Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1053 ggr
Wemyanl
2017-10-04 20:19

Katt attackerar oprovocerat

Hej! Jag har en hankatt på snart ett år. Vi hämtade honom vid 12 veckor och han är kastrerad. Nu är vårt problem att han bits och attackerar helt oprovocerat. Ibland när jag sitter i soffan kan han hoppa på mig utan att jag ens har tittat på honom. Ibland hoppar han även på mig bakifrån och sätter klorna i huvudet och biter mig. Han kan även attackera mig i farten om jag tillexempel går förbi honom. Nu har han även börjar bita och attackera bara man närmar sig honom för att exempelvis klappa. Det känns som jag har försökt allt! Spraya med vatten, ta honom i nackskinnet som karta mamma gör, även basa ignorerat honom men ingenting funkar. När han inte attackerar är han en väldigt kelig kisse och har varit det från början. Kommer gärna och lägger sig i knät och vill gärna sova på bröstet. Jag har även testat att låta honom vara så mycket som möjligt och bara mysa på hans villkor, försökt stimulera honom på olika sätt men inget tycks fungera! Snälla hjälp! :(

Annons:
Scorpio97
2017-10-04 21:00
#1

Har han alltid gjort så, eller har det börjat nyligen? Om det har börjat nyligen tycker jag det är läge för ett veterinärbesök. Det kan vara ett tecken på smärta eller sjukdom.

Annars tycker jag det låter som understimulering. Hur mycket stimulering (både fysiskt och hjärngympa) har du testat med? 
Har du exempelvis haft en foderleksak eller liknande där katten verkligen måste fundera och "kämpa" för att få ut maten, plus lekt med honom tills han blev riktigt trött flera gånger per dag?

Är han ensamkatt? I så fall kan det vara en kattkompis han behöver. En människa kan inte riktigt ersätta det behovet för en kattunge eller ungkatt. Personligen kommer jag aldrig skaffa en ensam kattunge eller ungkatt, för jag har sett hur otroligt mycket dom kan få ut från varandra. (Sen finns det såklart vuxna katter som föredrar att vara ensamma, och då ska man gå efter det). 

Spraya vatten tycker jag du ska undvika i framtiden. Det är bättre att försöka hitta orsaken till varför han beter sig som han gör. Dessutom är det inte säkert att katten kopplar ihop vattnet med vad han precis gjort, och då kanske katten tycker att det är du som anfaller helt oprovocerat. Det kan skada er relation och oavsett så löser det förmodligen inte problemet. 
Precis när det händer tycker jag att du bara ska ignorera/gå ifrån så gott det går. Men det viktigaste är som sagt att hitta orsaken.


//Jessie

Wemyanl
2017-10-04 21:58
#2

Tack för bra svar :) Han har alltid varit väldigt busig och och som veterinären sa "en mycket bestämd herre" :) dock har det blivit värre den senaste tiden men jag upplever det som att det är bus det handlar om. Jag har också tänkt att det handlar om understimulering. I dagsläget är en kattkompis tyvärr inget alternativ trots att det säkert skulle vara det bästa. Han har mycket leksaker, allt från små råttor till batteridrivna leksaker, men han tröttnar på dom väldigt fort :/ Jag ska definitivt kolla på någon foderleksak! Det du säger om sprayen låter rimligt för det känns nästan som det har blivit värre sen jag började med det.

ApanAnn
2017-10-04 22:11
#3

Hur mycket leker du med katten? Med vippa t.ex? En del katter tycker att det är tråkigt att leka själv. Ett annat bra knep är att lägga undan så att leksakerna inte ligger framme hela tiden utan byts då och då. Om mer lek inte funkar och katten är frisk kan det vara smart att kontakta beteendevetare.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Scorpio97
2017-10-04 22:17
#4

Härhemma är fjädervippor mest uppskattade, men det finns ju mängder av olika leksaker för katter. Både sånna som katten leker med själv och som man leker med tillsammans med katten. Ibland är det enkla det bästa, typ ett sugrör kan vara hur rolig som helst enligt vissa katter. Så länge man tänker på eventuell skaderisk.
Ta bort leksaker som katten verkar ha tröttnat på, sen tar du fram dom igen några veckor senare. Då kanske dom är intressanta igen :)

Foderleksaker går även att göra själv. Att lägga maten i ett högt glas eller en glasburk kan räcka som första steg. Själv har jag även byggt ihop lite varianter av kartong och/eller toarullar, då är det bara fantasin som sätter stopp. Har gradvis fått hittat på klurigare och klurigare grejer, så man kan få lite hjärngympa själv också, haha. Men det finns såklart foderleksaker att köpa om man föredrar det :)
Gömma godisar runt huset eller lära katten tricks är också bra aktivering. 

Har katten ordentligt med utrymme samt ett ordentligt katträd? Finns det möjlighet att "kattanpassa" boendet mer, så att miljön gör katten aktivare?

Om det är en innekatt kan det vara bra att fundera på koppelpromenader eller en inhägnad kattgård. Även en innätad balkong eller ett fönster kan ge lite stimulering (speciellt om det finns fåglar att titta på).


//Jessie

Wemyanl
2017-10-04 22:49
#5

Han leker en del själv med möss och typ hårtofsar som är en favorit…. annars brukar vi leka med fjädervippor och laserpekare som finns för katter :) ska tänka på att lägga undan lite leksaker som han inte använder! :) Jag är som sagt också inne på att det handlar om understimulering… jag ska testa lite av det ni har sagt och se om det blir en förändring. Har ni några fler smarta lösningar på aktivering man kan göra själv med enkla medel så hit me up :)

Uppkatten
2017-10-05 08:06
#6

Har du testat pingisbollar, studsbollar, boinkar, prasseltunnel, pop-up kub o s v. Jättekul leksaker tycker tjejerna här hemma. Annars så är just en kattkompis nog något att fundera vidare kring…. Papperspåsar kan också vara jättekul (men klipp bort ev. handtag så katten inte fastnar i!) liksom kartonger. Ger du katten torrfoder så kan du gömma det runtom i bostaden så katten får gå på matjakt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
jollycox
2017-10-05 11:46
#7

En ihopknycklad papperstuss eller en liten kartongbit kan vara oerhört roliga.
Tycker han om kattmynta? Då kan du köpa det och göra egna leksaker, tex klipp av skaftet på en strumpa, stoppa i den andra strumpan och kattmynta och sy igen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ApanAnn
2017-10-06 09:03
#8

Silkespapper att sitta på så att det prasslar, strimla med klorna och dra vippor under? Ibland har jag gömt torrisar mellan två lager silkespapper. Billig och bra leksak här hemma. Ena katten gillar när vippan "klättrar" upp i klösträdet eller på klöstornet så hon får springklättra efter.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: