Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 997 ggr
akjensdottir
2017-09-12 10:56

Bitande

Hej alla!

Jag har läst mycket här på forumet, men har inte hittat rätt. Det finns säkert redan en liknande tråd med samma ämne, men då får ni kunniga gärna länka mig vidare.

Igår fick mina kattungar kycklingvingar för typ andra gången. Första gången var de inte så intresserade, men nu glufsade de i sig det. Jag brukar passa på att byta vatten medan de äter (skålarna står hyfsat nära varandra utan problem) då de inte uppmärksammar och häller ut vattnet då, men igår kom jag för nära min ena katt medan han åt och han bet till ordentligt i handen på mig. Det gick hål och började blöda skapligt.

Detta är första gången någonting sånt händer, men vill ändå inte att det ska hända igen eller fortsätta. Jag tänker framför allt om han tuggar på någonting han inte får/är farligt så måste jag ju kunna ta det i från honom. Så vad kan jag göra? Förstår ju att jag inte kan "läxa upp honom" nu. Och har inte gjort det tidigare heller. Men hur  bemöter jag sånt beteende?

Kommentarer som "det är sådant en får leva med, med katt" undanbedes vänligt, men bestämt. Jag vill ha konstruktiva diskussioner!

Annons:
Pia-69
2017-09-12 11:00
#1

Detta är inget svar på din fråga men! Kattbett är jättefarliga, har du tagit stelkrampsspruta?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

akjensdottir
2017-09-12 11:06
#2

#1 Ja det har jag! Tack för omtanken :)

kattöga
2017-09-12 11:23
#3

Jag tror att det enda du kan göra är att undvika situationer som den. Rå kycklingvinge är för gott för att eventuellt kunna förloras, naturligt och instinktivt ser katten till att "beskydda" sitt rov. Så det som återstår är nog att byta vattnet innan eller efter att katten ätit sig mätt… 

Jag tänker också som så, att en katt som visar lite "hotfulla" beteenden, just då bara ska bemötas med maximalt ett ord som "nej" eller "fy", alternativt tystnad, och sen att man ignorerar katten.
När våra katter (när de varit rädda/skygga i början - hitte- och vildfödda katter) har visat såna tendenser, har jag bara gjort just så. Ett vasst, lite "fräsigt" (eftersom de förstår vad ett fräs betyder, de gör ju det själva) "nej!" och se'n har jag med lite "butter och stolt uppsyn" stoltserat ut från rummet. När vi sen sågs igen så var jag precis som vanligt, och gosade med dem som vanligt. Det tog bara några få gånger tills såna beteenden upphörde.

Om katten visar lite såna tendenser i andra situationer (än vid matdax), för att "ta plats" och få hög status i reviret, t ex, så kan man istället locka på kattens uppmärksamhet med något annat, som avbryter kattens beteende just då.

Att läxa upp, d v s "straffa" katten på nåt sätt leder så gott som alltid till att katten inte litar på en och kanske t o m fortsätter att "försvara" sin ställning.

Så tänker jag i alla fall.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-09-12 11:41
#4

Instämmer helt med kattöga! Det är en trygghet för katten att få äta i lugn och ro, och då bör man inte störa om det inte är nödvändigt. 

För att svara på din fråga om hur du ska göra för att kunna ta något potentiellt farligt/giftigt ifrån honom, så tror jag inte det är så lämpligt att lära in genom att ta ifrån katten det allra godaste, det stressar bara katten. Skulle en sådan situation uppstå, kasta lite godis åt katten så släpper den sannolikt det farliga!

Att läxa upp en katt är meningslöst eftersom den inte inordnar sig i flockens hierarki på samma sätt som en hund. Hotfulla beteenden från vår sida tolkas framförallt som att vi är oberäkneliga och kan bli aggressiva ibland, dvs katten lär sig att vara på sin vakt. Jag skulle göra som kattöga, fräsa "nej" och gå därifrån. Då förstår katten att du ogillar beteendet, men den blir inte rädd för dig. 

Ju mer du bygger tillit med din katt, ju mer tillåtande är katten mot dig. När Simon stal ett kycklingben som jag skulle göra iordning åt mig själv, så gömde han sig bakom soffan. Jag kröp efter. Simon morrade först, för vem vill släppa ifrån sig en sådan läckerhet, men lät mig ändå ta kycklingbenet. När jag tog tag i ena ändan och tittade honom i ögonen så släppte han sin ända. Jag tror det beror på att han litar på mig. Som belöning fick han lite godis och en lekstund! Kycklingbenet la jag i en påse i kylskåpet, ville ju inte äta det nu när han hade tuggat på det, och så fick han äta upp det när det var dags för nästa måltid.

kattöga
2017-09-12 12:04
#5

Att fräsa och gå därifrån, det är ju faktiskt så katterna själva gör när de vill markera var gränsen går. Vår gammelkatt gjorde precis så när min mammas tonåringar (ungkatter) flyttade in här. När de försökte provocera lite mer, klappade han till dem med ena tassen (löst och indragna klor). 
Ungkatterna vet precis var gammelkattens gränser går, hur de får bete sig gentemot honom. Men gränser är ju till för att prövas, kanske töjer de på sig, det anser i alla fall den ena ungkatten! :) Han vill gärna leka med gammelkatten, men det språket (lek med andra katter) förstår inte gammelkatten riktigt ännu, men jag ser att han lär sig mer och mer och blir mer nyfiken på lekandet.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2017-09-12 12:05
#6

#4 Simon är för härlig! Och smart - han låter dig tro att det är du som bestämmer! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2017-09-12 12:18
#7

Ja, att ta ifrån dem farliga saker kan förstås vara lite knepigare.
Det jag gör är att, igen, fräsa ett skarpt "Nej!" samtidigt som jag knäpper med fingrarna och  gestikulerar att gå bort därifrån, samtidigt som jag också går med bestämda steg mot katten. Hittills har det i alla fall hjälpt, när inte "lock-metoden" (med godis, lek eller annat) funkat. 

Men katter är ju också ögontjänare, så de gör ju som de vill när man inte ser dem….

Att ha så lite "farliga" saker tillgängliga är ju ett "måste" också… Men man vet ju inte alltid vad de kan gå lös på, om inte annat för att leka med eller utforska….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pia-69
2017-09-12 12:18
#8

#2, Så lite så! Vilken tur att du är vaccinerad! 🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-09-12 12:24
#9

#6 Tack så mycket!❤️

Här är det precis tvärtom, när signalen för "gå iväg" inte räcker, då fungerar det att kasta något väldoftande, typ en godisbit, åt det håll jag vill de ska gå! Ändå förstår de mycket väl signalen. Så det kanske är individuellt vad som fungerar bäst?😉

kattöga
2017-09-12 12:36
#10

#9 Visst är det så, alla är vi ju individer! :)
Det visar nog också på att dina katter uppskattar att du leker med dem högst! Deras bästa belöning!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-09-12 13:25
#11

#10 Ja så är det nog! 😊

[[eskils_]]
2017-09-12 14:32
#12

En kattägare bör ha ett par tjocka handskar hemma, som kan användas t ex om man måste ta ifrån katten något farligt.

Uppkatten
2017-09-12 17:02
#13

Tänk också på att stelkramp inte är det som man primärt är rädd för när det gäller kattbett, även om man kan få stelkramp via kattbett. Men det som är mest vanligt är t ex pasteurella multocida, som väldigt många katter bär på och som kan ge svåra infektioner.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
kattöga
2017-09-12 18:35
#14

Håller med Uppkatten i #13. Min man fick en rejält ful infektion i handen när han blev biten av en av våra katter nu. (Katten och hans bror var väldigt skygga för människor, = livrädda. Min man hade inte sett den ena katten någonsin på två år, trots att han besökt min mors hem, där de bodde, vid upprepade tillfällen. När han försökte fånga katten pga att mamma blev sjuk, fick han sig ett rejält bett av katten. Antibiotika var det enda som gällde.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

akjensdottir
2017-09-13 11:17
#15

Tack så hemskt mycket för alla svar! Ska ta till vara på dem och nyttja dem om behovet inträffar! Vad gäller mitt lilla sår ser det fint ut och distriktsköterskan trodde inte det skulle bli problem eftersom det ännu inte uppstått något. :)

Upp till toppen
Annons: