Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2037 ggr
Volpes
2017-09-24 19:23

komposterbar kattsand

Hej. Är ute efter en ny Kattsand. Jag skulle vilja ha en komposterbar men en som fortfarande är klumpbildande, finns det? Skulle gärna vilja ha ett bra pris också.

Annons:
Wony
2017-09-24 19:37
#1

Ja, Cat's Best Öko Plus är både komposterbart och klumpande. Vi hade det ett tag men bara en av tre katter gillade den här hemma. Finns på zooplus.

Silvestris
2017-09-24 19:49
#2

Det finns olika märken av majsströ t.ex. Majstor och World's Best. Det finns även en variant baserad på valnötsskal, Applaws Nature's Calling. Tycker de klumpar bra allihop.

[PeterTM]
2017-09-24 19:59
#3

Vi har lyckats få våra katter att acceptera PeeWee, träpellets, ingen klumpbildning. Istället blir de pellets som kommer i kontakt med kiss till damm. Lådan är dubbelbottnad och dammet skakas ner i den undre lådan.

Splatter
2017-09-24 20:04
#4

Den enda som fungerade för mina grabbar är SoftCat, säljs endast av zoo.se. Växtbaserat och klumpbildande.

Dimocarpus
2017-09-24 20:04
#5

Jag har både haft peewee, bentonitsand och Cat's best öko plus. Det sistnämnda är klart bäst då det både är mer ekonomiskt, klumpbildande och "sandkänsla" för mina katter så att de kan gräva och begrava avföringen samt jag kan enkelt soppa upp det utan att det blir jobbigt för mina fötter och jag slipper sand i soffan.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

ApanAnn
2017-09-24 21:11
#6

Cat's best öko plus klumpar okej, men inte lika bra som bentonitsand. Kornen är större och katterna var inte helt förtjusta i "sanden" här hemma. Tror den stacks under tassarna. Den gick i nödfall att kissa i. Den verkade damma en del också. Jag har inte provat någon annan sort utan vi är tillbaka på bentonitsand.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
[PeterTM]
2017-09-24 21:33
#7

Bentonitsand är ungefär det sämsta valet som finns miljömässigt. Går inte att lösa i vatten, går inte att elda och inte att kompostera. Istället hamnar de på tippar och skapar enorma berg där. Den kostar också samhället mångmiljonbelopp varje år genom att den klottar igen avlopp och reningsverk (många spolar ner). Jag begriper inte att det fortfarande får säljas.

Dimocarpus
2017-09-24 23:27
#8

Precis… bentonitsand är inte alls bra för någon. Det är inte att rekommendera till ts. Jag byte direkt efter mina katter flyttat till mig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Volpes
2017-09-25 18:34
#9

Har tyvär måste man väll säga, använt mig av bentonitsant fram tills nu, men har nu tröttnat främst på vikten av den 🤪. Så jag ska deffinitivt köpa Cat's Best Öko Plus, håll tummarna för att katterna gillar den 😛

Köppte tyvärr nyss en stor säck med bentonitsand och kom på efteråt att jag ville ha något nytt, så jag tror jag skänker bort den till något katthem i stället.

Dimocarpus
2017-09-25 18:42
#10

Bra idé! Cat's best öko är mellanting mellan sand och pellets fast bättre då den är ekonomisk och viss blir det smulor hemma men det är knappast sand som gör ont om man trampar på det utan bara mjuka växtfibrer. Det klarar man. 

Jag beställt hem precis 60l cat's best öko plus för nästan 400kr och det räcker minst tre månader åt två katter med två stora kattlådor.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Volpes
2017-09-27 17:43
#11

#10 var köpte du 60l någonstans? Bestälde en säck från zooplus i går på 40l, men om katterna gillar det så vore en sturre säck bättre :)

Jag har också två katter, så nu vet ja hur långt det kommer att räcka, tack 👍

Dimocarpus
2017-09-27 17:48
#12

Zoofast.se. Frakt tillkommer. Det är ekonomiskt, miljövänligt och framförallt mjukt för kattassarna att trampa på.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-09-30 13:13
#13

Jag tycker också att Cat´s best öko plus är jättebra!😃

Jag har använt lite bentonitsand, när jag fick hem Sindra så fick jag en liten påse för att kunna vänja henne gradvis vid det nya. Minns att det dammade förskräckligt och var väldigt tungt, trots att det bara var en liten påse. Cat´s best har också riktigt bra uppsugningsförmåga, omkring 300% enligt producenterna. Men man ska låta kisset vara en minut så det hinner sugas upp, då blir det stora, fina, fasta klumpar. De små bitarna är oregelbundna och ganska mjuka, gör inte ont att trampa på och är tillräckligt stora för att inte spridas mer än någon meter från lådan.

Annons:
burmamys
2017-09-30 13:20
#14

Jag glömde visst skriva att jag använder Cat´s best…🙂

Volpes
2017-11-14 19:27
#15

Hej. Ville bara tacka alla som gav försöaget om Cat´s best öko plus. Jag är supernöjd med det och katterna verkar också gilla det. 🌺

Jag köpte en säck från zooplus och eftersom att jag inte var hemma när de kom med paketet fick jag vända flera dagar extra och sedan hämta ut den på postkontoret. Finns det någon sida som man kan köpa ifrån som lämnar fast man inte är hemma? Eller där man kan bestämma en tid så att man är hemma när de kommer?

Dimocarpus
2017-11-14 20:08
#16

Vad kul att du gillade förslaget! Du måste prata med postnord personligen om dina tider så brukar de kunna lösa det på något sätt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Carmarino
2017-11-15 18:00
#17

#15 Jag brukar alltid få ett SMS med en länk där man kan fylla i vilken dag och tid man vill ha leverans. Där tror jag det finns en ruta att kryssa i att man vill att de lämnar paketet även om man inte är hemma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Volpes
2017-11-16 19:34
#18

#17 Jaha. Jag fick inget sms alls, även fast de har mit nummer. Det kanske bara blev någonting tokigt just med denna beställningen då 🤔

Carmarino
2017-11-16 19:36
#19

#18 Har inte för mig att de har haft den möjligheten så länge; kanske några månader. Om jag minns rätt så är det de två senaste beställningarna jag gjort som det har funkat på det sättet. Så om det är ett tag sedan du beställde senaste kanske det är ändrat nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Volpes
2017-11-17 14:50
#20

Såg nu att det fans billigt på zoofast.se. Har någon här någon erfarenhet utav deras leverans och hur den fungerar? Kan man bestämma en leveranstid med dem?

Annons:
Dimocarpus
2017-11-18 12:09
#21

Det är ett företag i Polen och ja, det är betydligt billigare men förpackat också därefter. Men det går ju att välja alternativ. Frakt kostar till en viss gräns. Man beställer leveranstid hos den som levererar, inte från företaget. 

Det du ska göra är att kontakta den som levererar så att du får en tid som lämpligt för dig. Genom ett enkelt samtal får du hjälp. Så gjorde jag när mina grannar inte kunde ställa upp.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: