Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 902 ggr
vendelay
2017-10-04 11:41

Gnider rumpan mot mattan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har startat en sån här tråd tidigare men nu är det tillbaka igen. Min hankatt får ibland för sig att gnida rumpan mot mattan efter att han bajsat. Han är ca 8 år, innekatt, inga problem med att gå på lådan. Veterinär har kollat efter mask och tömt analsäckarna (fast det var inget problem med dem heller). Han är lite överviktig men inte så pass att han inte kan tvätta sig.

Vad sjutton är fel tror ni?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pia-69
2017-10-04 12:04
#1

Kan det vara klåda? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vendelay
2017-10-04 17:41
#2

Jag vet inte? Det verkar dock enbart hända efter att han bajsat. Så vitt jag kan se är det ingenting som ser rött eller inflammerat eller fel ut på något sätt. Vi ska till veterinären igen i december men de har som sagt gjort allt de trodde det kunde bero på 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2017-10-04 17:47
#3

Det kan inte vara så att han är hård i magen och känner att han inte fått ut alla klumpar?

Äter han gräs så kan bajset ibland vara som ett sammanhängande pärlband och allt kanske inte kommer ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
2017-10-04 17:50
#4

Hur vet jag om han är hård i magen? Han verkar inte ha ont eller så och de äter mycket blötmat så jag är säker på att han i sig tillräckligt med vätska. Ibland äter han gräs men han har inte gjort det på ett tag nu för jag har inte ordnat något nytt gräs.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2017-10-04 17:52
#5

#4 Du ser väl i lådan om bajset är hårt eller mjukare konsistens?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
2017-10-04 18:24
#6

Haha, ja, förlåt. Bajset är normalt, verkar ha normal konsistens och färg. Jag rensar lådan flera gånger om dagen så jag hade upptäckt om något var konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pia-69
2017-10-04 20:31
#7

En av mina katter gör sådär ibland också! Ibland blir det bajsfläckar och ibland inte.. Jag tolkar det som att han tycker det är obehagligt att inte vara ren eller att det ibland kanske kliar. Men han verkar inte ha några besvär direkt eftersom det bara är nån gång ibland! Hur ofta gör din katt sådär?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

vendelay
2017-10-04 21:21
#8

Det är jättesvårt att säga hur ofta för det verkar gå i perioder. Men kanske är en period en vecka lång och då kanske det händer i genomsnitt en gång per dag och nästa period händer igen om 12-18 månader. Det blir oftast bajsfläckar när han gör det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: