Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1553 ggr
tiger tok
9/9/17, 9:25 AM

Upphittad katt!

Hej! Det är så att det har kommit en katt till vår ponnys stall! Den är inte rädd, snarare väldigt framåt:) Vi såg dock att när den satt ned så såg den väldigt tjock ut och man kunde se att spenarna såg mjölkfyllda ut. Den har nu kommit hit 2 gånger vad vi har sett. Stallet ligger en bit ut på landet men det finns ett område vi tror att den möjligtvis kan ha kommit från. Vi lade fram en filt, om den nu kommer tillbaka och vill ligga på den. Vi skall prata med stallägaren, dock tror vi inte att stallägaren vill betala kastrering, men vi måste ju åka och kolla om den är chipmärkt, är den det måste vi ju lämna den till ägaren, är den inte måste vi ju chippa den och kastrera! Hur mycket kostar det? Är det vi som måste betala iom att vi hittade den? Tips på vetrinärer på norra sidan sthlm?

Annons:
Honestyisdead
9/9/17, 9:40 AM
#1

Jag avråder från att ni tar bort den. Troligtvis har den ungar som den går tillbaka till.

AnnaFagerell
9/9/17, 10:06 AM
#2

Fråga en id kontrollant på hästar om de kan komma och kolla chip

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
9/9/17, 11:07 AM
#3

"Tar bort den från platsen"

Uppkatten
9/9/17, 11:33 AM
#4

Har den mjölkfyllda spenar så ska ni definitivt inte flytta på den just nu, för precis som #1 skriver så har den förmodligen kattungar någonstans och de överlever inte utan sin mamma. Vänd er till ett SVEKATT-anslutet No Kill-katthem för råd och hjälp! På den här sidan - i höger spalten - ser du vilka katthem som är SVEKATT-anslutna No Kill-katthem http://www.svekatt.se/om-oss-27861480.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

tiger tok
9/9/17, 11:47 AM
#5

Ok, tack för svar! Men tycker ni det är en idé att åka till vet för att kolla chippmärkning, eller ska vi inte göra det? Skall ställa fram mat till den? Kanske e dumt?

Honestyisdead
9/9/17, 12:49 PM
#6

#5 Jag tycker du ska följa #4as råd.

Ta inte mamman.

Annons:
Uppkatten
9/9/17, 1:18 PM
#7

Ja, det är klokt att mata henne så hon inte tappar i hull etc. Men nöj dig inte med att mata, utan se till så att hon får varaktig hjälp även på längre sikt. Det är bra om ni t ex lägger lappar i brevlådorna i närområdet där ni efterlyser kattens ägare/uppgifter om katten o s v.

Vore bättre om ni kunde få låna en chipläsare av någon, så börjar kissen komma mer regelbundet så tycker jag att ni ska försöka få låna en sådan, eller att någon kommer ut till stallet och hjälper er att kolla. Det finns en fb-grupp som heter Vi längtar hem, där kan man kolla om någon i närheten har chipläsare och kan tänka sig att hjälpa till. Det finns många i den gruppen som är vana vid vilsna och hemlösa katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

tiger tok
9/9/17, 3:19 PM
#8

Ok! Vet ju inte om hon kommer tillbaka, men om hon gör det skall vi mata? För tänker att om hon har ett hem så kanske hon flyttar in i stallet och slutar gå hem? Men ja, hoppas hon är chippad så vi kan hitta ägaren! Om hon kommer tillbaka, kan man följa henne, om hon går till ungarna tänker jag? Är så rädd att dem ligger i skogen och fryser ihjäl! Men är väl dumt att flytta dem?

Honestyisdead
9/9/17, 4:13 PM
#9

Jag är ganska säker på att hon inte har chip och att hon inte är registrerad.  Detta baserar jag på var du träffat på henne och på att hon inte är kastrerad.

Så som sagt, kontakta katthem.

Uppkatten
9/9/17, 9:39 PM
#10

Hon lär knappast flytta in i stallet om hon har ungar kvar hemma hos en ägare…

Sannolikt är hon inte chippad, men man hoppas ju….

Sannolikt har hon sina ungar i något kryp-in någonstans, eller flyttar dem mellan olika platser.

Och nej, tyvärr brukar man inte kunna följa efter katthonor för att hitta ungarna… de går vanligtvis inte till sina ungar om en människa följer efter….

Om man etablerar en matningsplats så kan det emellertid bli så att honan så småningom tar med någon eller några av ungarna dit för att lära dem var det finns mat. Så: mata, lappa för att hitta en ev. ägare och kontakta ett bra No Kill-katthem för råd och hjälp är mitt tips.

Och tänk på att även om hon skulle dyka upp med någon/några kattungar så kan hon ha fler kattungar på annat håll…. Därför är det viktigt att börja dokumentera om hon dyker upp med ungar (gärna med foto!) så att ni får koll på hur många ungar det finns och hur de ser ut.

Många katthem brukar ha tillgång till t ex åtelkamera som man kan rigga vid en matningsplats. Då fotar den de katter som kommer dit för att äta, och man får bättre koll på vilka katter/kattungar som rör sig där.

Katthemmen har också tillgång till bra fällor för att kunna fånga in kattfamiljer o s v, och stor vana vid ärenden som detta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
9/10/17, 9:05 AM
#12

#10 Jag är aktiv inom hittekattsbranschen sedan många år tillbaka, och därtill aktiv på ett av Sveriges större No-Kill katthem. Min erfarenhet är att okastrerade katter sällan är id-märkta, eftersom många id-märker och kastrerar samtidigt. Dock hoppas man förstås att katten HAR id-märkts i samband med vaccinering t ex redan som kattunge och att katten därför ÄR id-märkt.

Det är nog inte min attityd det är fel på, utan snarare attityden hos de kattägare som VÄLJER att inte kastrera, id-märka och regga sina katter. Som du - förhoppningsvis - noterat rekommenderar jag redan i #7 att man ska be någon med chipläsare att komma över för att kolla katten. Upphittade katter ska ALLTID kollas med avseende på ev. ID-märkning.

Helt OK att du är nyfiken på varför jag tror att katten sannolikt inte är chipad - men inte OK att påstå att jag har en felaktig attityd. Sajten är inte till för att vi ska träta med varandra, eller kritisera varandra eller liknande. Men gärna vara nyfikna på hur andra tänker och villiga att dela med av oss av våra kunskaper och erfarenheter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/10/17, 9:20 AM
#13

Kan tillägga att merparten av de katter som vi får in på katthemmet (och som inte är omplaceringskatter) är okastrerade och inte id-märkta. Det är ett jätteproblem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Honestyisdead
9/10/17, 10:47 AM
#14

#11 Det är så verkligheten ser ut.  Väldigt många okastrerade katter saknar chip.  Det är attityden på de folk som överhuvudtaget släpper ut en kastrerad och dessutom omärkt katts attityd du borde klaga på.

AnnaFagerell
9/10/17, 11:37 AM
#15

Vem sa att katten ovan var okastrerad? Så vitt jag vet kan man inte se detta på en honkatt såvida hon inte har ungar vilket man inte heller vet. Att man säger att de flesta katter inte är märkta gör bara att folk skiter i att kolla dem! De är ju ändå inte märkta, eller?! De katter jag kollat har haft tur få som kommit hem igen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Uppkatten
9/10/17, 11:40 AM
#16

En honkatt med mjölkfyllda spenar (såsom beskrivs ovan) är sannolikt okastrerad.

I övrigt håller jag inte alls med om ditt resonemang. Katter ska ALLTID kollas med avseende på ID-märkning, oavsett hur vanligt/ovanligt det är att katter är märkta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
9/10/17, 12:01 PM
#17

#15 Ingen har sagt att man inte ska kolla. Vi säger att man inte ska ta honan som troligtvis har ungar och således är okastrerad om hon har mjölk.Läser du ens inläggen? Tror du inte folk kan tänka själv?

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
9/10/17, 2:13 PM
#19

#18 Varför ska jag läsa ditt inlägg igen?

Jag har inte missat det eller påstått något om det.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
9/10/17, 2:32 PM
#21

Läs #0 igen och återkom sedan.

"men vi måste ju åka och kolla om den är chipmärkt"

Och du tycker det är konstigt att man avråder från det då det kan finnas kattungar?

kattöga
9/10/17, 2:33 PM
#22

Ännu en tråd (av otaliga) som börjar trasas sönder av  "privat käbbel"….. Rekommenderar PM för sånt.

TS har bett om hjälp , varför inte hålla sig till det? Gärna nu, innan tråden kapats till annat helt o hållet…. Så blir det roligare och trevligare för både TS och oss andra som läser tråden - och hjälper TS att hantera honkatten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
9/10/17, 2:36 PM
#23

#0 Jag har inga veterinärer i norra Sthlm att tipsa om, men det finns ju ett bra djursjukhus i Danderyd.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
9/10/17, 2:37 PM
#24

#20 Och det finns många fler hemlösa omärkt katter än katter som har ägare och är märkta och som är på villovägar.

Oavsett har ingen sagt att det inte bör kollas så jag förstår inte diskussionen.

AnnaFagerell
9/10/17, 2:42 PM
#25

#21 jag har ju redan sagt att man kan ta ut folk för det!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
9/10/17, 2:46 PM
#26

#25 Och ingen har sagt emot dig. Så vad är problemet?

tiger tok
9/10/17, 6:19 PM
#27

Ovanstående disskussion är en anledning till att jag nästan aldrig kommenterar på katter iFokus! Jag ber er nu hålla er till ämnet, och tackar er som gett bra råd inom ämnet!:)

Annons:
Honestyisdead
9/10/17, 6:34 PM
#28

Jag tycker absolut det har med ämnet att göra.

tiger tok
9/10/17, 7:34 PM
#29

Tycker inte att något av det jag nämner i #0 är en fråga om huruvida någon har rätt eller fel eller om någon läst/inte läst tidigare kommentarer.

Honestyisdead
9/10/17, 8:12 PM
#30

Hur har ni gjort då, för att återgå till ämnet.

tiger tok
9/10/17, 8:28 PM
#31

Va?

Honestyisdead
9/10/17, 9:30 PM
#32

Hur ska ni göra skulle det stå.

Lena
9/10/17, 9:48 PM
#33

På Katter iFokus ska vi hålla oss till ämnet och inte hålla på med småtjafs och bråk som får sakfrågan att komma i skymundan. Vi vill även att ni håller en städad och artig ton i diskussionerna. Den som inte sköter sig riskerar skrivförbud. Rekommenerar er även att använda det automatiska moderings systemet och anmäla inlägg som inte håller stilen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tiger tok
9/10/17, 10:03 PM
#34

#33 :) #32 det är ju bara att inte svara på kommentarer utanför temat.

Annons:
Dimocarpus
9/10/17, 10:47 PM
#35

Vad tråkigt att det spårar ur! Jag väljer att strunta i onödigheter och hoppas att inläggen tas bort som inte TS får nåt ut av det. Kan rekommendera Anicura Albano djursjukhus på Rinkebyvägen 21a. Ligger i Eneby, alltså utanför Danderyd. Hoppas det löser sig för katten och eventuella kattungar. Du får gärna uppdatera i ett nytt inlägg så slipper man läsa om de andra kommentarerna som inte hör hit.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Honestyisdead
9/10/17, 11:04 PM
#36

#34 Med katten alltså.

Upp till toppen
Annons: