Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2537 ggr
line84
10/3/17, 11:35 AM

Giardia

Jag har fått Giardia bekräftat på en av mina katter :-(

Han har blivit behandlad med Axilur (alla katterna behandlades) och jag har städat enligt konstens alla regler. ALLT blev sanerat, ångtvättat, tvättat allt i 60 grader och mycket har kastats.

Nu fick jag svar från SVA och parasiten finns kvar 😭

Min veterinär säger att jag ska behandla med Axilur en gång till och göra om hela proceduren.  Är det så man brukar göra? Man får inte starkare medel andra gången när det inte bet första? Hört att man kan ge Flagyl.

Ska även testa mig själv, även om risken är väldigt liten att jag skulle ha parasiten.

Detta är ett jäkla jobb men det måste ju göras.

Annons:
Uppkatten
10/3/17, 11:44 AM
#1

Kan inget om detta själv, har du läst vad SVA skriver http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt/giardia-katt ?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
10/3/17, 11:49 AM
#2

Badade du katterna sist? Kanske inte världens skojigaste projekt, men det kan hjälpa för att minska risk för återsmitta.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

line84
10/3/17, 11:50 AM
#3

#1 Tack för din länk. Kan inte läsa mig till vilken medicinsk behandling som ges. Särskilt inte omgång två. Testar att ringa sva :-)

line84
10/3/17, 11:54 AM
#4

#2 Ja, jag badade alla katterna.

Uppkatten
10/3/17, 11:57 AM
#5

Längst ner på sidan fanns en länk: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/rekommendationer-parasitorsakade-diarreer-katt Där står det mycket om Giardia - gissar att det kanske är den informationen du söker…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

line84
10/3/17, 12:17 PM
#6

#5 Tack för länken <3

Annons:
flis
10/3/17, 12:36 PM
#7

Siames.ifokus.se  har mycket om giardia och hur man behandlar den.

annzoo
10/3/17, 4:27 PM
#8

Hur lång behandlig gjorde du? Ibland kan de behövas axilur eller flagyl upp till 21 dagar.

line84
10/3/17, 8:38 PM
#9

#7 Tack för tipset :-) #8 Min veterinär sa 5-7 dagar men jag gav i 11 dagar. Kanske skulle ta några dagar till nu omgång två?

line84
10/3/17, 8:40 PM
#10

Pratat med olika veterinärer. Även en från SVA. Alla rekommenderar Axilur igen. Flagyl är antibiotika och och funkar tydligen inte lika bra på parasiter. Så bara att göra om.. *blir trött*

line84
10/3/17, 9:46 PM
#11

Det är ganska jobbigt att behöva hålla smittade katten isolerad. Han är bara en kattunge. Kan jag behandla honom (instängd) 7-10 dagar sen släppa ut honom men fortsätta ge axilur några dagar till? Kommer såklart sanera om hemmet och behandla alla katterna. Har fem katter, de andra är vuxna och har inte visat symtom.

annzoo
10/3/17, 10:20 PM
#12

Vilket symtom har katten? Det finns ju några katter som är positiv för giardia som även har tritrichomona. Kan ju vara värt att kolla upp om omg 2 inte ger någon verkan

Silvestris
10/3/17, 11:30 PM
#13

En kur till med Axilur och sanering igen är absolut rätt väg att gå. Jag blev inte heller av med giardia efter första omgången. Andra behandlingen körde jag Axilur i 14 dagar och en sanering igen. Det är viktigt att alla ytor och textilier får torka ordentligt eftersom giardia inte överlever i torr miljö.

Annons:
line84
10/4/17, 8:07 AM
#14

#12 Efter första behandlingen har han inga symtom. Innan var han kladdig i magen. Har testat för tritrichomona men det har han inte. #13 Blev du av med giardian efter andra omgången?

line84
10/4/17, 8:46 AM
#15

Men.. Tycker ni att jag ska köra en längre behandling än de 5-7 dagar som min veterinär sa? Och ska jag behandla alla fem så länge eller bara kattungen? Har också läst nånstans att man kan ge medicin i ca en vecka, hålla upp några dagar och ge en ny omgång?

Uppkatten
10/4/17, 9:21 AM
#16

Jag tycker du ska låta veterinären styra behandlingen och behandlingstiden. Känner du dig osäker på din veterinärs utlåtande/rekommendationer så se till att få en second opinion hos annan veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

line84
10/4/17, 10:35 AM
#17

#16 Jag känner ju med så, egentligen.. Sen är detta ett helvete och parasiten MÅSTE försvinna denna gången.. :-( Tack alla ni som svarat mig <3

Silvestris
10/4/17, 11:51 PM
#18

#14

Ja, efter andra omgången blev jag av med giardian. Alla katter ska behandlas och de ska placeras i ett sanerat rum sista behandlingsdagen. Därefter sanerar man resten av hemmet och släpper inte ut dem förrän allt har torkat OCH de har testat negativt för giardia.

Bizi
10/5/17, 11:43 AM
#19

Jag behandlade i 21 dagar (Maxdos) och städade, skurade och ångade 4 gånger under tiden. Vi hade turen att kunna ställa bort majoriteten av våra möbler vilket gjorde saneringen lättare.
Glöm inte kattlådan när du städar, jag skurade ur vår med kokande vatten en gång om dagen samt bytte allt strö i lådan.

Tänk på att även en symptomfri katt kan vara smittbärare!

line84
10/6/17, 3:58 PM
#20

#18 Jag sanerade katternas rum först. Satte in dom där och de fick stanna hela behandlingstiden. Ångade och städade hos dom varje dag. Lättare att städa resten av lägenheten när inte katterna var i vägen. Jag släppte dock ut dom när allt var klart. Provet ska ju skickas in 14 dagar efter sista tabletten. Tyckte det var länge för dom att vara instängda.

Annons:
line84
10/6/17, 4:00 PM
#21

#19 Tack för ditt svar. Ska ånga allt flera gånger denna gången. Sist tog jag ALLT! Ångade kryddburkar och putsade varenda pryl i hela hemmet. Ska koncentrera mig mer på ytor som katten har varit på den här gången.

line84
10/6/17, 4:02 PM
#22

Jag tänker att det bästa är att behandla och sanera samtidigt? Katterna stängs in under behandlingstiden och under tiden sanerar jag hemmet?

Silvestris
10/8/17, 5:57 PM
#23

#22

Ja, man ska sanera hemmet under tiden katterna behandlas så att de har ett rent hem att släppas ut i efter att de har testat negativt.

Och visst är ångning bra, men glöm inte att se till att allt får torka ordentligt då giardia (även cystorna) dör av torka. En veckas torka är rena döden för giardia.

Bizi
10/9/17, 9:11 PM
#24

Det sägs också att mekanisk rengöring (allså att skura, skrubba och torka) är effektivast mot cystorna. Och så som #23 säger är det viktigt att det torkar helt torrt.

Silvestris
10/9/17, 9:30 PM
#25

#24

Ja, den viktigaste städningen är den mekaniska rengöringen med vatten och såpa/vanligt rengöringsmedel. Det är viktigt att lösa upp smuts som cystorna kan gömma sig i.

line84
10/9/17, 11:04 PM
#26

#23 #24 #25 Tack!

line84
10/10/17, 9:31 AM
#27

Är parasiten luftburen? Eller det är först och främst ytor som katten varit i kontakt med?

Annons:
Silvestris
10/10/17, 9:39 PM
#28

#27

Nej, den är inte luftburen utan smittar via avföring vilket också innebär via allt avföringen kan ha kommit i kontakt med. Cystor kan fastna i pälsen och överföras till textilier (tex. till soffan) och annat. Därför är det viktigt att sanera miljön och att tvätta själva katten också.

line84
10/10/17, 11:06 PM
#29

#28 Tusen tack för svar <3

line84
12/20/17, 7:06 PM
#30

Jag har fortfarande Giardian kvar! :-( Så bara att behandla igen och städa/sanera. Blir tokig på detta! Jag har fått Flagyl utskrivet av veterinär. Han sa att han trodde effekten skulle bli bäst att behandla med flagyl i tio dagar och sen köra en axilurbehandling efter det. Så kan jag absolut göra men behandlingstiden blir längre och de får vara instängda en längre tid. Man kan inte ge flagyl och axilur samtidigt? Kör kanske på veterinärens råd men ville bara kolla med er. Ni som gett flagyl, har ni gett axilur också?

annzoo
12/20/17, 8:03 PM
#31

#30 det finns de som har varit tvungen att behandla upp till 21 dagar och städat grundligt för att få bort smittan. Det är även viktigt att man rengör kattlådan och skålarna vagligen med kokande vatten förutom övrig städning. Även ångmaskin kan underlätta

line84
12/20/17, 8:32 PM
#32

#31 Jag tror faktiskt inte det beror på städningen. Jag har ångat allt, tvättat i 60 grader. Bytt i lådorna dagligen, giftat och sanerat. Jag tror att anledningen till att parasiten finns kvar är att medicinen inte tagit. Men det spelar ingen roll, den finns kvar och allt måste göras om.

line84
12/20/17, 8:48 PM
#33

Just nu håller jag på med giardia-hemmaprov för att veta vilka som bär på det. Han som jag vet har det ju och en katt till. En är fri. De andra två vet jag inte än. Jag ska behandla alla med flagyl och axilur. Men de jag vet har det skulle kunna få en längre axilurbehandling. Enligt min veterinär spelar det ingen roll om jag ger axilur i 5-7 dagar (som han rekommenderade) eller om jag ger i 20.. Men det ä inget som är skadligt va? Att fortsätta några dagar till?

Silvestris
12/20/17, 10:20 PM
#34

#33

En längre tids behandling minskar risken för återsmitta. Giardiacystor dör efter ca en vecka i torr, normal inomhustemperatur (med lite avvikelser beroende på t.ex. luftfuktighet). Om katterna medicineras under minst så lång tid finns inga cystor kvar som kan leda till återsmitta. Så även om 3 dagars behandling med Axilur dödar parasiten i katten innebär det inte att man blir av med smittan med så kort behandling. 

Men ju längre tid man behandlar, ju större risk för biverkningar. Så är det tyvärr, men det finns inte direkt några allvarliga biverkningar rapporterade för Axilur så det bör vara rätt säkert. Jag behandlade som sagt i 14 dagar utan att ha dåligt samvete över det.

Annons:
line84
12/20/17, 11:30 PM
#35

#34 Tack för ditt svar :-)

Upp till toppen
Annons: