Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1499 ggr
Rimmenstrand
2017-09-14 10:53

Veterinären tog fel på kön 3 gånger!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ville bara dela med mig om en lite komisk men ändå oroväckande händelse.. Jag köpte en honkatt i november förra året. Smilla blev namnet. När jag fick hem henne så tig jag henne till veterinären för besiktning. Sedan har jag varit där ytterligare två gånger för vaccinering. Haft två olika veterinärer vid dessa olika tillfället. Båda har sagt hona vid varje besök. Häromveckan fick hon sitt årsvaccin.. hon är alltså ett år nu, Och helt plötsligt säger veterinären HANE! jag blev jätteshockad!! Katten är ganska långhårig o stora "byxor" så några kulor har ju inte synts! Det gör mig ju såklart ingenting, o först skrattade jag åt det. Men tänkte sen, HUR kan veterinärer (2 stycken!!) ta fel på könet! Dom kan inte förklara det själva ens!

Annons:
Tjeja
2017-09-14 11:45
#1

Han har under året blivit könsmogen och kulorna har vandrat ner i påsen ordentligt..? När hormonerna kommer igång växer ju saker till liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

isatinus
2017-09-14 13:37
#2

Katten ser ut att vara skölpaddsfärgad vilket ju hankatter sällan är,  kanske beror på det?

Rimmenstrand
2017-09-14 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Katten är inte sköldpaddsfärgad. Han är svartsmoke med vitt. Här är en till bild

Rimmenstrand
2017-09-14 23:14
#4

Han är inte sköldpadd. Han är svartsmoke med vitt.

Rimmenstrand
2017-09-14 23:15
#5
Tarotstollan
2017-09-14 23:18
#6

Väldigt vacker, oavsett kön!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tjeja
2017-09-14 23:24
#7

Svart smoke med vitt.. just därför kan en dåligt kattkunnig veterinär trott att det var en sköldpadda och tänkt hona. Många sköldpaddsmönstrade kissar har ju någon färg som överväger mest, inte alltid man ser mycket av det röda alls.

Jag tror därför att att möjligheten till en kombinationen av #1 och #2 kan ha påverkat de första mindre kattkunniga vettarna att ta fel på kön. Inte alla hankattungar har tydliga kulor när de är små. Tvärt om.. kulorna "vandrar ner" till pungen först strax före könsmognad.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
2017-09-15 09:09
#8

#/ Hankatter föds med kulorna nere.

Stolt ägare till fem La permer

isatinus
2017-09-15 10:37
#9

#3

Jag förstår, det var därför jag skrev "ser ut" :)

Katthemsmatten
2017-09-15 15:41
#10

Oavsett om man ser kulorna eller ej så ser man ju ändå skillnad om man tar en titt under svansen, vilket väl en veterinär bör göra när de kollar en katt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tjeja
2017-09-15 20:15
#11

#8 Är det verkligen så? ☝️  I så fall har jag lärt mig något nytt! Trodde att alla däggdjurs kulor vandrade ner med tiden lagom till könsmognad.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mygohr
2017-09-15 22:30
#12

Veterinären som besiktigade borde ha kollat kön men vid vaccination har jag aldrig varit med om en veterinär som kollar kön på katten.

Uppkatten
2017-09-16 08:59
#13

#8 Så när en hankatt har en/båda testiklarna i buken/ljumsken innebär det då att katten inte har "utvecklats normalt" under fosterstadiet…? Det finns alltså ingen möjlighet att kulorna "vandrar ner" senare…? Jag vet att en släktings katt hade en kula som satt lite högre upp så man fick göra lite mer än en vanlig kastrering. Släktingen uppfattade det som en effekt av att man tillämpat s k tidig kastrering. Men så är det alltså inte? Har inte reflekterat närmare över detta tidigare, så jag tycker det är intressant att få lära mig!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
vallhund
2017-09-16 19:11
#14

Eller så presenterade kattägaren katten som en hona.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
2017-09-18 11:13
#15

Vad jag vet så vandrar kulorna…har själv varit med och praktiserat med veterinärer där man opererat bort ena kulan från buken som ej kommit ner…såväl på katt & gris…när kastrering ska ske så är ej ena kulan nere och man får då sprätta även buk för att hitta den testikeln. Oftast så känner veterinären detta vid undersökningen. Jag tycker att kulorna ska få sin tid & är lite skeptisk mot dessa tidiga kastreringar. Men är kanske lite gammalmodig…

Kanske gör man annorlunda idag då allt blivit mycket enklare sedan 15-20 år…Finns ena kulan kvar så är djuret ej fullständigt kastrerat & räcker till för att kunna klara producera ny avkomma…

När kissarna är riktigt små, nyfödda kan könet vara svårt att avgöra tycker jag…men får man typ 4 st som inte har samma kön allihop, så ser man då skillnad allteftersom dom växer…

En katt som är besiktningsklar och redo för leverans vid 12 v ålder borde verkligen ej vara svår att könsbestämma…Honan har kort mellanrum mellan slida & anus Hanen längre mellanrum mellan anus & urinrör, endel får snabbt små söta "sammetspåsar" till kulorna som komma skall.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

annzoo
2017-09-18 16:38
#16

Har du presenterat katten som hona när du varit där på besiktningen kanske inte veterinären kände så noggrant alt att din hane har små testiklar som inte kändes med all päls. Att de inte kollar kön vid vaccinering är ju inte så konstigt då inte var där för besiktning :p

Kulorna kan variera i storlek beroende på individ. På min nu kastrerade hane syns det ej att han är kastrerade då han hade gigantiska kulor redan tidigt. Min andra hane har mkt mindre kulor.

Se det positivt, det är billigare att kastrera en hane :p

Upp till toppen
Annons: