Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1879 ggr
vendelay
10/9/17, 10:57 PM

Särskilt foder för viss raskatt?

Royal Canin anser att vissa raskatter behöver foder som är speciellt utformat för dem.

https://www.royalcanin.se/katt/raser/ (tryck på en ras för att komma vidare)

Det låter ju rimligt när en läser det, att en ras behöver mer protein och en annan behöver hjälp att motivera tuggning av bitar. Stämmer det överhuvudtaget dock? Finns det egentligen någon anledning att ge katter dessa foder, eller går det lika bra med vilket torrfoder som helst? (Frågan gäller enbart torrfoder, inte BARF och blötfoder etc).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vallhund
10/9/17, 11:18 PM
#1

På hundsidan är det mest BS (förutom till dalmatiner), ett sätt att tjäna mer pengar genom att lura djurägarna att vissa raser behöver olika foder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Namiko
10/10/17, 12:09 AM
#2

Jag kan bara minnas att jag sett det här med just Royal Canin. Det finns tillfällen där katter behöver specifika foder. Tex som kattungar eller om dom har problem med urinsten. Katter med tandproblem behöver något lättuggat och kräsna katter behöver något extra aptitretande. Men att komma och säga att en raskatt behöver specialmat, som dessutom bara tillverkas av RC, är ett försäljningstrick. Om det var sant så skulle många fler tillverkare haka på och göra samma sak, men det är bara RC som gjort det vad jag vet och dessutom bara för dom mest populära raserna.

Sen vet jag inte om en del av planen är att deras mat ska ta upp så stor plats som möjligt på hyllorna i butiken så man knappt ser något annat, för ofta så är 50% av den katt- och hundmat man ser i butiken RC medan kvalitetsfodret är undangömt i ett litet hörn. Men om en kattägare kommer in i en duraffär och frågar om kattmat till sin raskatt, dom får höra att deras katt behöver ett specifikt foder utformat för just deras ras och det tillverkas enbart av RC, hur ska dom kunna välja något annat när dom bara vill det bästa för sin katt?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Belzebubble
10/10/17, 6:21 AM
#3

Nä, jag tycker det är bullshit att katten skulle behöva en speciell foder beroende på ras. Min är ju blandras, så hur ska det lösas liksom? ;) Men däremot tycker jag om att de har olika former på maten beroende på ras. Utan några vetenskapliga fakta så känns det vettigt. Men jag hade aldrig valt fodret enbart utifrån formen, så det är ändå inte aktuellt med rasfoder för våran del. :)

vendelay
10/10/17, 8:40 AM
#4

#1 Vad gör att dalmatiner behöver specialfoder?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vallhund
10/10/17, 11:55 AM
#5

#4 Något speciellt med deras njurar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
10/10/17, 12:00 PM
#6

#4 Dalmatiner saknar ofta ett enzym som behövs för att bryta ner purin. Inälvor och rött kött är rikt på purin, och om det inte bryts ner får hunden urinkristaller vilket är smärtsamt och även farligt, när kristallerna orsakar stopp. Av den anledningen brukar dalmatiner rekommenderas specialkost.

Annons:
vendelay
10/10/17, 3:22 PM
#7

Tusen tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Silvestris
10/10/17, 9:41 PM
#8

Nej, rasfoder är buffel och båg. En metod att köpa sig hyllmeter i djuraffärerna.

Bästakompis
10/11/17, 7:14 AM
#9

Men det måste ju vara skillnad på hur stora bitar en 2-kiloshund kan hantera jämfört med en 60-kiloshund? Annars när det gäller katter är det ju inte så stor skillnad i storleken, men kanske pälskvalité kan betyda olika behov av näring?

burmamys
10/11/17, 10:05 AM
#10

Oj jag glömde visst att svara på huvudfrågan om rasspecifikt torrfoder. Nej, det är bara ett försäljningsknep, ett sätt att, som Silvestris skriver, köpa sig hyllmeter i affärerna. Royal canin följer endast minimikraven för de näringsämnen en katt behöver, och använder mycket billig utfyllnad. De har blivit så stora på marknaden för att de är duktiga på att smaksätta de billiga råvarorna, samt att de är duktiga på att hitta på olika "specialfoder" där den egentliga skillnaden är formen och storleken på foderkulorna.

lunaaa
10/11/17, 3:46 PM
#11

Carnilove har ju ett foder för "large breed cats"

Silvestris
10/11/17, 3:49 PM
#12

#9

Om vi tänker torrfoder är en liten hund fullt kapabel att äta normalstora pellets. Det var inte ett problem förrän fodertillverkarna skapade det.

Visst kan näringsbehov skilja sig åt, men ett bra foder funkar bra till de flesta katter (eller hundar). Problemet med torrfoder är ju att de vill hålla produktionskostnaden låg och därmed inte gör bättre mat än nödvändigt. Så nej, ett "normaltorrfoder" kanske inte är optimalt för t.ex. långhåriga katter men det betyder inte att långhåriga katter behöver annan mat, det betyder att "normaltorrfodret" är för dåligt.

Om RC skulle ha rätt vore det svårt att utfodra en kastrerad maine coon som är 8 år, utekatt och har känslig mage. Vad ska man ge den då? 25% maine coon-mat, 25% senior, 25% outdoor och  25% digestive care?

annzoo
10/12/17, 7:39 PM
#13

Jag skulle inte säga att dessa foder är bluff eller att just den Maine coon måste äta maine coon fodret. De har ju testat och gjort studier om vad som är bäst för just den rasen. Tex rc siames har stora torrfoderkulor som gör att de äter långsammare då många siameser har lätt att hetsäta och spy om kulorna är för små. Sphynx kräver mer näringsmässigt då de förbrukar mer då de inte har päls.. Minns jag inte fel så har tex foderkulorna för perser ett plattare utseende för att de ska vara lättare att kunna ätas av rasen som har platt ansikte. Jag vet att schäfer kan få sk schäferklåda och deras foder är gjort att klåda ska minimeras mm.

Annons:
Pia-69
10/12/17, 7:51 PM
#14

Jag tycker nog att det värsta är att de flesta kattfoder innehåller spannmål som inte alls är bra för carnivorers hälsa och det näst värsta är torrfoder som inte heller det är bra för katter egentligen! Varför ska man ge köttätare spannmål? Man matar ju inte hästar och kor med kött för dom är ju inte köttätare utan växtätare!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vallhund
10/12/17, 8:21 PM
#15

#13 Låter som du gått kurs i försäljningstaktik för RC/Hills föreläsare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

annzoo
10/12/17, 8:27 PM
#16

#15 Nix egen och andras erfarenheter.

vendelay
10/12/17, 8:41 PM
#17

#13 Intressanta tankar. Skulle du säga att det enda som är viktigt generellt är storleken och utformningen av foderkulorna? T.ex. platt till perser, större till siameser osv.

Innehåller RC's sphynx-foder mer av just den näring som de behöver, menar du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/12/17, 8:54 PM
#18

Platt foder till perser hade ju gjort det svårare för katten att äta och inte lättare.

Namiko
10/12/17, 9:13 PM
#19

#13 Just nakna djur behöver mer energi då mer energi går åt till att hålla värmen, men, dom behöver inte ett speciellt foder just för Sphynx vad jag vet, dom behöver bara ett foder med högre energiinnehåll, vilket är lättare att få till om man tar bort spannmålet ur fodret. Men gör man det så blir det dyrare att tillverka och mindre vinst för RC. 

Sen att olika katter vill ha/behöver olika former på maten, varför är maten inte riktad till "katter som har en tendens att hetsäta" och "katter med kort nos" istället för Siameser och Perser, för det finns garanterat många katter som hetsäter som inte är Siameser och många kortnosar som inte är renrasiga Perser.

Jag jämförde precis skillnaden mellan RC Perser och Sphynx och skillnaden mellan dom två sorterna är minimal. Skillnaden i energiinnehåll är 45 kcal per kg mat (4143 vs 4188) och Sphynxfodret innehåller lite betakaroten (för att katten ska se lite mindre blek ut?). Skillnaden på vitaminer och mineraler är också minimal, vissa värden skiljer med så lite som 0.01%, jag undrar hur dom forskat fram att den lilla skillnaden är nödvändig eller ens märkbar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vallhund
10/12/17, 9:24 PM
#20

#13 Tester o forskning som beställs o bekostas av fodertillverkaren är knappast tillförlitliga.

Schäferklåda o schäfermage brukar försvinna när hundarna sätts över på spannmålsfritt färskfoder eller BARF.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Silvestris
10/12/17, 10:01 PM
#21

#13

Nu är det vad jag vet bara RC som ägnar sig åt dessa dumheter och deras forskning på rasfoder har vad jag vet inte publicerats i någon vetenskaplig tidsskrift utan det handlar om klassisk produktutveckling och marknadsföring.

Led perserkatter innan perserfodret kom? Svalt de för att de inte kunde äta? Nej. Om de inte kan äta andra pellets, är lösningen att göra specialformade pellets? Nej, det är att avla på katter med normal och sund anatomi.

Kvävdes siameser till döds för att de svalde pellets hela? Nej. Är lösningen på hetsätning större pellets? Nej, lösningen är att finna grunden till varför katten är stressad och kastar i sig maten.

Maine coon-fodret ska ha en särskilt sammansättning som främjar hjärtat. Här slår man mynt på att maine coon skulle vara särskilt drabbad av hjärtsjukdom, mer exakt av HCM. Det stämmer inte. Inte heller förebygger du HCM med Omega 3, antioxidanter och taurin. HCM förebygger du med sund avel. 

Beskrivningen av specialfodret till brittiskt korthår är snarlik maine coon-fodrets, så även sammansättningen. Varför kan de då inte äta samma foder om båda raserna ska äta mat som skyddar hjärta och leder?

Varför kan inte sphynxar äta RC Hair & Skin? Det har i princip samma sammansättning som sphynx-fodret (1% mindre fett). Det är bra för huden (som sphynxfodret) och är mer energirikt än andra foder (som sphynx-fodret).

Är det en slump att de har utvecklat specialfoder för just de numerärt stora raserna? Självklart inte.

Det är självklart inte rimligt att alla dessa specialfoder som RC utvecklar är nödvändiga. Om de är nödvändiga är RCs koncept dåligt redan från början (vilket iofs inte är helt osannolikt).

(Har gått utbildning från både RC och Hill's samt läst näringsfysiologi på universitet.)

vendelay
10/12/17, 10:34 PM
#22

#21 *applåderar*

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vixxen
10/21/17, 7:08 PM
#23

Ni har väl sett de fina Ragdoll-fåglarna som flyger ute! De har speciellt pälsprotein för just denna ras och Maine Coon-mössen är lite större för att passa denna ras som har större tassar! 😉

Honestyisdead
10/21/17, 7:31 PM
#24

#23 😂

MonicaLagerquist
10/21/17, 7:33 PM
#25

#23

Ni får inte missa kattungemössen och seniorråttorna.

Stolt ägare till fem La permer

JohannaEkroth
10/21/17, 7:34 PM
#26

En av våra skogisar sätter i halsen av vanligt foder. Skogisarna får därför RC Norwegian Forest Cat.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Vixxen
10/21/17, 7:36 PM
#27

#25 Precis! De höll jag på att glömma! 😃

Annons:
vendelay
10/21/17, 8:21 PM
#28

Haha… 😂

En annan fråga som jag inte tror jag skrev tidigare, hur är det med de här fodren som heter typ "hairball control"? Hjälper de? Speciellt vid långhåriga katter då.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Quincy
10/22/17, 10:56 AM
#29

#28 Vi blandar hairball control med applaws torrfoder här hemma. Dels så tycker jag att deras päls blir finare av RC hairball men också för att mina katter semilånghåriga så det är för att motverka hårbållar. Min ena katt var tvungen att bli opererad några år för att en hårbåll fastnade i tarmen och blev då rekommenderad av vet att köpa ”hårboll” foder. Men framförallt så äääälskar mina katter RCs hairball foder. Även om applaws är bättre foder så tycker de inte om det lika mycket :( därav blandar jag dessa två och kompletterar med blötmat då och då.

Silvestris
10/22/17, 7:30 PM
#30

#28

"Hårrbollsfoder" kan ha effekt eftersom de ofta innehåller fibrer som ska hjälpa tarmarna att få ut håren. De kan även innehålla extra fettsyror och vitaminer för att minska pälsfällning.

Men ett bra foder och regelbunden borstning ska vara fullt tillräckligt.

JohannaEkroth
10/23/17, 2:35 PM
#31

Trådkap… Angående Anti Hårboll foder… RC har ett våtfoder med Anti hairball. Någon som provat det (givit regelbundet som komplement till annat foder) och märkt någon skillnad?

Finns ju även godis med Anti Hairball control…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Salish
10/23/17, 2:48 PM
#32

Det är precis samma försäljningstaktik som används för att marknadsföra samma produkter till olika grupper (t.ex män och kvinnor) fast med olika förpackningar och utseende, bara för att kunna öka försäljningen. Egentligen tror jag inte att det är så stor skillnad egentligen. Grejen är ju den att de kan höja priset på varor som är "speciella." Katter är katter, det är samma art som har ungefär samma näringsbehov.  Behöver katten ett speciellt foder ska det vara för att just den individen behöver det, inte för att det är en viss ras.

[HundochKatt]
10/25/17, 2:56 AM
#33

RC är väl de som försöker sälja allt med mördande reklam och det är trist att det är så många (oftast okunniga) som går på deras försäljningsknep. 

Tittar man i naturen så finns det inte speciella möss för vissa raser och inte är det så att vissa raser bara fångar talgoxar för att det är bra för dem. Nej, i naturen äter katterna likadan mat oavsett "ras" och ålder. 

RC är verkligen fula i marknadsföringen samt att de rent ut sagt har skitfoder. Man kan ju fråga sig varför de hela tiden "utvecklar nya" recept? Helt enkelt för att deras foder är bara skräp och de vill mer sälja än att verkligen ha djurets bästa för ögonen ( i så fall är första vägen att ha mer kött i produkterna, eller hur?)

Det bästa vore om alla bojkottade deras foder, men tyvärr är det alltför många som går på deras försäljningsknep och tror på att deras foder är bra. Jomen visst, det fungerar på en del, men om det verkligen är bra är en helt annan sak. 

Vågen för #21 !

Upp till toppen
Annons: