Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 852 ggr
vendelay
2017-10-07 19:12

Frågor om blötfoder

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig men i alla fall.

1. Om en katt bara får i sig vätska från blötfoder (alltså inte har tillgång till vatten) - ökar risken för övervikt då?  Det är ju förhoppningsvis en helt hypotetisk fråga eftersom alla katter såklart ska ha tillgång till friskt vatten men ja.

2. Är det verkligen dyrare att ha en katt på enbart blötfoder än enbart torrfoder? Det beror förstås på vad katten äter men om vi säger ett bra billigt märke som Mjau. Är det stor prisskillnad jämfört med ett relativt bra torrfoder?

Och en fråga om torrfoder:

Hur viktigt är det att en katt får foder speciellt för just den katten - t.ex. indoor cat, sterilized, siamese, senior etc?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2017-10-07 20:01
#1

Nu är jag egentligen inte insatt, men… att det finns olika sorters foder har väl  att göra med att katterna har olika behov beroende på vilket liv de lever. Jag hörde någon gång att kastrerade katter inte rör sig lika mycket som icke kastrerade och därför behöver få lite mer kalorisnål mat för att inte riskera att bli överviktiga. Tänker att det kanske är något liknande för innekatter och gamla katter. Sen kanske de också behöver mer/mindre av olika vitaminer beroende på ålder etc. Kan också tänka mig att det kan vara ett sätt för företagen att tjäna mer pengar, för att kattägaren tänker att de måste köpa speciellt foder för att det är mycket bättre. Jag kör i alla fall på vanligt till min katt och det funkar bra.

Igen, är inte insatt, men detta är vad jag tror. Om någon har fakta vore det intressant.

Dimocarpus
2017-10-08 11:24
#2

1. Katten klarar sig bra med väskan från våtfoder då det innehåller 75-85% vätska. Om det våtfodret är ett helfoder så får även katten i sig komplettkost. Skulle ändå inte utesluta vatten för det är br ifall det är varmt och katten har mer behov av dricka. 2. Dyrare eller billigare. Det får man göra jämförelse själv. Jag är satsar hellre det naturligaste foder jag kan komma för strikt köttätande katter. En för hemmagjord barf och den andra MUSH vaisto Cat. 3. Det enda som är viktigt att ha specialforder är kattungar. De ska ha näringsrikare foder och behöver få i sig allt under sina växande år. Jag skulle tro att det är mer en säljknep med all dessa foder för ragdoll, bengal osv. Inne och utekatt osv. Det viktigaste är hur du som ägare gör. Fri tillgång eller ej. Får katten stimulans i både fysisk och psykisk form? Ett annat är om fodret är ett komplettfoder, det är det du ska kolla på. Och sjölvklart är det bättre med våtfoder just för att katten får i sig vätska. För de känner inte samma törstreflex som oss eller en hund gör. Vätska får de i sig av fodret i naturen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2017-10-08 16:48
#3

Tack! Om fler vill svara så gör gärna det.

Jag kom på en till fråga,

Om en ska dela upp de olika fodertyperna för katter, är det BARF, färskfoder, blötmat och torrfoder? Det finns inget mer väl?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
2017-10-08 16:56
#4

Precis… Fördelen med att göra egen barf är att du kan blanda vilka djurslag du vill och därmed har möjlighet att minimera foderallergi hos katten. Sedan är det ett stort ansvar då du måste vara beredd på läsa på innan, kolla upp eventuella risker och tom. konsultera en kattfoder dietist så att du inte missar nåt väsentligt. All den processen har jag gått igenom och därför känner jag mig rätt trygg att fodra hemmagjord barf till min katt. Den andra får än så länge mush till min katt är kastrerad och jag kan erbjuda samma hemmagjord barf till båda. 

Katten kan få blanda foder men då måste båda fodren vara helfoder, på så sätt kan du garantera att katten inte får näringsbrister. Brister visar sig inte på en gång, det kan dröja månader innan du märker och då kan det leda till att katten får kroniska problem.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2017-10-08 17:15
#5

Mush är färskfoder, eller hur?

Tusen tack för dina långa och informerande svar, jag ska skriva en informationsgrej och vill känna mig säker på att jag inte hittar på grejer haha

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
2017-10-08 18:33
#6

I mina ögon är MUSH barf just för att det enda tillskott de tillsätter är jod som är svårt att tillgodose via enbart från djuret. För källor kan du själv fråga MUSH vad de anser.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
vendelay
2017-10-08 19:56
#7

MUSH är BARF, jag har dålig koll.

Stämmer det att skillnaden mellan färskfoder och BARF är att BARF alltid är rå föda? Och vad är i så fall skillnaden mellan färskfoder och blötmat (typ Mjau)?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
2017-10-08 20:03
#8

Skillnaden med färskfoder och barf är väl att färskfoder innehåller mer tillskott för att få det till komplettfoder med barf är bara rena produkter med ben, organ, ja, rubbet plus jod.

Blötmat är ju tillagade köttbitar plus tillskott, innehåller inte alls rå föda.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2017-10-09 11:15
#9

Okej, tusen tack! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: