Annons:
Etikettutställning
Läst 2505 ggr
oh-la
9/4/17, 11:41 AM

Hjälp med färg och EMS-kod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte beställa huskattsbevis och eventuellt ställa ut min lilla rondell-katt i framtiden, men jag är helt usel på EMS-koder. Har bara haft raskatter innan och fått den serverad så nu skulle jag behöva hjälp. Vad tror ni? Önskas någon speciell bild är det bara att säga till. Vit haklapp och vit mage samt fyra jämnt vita tassar.

Annons:
oh-la
9/4/17, 11:42 AM
#1
oh-la
9/4/17, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
oh-la
9/4/17, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
NatasjaHemby
9/4/17, 1:26 PM
#4

Svarttabby (heter eventuellt bruntabby i något förbund) med vitt - n 09 22

n = svart
09 = obestämd mängd vitt/mindre än 25 % vitt
22 = tabby

SE*Simbelmynes

Vixxen
9/7/17, 2:03 PM
#5

Håller med #4   n 09 22

oh-la
9/7/17, 3:45 PM
#6

Tack snälla ni! Helt okunnig fråga, har bara varit i den maskar världen, vad gör att han är tabby och inte tigré?

Annons:
OberonsMatte
9/7/17, 9:20 PM
#7

#6 Att han är tabby ser man på själva kroppsmönstret. Tigré är smala ränder uppifrån och ned, tabby är bredare marmorerat mönster, med en rund form i mitten.

Sajtvärd Katter iFokus

NatasjaHemby
9/8/17, 9:10 AM
#8

#6 Här är rätt bra illustrationer över de olika mönstren: http://www.sverak.se/att-ha-katt/lite-om-monster-och-farger/agouti/

I slutet av denna artikeln finns bilder på alla olika mönster, även fler bilder på tabby i kommentarerna: http://siames.ifokus.se/articles/58ad88c1ce12c4672c001875-agouti-och-non-agouti-genetik-del-6?articles-1

SE*Simbelmynes

oh-la
9/8/17, 10:46 AM
#9

#7, Tack! Du förstod till och med orsaken till min fråga ser jag, eftersom han är tydligt tigrerad på alla ben. Tack för förtydligande om att det är kroppsmönstret som spelar roll :) #8 Tack för otroligt spännande länk! Jag läste väldigt mycket genetik för många år sedan, stod till och med och hade alla papper för stamnamn ifyllda och på väg in till sverak och fick min tilltänkta avelshona bedömd på utställning, men fick veta av uppfödaren att det fanns HCM konstaterat på hennes pappas sida, så hon blev kastat. Min andra honkatt var iofs snyggare, men hade inte alls det temperament jag ville ha, plus att en syster skulle gå i avel redan. Hade inte plats för en tredje katt , så det blev kastrering och sällskapskatter av båda. Drömmer fortfarande om ett litet katteri, och vet precis vad jag vill avla på, men det får bli en annan gång. Under tiden fortsätter jag läsa genetik och får förhoppningsvis fortsätta ställa ut, fast huskatt och kastrat.

Belimas
9/8/17, 2:00 PM
#10

"Klassiska" huskatter (ex. bruntigré/tabby etc.) brukar föredras av många domare så din lilla sötnos lär garanterat ha en chans på utställningar :) Ställde ut min husis förut också och det gick helt okej för henne trots att hon inte är klassiskt tecknad och långhårig på det men kul var det oavsett hur det gick. Saknar utställningar lite fortfarande.

Upp till toppen
Annons: