Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 926 ggr
oh-la
9/12/17, 10:36 AM

Avkastning av flera katter

Insåg igår att vår lilla hittekattunge fortfarande har mask, trots att han avmaskades enl. Konstens alla regler för runt 1 månad sedan. Jag har ju ytterligare en katt som inte avmaskades just då, bör jag ge båda katterna denna gången? Är rädd att det bara går runt. Och kan hundar smittas?

Annons:
oh-la
9/12/17, 10:49 AM
#1

Hahaha!!! Och självklart vill jag inte ha avkastning på mina katter! Avmaskning ska det va!

Uppkatten
9/12/17, 4:54 PM
#2

Jag tycker att du ska ringa och diskutera med din veterinär. Vet att det kan vara svårt att bli av med mask ibland. Intressant rubriken blev förresten 😃

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Thiah]
9/13/17, 9:20 AM
#3

Jag läste avlastning… Tänkte att du på nått sätt sökte stödhem sådär som man gör med tex sjuk anhörig ibland. :P

oh-la
9/13/17, 10:04 AM
#4

Hahaha #3!! 😂 Ja, det här va verkligen inte min bästa tråd 😂😂 och jag som alltid brukar läsa igenom innan. Ja, den gången man struntar i det för att man har lite bråttom är den gången det blir mest katastrof! Avlastning låter annars som en bra idé just nu. Hade glömt hur fullkomligt tokig man kan bli på en kattunge! Framför allt när han ska "hjälpa till" med min stickning och hänger sig så halva stickningen repas upp… Jag testar för övrigt ny dos på alla familjens djur, milbimax den här gången som jag vet är bra. Byter all Kattsand och skrubbar låda och spade med Kirin så hoppas jag vi blir maskfria!

ApanAnn
9/13/17, 10:48 PM
#5

Hundar smittas inte av kattmask, katter brukar inte smitta varandra heller utan masken måste utvecklas i ett bytesdjur, lådan smittar inte. Att avmaska "hela familjen" blir bara onödigt dyrt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Pia-69
9/14/17, 6:38 AM
#6

#5 Enligt min vet. så smittar mask mellan katter eftersom de slickar varandra, därför rekommenderade hon att avmaska båda mina katter samtidigt! Men om det är sant vet jag ej, går dock på det hon säger för säkerhets skull.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
ApanAnn
9/14/17, 10:59 AM
#7

Bandmask smittar inte så. De små masksegmenten i rumpan som kan fastna i pälsen måste utvecklas i en gnagare för att kunna smitta en katt igen. Spolmask kan smitta genom kattmammans mjölk om hon haft mask någon gång. I övrigt är det bara utekatter eller ungar till utekatter som får spolmask. Se även info från SVA: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt?lid=25120 Möjligen kan en katt få mask genom att få spillning från gnagare i pälsen och sedan tvätta sig, men om katterna inte går ute är det väldigt liten risk. Skicka ett kollamasken test några veckor efter avmaskning så att du är säkert att avmaskningen funkade denna gången.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: