kitten should eat three times daily. Morning, afternoon, and evening is a good choice. You can arrange the schedule to fit in with your own routine, although it is best to keep a consistent routine from day to day.”

http://www.catster.com/kittens/feeding-kittens

” Towards six months, you can begin feeding your kitten three times a day”

https://www.yourcat.co.uk/kitten-care/how-often-should-i-feed-my-kitten.html

”Most kittens eat at least three or four meals a day, but it's worth following the feeding guidelines on the food packaging. From around six months, two meals a day are usually fine”

http://www.vetstreet.com/kitten-basics-101-taking-care-of-your-new-kitten

”At 3 to 6 moths of age, most vets recommend feeding your kitten three times a day. Once he’s reached six months, you can scale it back to twice a day. ”

http://www.vetstreet.com/cats/feeding-your-kitten-what-you-need-to-know

”From age six to twelve weeks, your kitten will need to eat four times each day. Then, from age three to six months, you can step that down to only three meals per day. Finally, after your cat reaches six months of age, you can implement a more adult feeding schedule that consists of just two meals a day.”

http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/nutrition-basics-for-your-kitten-what-you-should-know

”Because of the kitten's small stomach, it's best to divide his food into three or four small meals a day. You can switch to twice-a-day feeding around 6 months, but some older cats also prefer small, frequent meals”

Testat ha honom i badrummet. Han river ner allt som går att riva ner och jamar sedan i panik.

Leker definitivt för att trötta ut honom men det är inte alltid möjligt, ex vid frukost när jag har en tid att passa. Kommer inte gå upp en timme tidigare enbart för att leka med honom, särskilt när han inte är leksugen förrän han fått frukost efter nattfastan.

Angående att han växer enligt sin egen kurva. Inte lätt att ha koll på på någon katt helt exakt. Men jag går på att pälsen är fin, att han ökar i vikt och att han fortfarande är full av energi för lek och bus.  

Han får inte för lite mat.

Honestyisdead
2017-10-13 10:20
#13

Jag har inte heller sett något om att dom äter så ofta som 15 gånger per dag. Har aldrig gett fri tillgång och kommer aldrig göra det heller. Ger också blötmat och torrfoder endast som godis.

Mina katter får 4 gånger om dagen och har så gjort sedan jag fick hem dom som bebisar.

Annons:
Gronstedt
2017-10-13 10:38
#14

TS, jag har viss egen erfarenhet av en sådan kattunge. Så här gjorde vi, och det fungerade förvånansvärt fort.

För det första, försök skruva ned hela stämningsläget. Det blir lätt hetsigt och stressat på alla plan, men om man kan fånga in kissen redan när den börjar fundera  på sikta in sig på maten, krama och klia den lite och sätta ned den på något lugnt ställe, så är mycket vunnet. "Du är världens sötaste kisse, men nu får du vara här en stund medan jag är upptagen." Varken katt eller människa taggar upp så mycket. 

För det andra, se till att kissen inte i är i köket när du håller på att laga maten. Det är svårt att hålla koll på den och det blir en jakt där den gör "fel" och du jagar efter och försöker hindra den.  Det blir ett slags krig om resurser.

För det tredje, när du ska äta, servera kissen en liten smakbit av dess mat på golvet under bordet och ha mer i beredskap. När den ätit upp sitt och börjar spana på ditt, fånga den, klia den vänligt men inte tröstande, sätt den vid dess matskål och ge en slick till eller sprid ut några torrfoderbitar. "Du är världens sötaste kisse, men detta är min mat och du äter på golvet. Oroa dig inte, det FINNS kattmat i huset." Det är viktigt att försöka bryta innan den faktiskt "gått till attack", utan redan när den börjar fundera på saken.

För det fjärde, jobba på "passivitetsträning". Katter, lika väl som andra djur, behöver inte bara stimulans och aktivering, utan också motsatsen. Det är också viktigt att kunna slappa, ta det lugnt, sova när det inte händer något, inte gå upp i maxvarv så fort något händer.

flis
2017-10-13 12:11
#15

Köp en foderlabyrint som ger katten lite jobb för att få i sig maten, då hinner du kanske äta upp din egen mat innan han är klar med sin. Man kan gömma torrfoderbitar lite här och där som han får leta efter, det brukar mina katter gilla.

Lite tröst är att han kommer att lugna ner sig med åldern.

Tettelush
2017-10-13 12:33
#16

#13 tack för din input. Känns bra med stöd.

#14 jag ska försöka med din strategi, tack! Tyvärr kan jag inte stänga till till köket, vilket är oroväckande när jag står och lagar mat med en kniv i handen. Vill verkligen inte att han skall hoppa upp då..! Tack och lov är han ganska lugn i övrigt. Busar såklart och för liv som en kattunge ska, men han vilar gärna hos mig när jag sitter och pluggar. Totalt maxvarv hamnar han bara i om kvällarna när katterna leker som mest och då som sagt i samband med både mina och hans måltider. Men tack igen! Ska försöka! :)

#15 De har en slags aktivieringsmatskål, en Catit Senses Digger. Tycker den fungerar bra på stora katten men inte Ramses. Ska överväga att köpa en annan modell för honom. Problemet här är återigen att om stora katten får fram mat ur aktiveringsskålen så är Ramses där och snor den. Likaså om jag gömmer mat, det är han som knuffar sig fram och  tar all. Men å andra sidan så kan jag lösa det genom att Ramses får leta och så får jag ge min andra katt sin ranson av "godis/torrfoder" lite i smyg. :)

Tyst
2017-10-13 13:24
#17

Alltså, jag tycker inte att det verkar vara ett normalt beteende alls?
Jag hade faktiskt tagit en sådan katt till veterinären.

Jag kanske har missat men kan du mata honom i sådana där foderlabyrinter, eller boll? Han kanske har superstark leta-mat instinkt och då brukar katter som har en sådan bli lite mer "nöjda" med att de har ätit. Plus att de inte kan hetsäta, och att det tar lite längre tid för dem att äta.

Honestyisdead
2017-10-13 13:26
#18

#17 Det står i #0 att Jan är kontrollerad av vet.och i #16 att han har aktiveringsmatskål.

Tyst
2017-10-13 13:44
#19

#18 Oj då var jag tydligen dålig på att läsa ordentligt idag 😃

Spectabile
2017-10-13 17:37
#20

Även jag har fått uppleva en kattunge som var fullkomligt tokig i mat, slängde sig över den för att därefter helt sonika sno den äldre kattens mat. Den äldre katten är otroligt snäll och överlät sin mat till den lilla. I mitt fall så vet jag att ungen fick kämpa för sin mat innan hon kom till oss. Så jag tänker att det kan vara så att din kattunge också fick vara en liten kämpe för att få mat innan hon kom till dig.

Med tiden har det lugnat ner sig och hon har lärt sig att hon får sin ranson med mat utan att kämpa. Det hindrar dock inte att hon då och då försöker ta den andre kattens mat. Vi har trots allt haft tur för hon vill inte ha vår mat som väl är.

Ville bara berätta detta

Annons:
Tettelush
2017-10-15 15:10
#21

#20 tack för ditt svar! Angående att han biter mig varje morgon? Något tips där? Om jag gömmer armar och händer biter han mig i ansiktet istället. Det går aldrig hål men det är obehagligt. Puttar bort honom men han studsar upp igen och börjar om. Om jag ligger still och inte ger honom en reaktion så biter han hårdare och hårdare. Kan hålla på så i en timme, vill inte kliva upp och "belöna" beteendet.

Tettelush
2017-10-15 15:10
#22
Uppkatten
2017-10-22 09:55
#23

Ledsen att jag inte har svarat dig, men som du kanske har märkt så har det varit strul med att komma in på iFokus.

Det finns förstås mängder av sidor med tips på hur man bäst matar sin katt om man söker runt på nätet, en del mer seriösa och en del där folk har "tyckt".

Att många rekommenderar 3-4 mål mat per dygn är - vad jag förstått - för att man inser att de flesta människor inte mäktar med att mata katten oftare. En del ger sin katt mat bara 1 ggr per dag, och då är förstås 3-4 ggr/dygn bättre.

Tyvärr kan jag inte ge dig någon källa när det gäller hur ofta katter i frihet äter, jag hinner helt enkelt inte sitta och söka på nätet, och har inte tillgång till universitetens artikeldatabaser längre. Har hört siffran på föreläsningar om katters beteende + ser - vid ett snabbsök på nätet - att en svensk kattbeteenderådgivare använder samma siffa.

Annars är det rätt spännande att kolla på vad t ex en husmus eller en gråsparv väger, och sedan räknar man om det till vad en katt behöver äta per dygn. Då inser man att det behövs rätt många jakttillfällen per dag…

Att diabetesrisken skulle öka för att katten äter mer likt en katt i frihet tror jag ärligt talat inte alls på (och jag hittar heller inget vetenskapligt stöd för det när jag gör en snabb sökning). Däremot är fetma en tydlig riskfaktor för diabetes hos katt. Man har också diskuterat en koppling mellan torrfoder och diabetes, men där behövs det ännu fler studier. Men att många katter överäter och rör sig för lite är förstås ett problem.

På en av de föreläsningar jag varit på om katters beteende sades att stress vid måltiderna på sikt leder till övervikt, och att katten upplever minskad stress om den serveras sin mat fördelad i små måltider över dygnet. Där pratade man just om fördelen av att servera t ex 4 måltider/dygn hellre än 2 måltider/dygn, och att 4 mål mat/dag var vad folk i dagens samhälle vanligtvis mäktar med. Det gällde då vuxna katter.

Jag är själv inte för fri tillgång på mat när det gäller katter från 10 månaders ålder och uppåt, däremot kan man mäta upp "dagens mängd mat" och servera den fördelat på mindre måltider flera gånger över dygnet.

När det gäller de yngre katterna är min uppfattning - utifrån de kunskaper jag har - att de ska ha "fri" tillgång på foder, och att de ska serveras blötmat hellre än torrfoder. Men att ha en massa blötmat som står framme och blir gammal är förstås inte heller bra. Och då hamnar man i det läget att man får göra "så gott det går" utifrån familjens egna förutsättningar. När jag själv har haft halvstora kattungar har min kompromiss blivit att de i första hand serverats blötmat, men fått en skål torrfoder till natten, eller om jag har haft ett längre arbetspass utanför hemmet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-10-22 11:02
#24

"Att många rekommenderar 3-4 mål mat per dygn är - vad jag förstått - för att man inser att de flesta människor inte mäktar med att mata katten oftare"

Struntsnack. Människor som är lata ger fri tillgång om något, med torrfoder. 

Vet du hur ofta katter leker med djur istället för att äta dom? 

Övervikt hos katter beror överlägset på fri tillgång till torrfoder.

Maria
2017-10-22 11:07
#25

Våra katter har fri tillgång till blötmat. De äter inget torrfoder alls. Moritz blir fullkomligt galen om det är tomt i skålarna haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2017-10-22 11:15
#26

#24 Nu blandar du ihop saker Hera. Att man REKOMMENDERAR 3-4 ggr är en sak, att folk sedan ger sina katter fri tillgång till torrfoder av lättja är något helt annat.

Ja, jag vet att katter ofta leker med sina byten istället för att äta dem. Jag känner inte till antalet gånger per dygn om det är det du syftar på. Överhuvudtaget så förstår jag inte vad kommentaren har i tråden att göra?

Att övervikt hos katt många gånger beror på fri tillgång till torrfoder håller jag helt med dig om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-10-22 11:19
#27

Jag förstår inte vad jag blandar ihop.

Annons:
Uppkatten
2017-10-22 11:26
#28

#27 Rekommendationerna baserar sig på att det ska vara rimligt för det stora flertalet i deras vardag. Då räknar man med faktorer såsom t ex 8 timmars arbetsdag, restid till och från jobbet, barn som ska hämtas och lämnas vid förskola/skola/fritidsaktiviteter, egna fritidsaktiviteter o s v. Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: